M maria01 skrev:
man har lagt ner trafikpolisen på många ställen finns knapt kvar poliser som bara jobbar med trafik
Synd, för den avdelningen skulle med all sannolikhet vara självförsörjande på de böter som den skulle dra in :thinking:

P Peter787 skrev:
Lämmarna på sidorna och framtill är lodräta och mer än dubbelt så höga som rörets diameter, så det är omöjligt p.g.a. de fysiska lagarna.
Hade röret legat på ett personbilssläp som hoppar och studsar för ojämnheter i marken vid hög hastighet, så kanske, men aldrig på ett lastbilsflak.
Vilka fysiska lagar pratar du om?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
De gäller väl bara om fysikpolisen ser?

P
P PatrikJo skrev:
Newtons tre lagar till att börja med.

P Peter787 skrev:
Newtons tre lagar till att börja med.
Syftar du på specialfallet av newtons första lag, "en kropp i rörelse förblir i rörelse så länge den inte ligger på ett grusflak med höga lämmar"?

• Gilla
  • Haha
Niclas Bergqvist1 och 3 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Är de hos dig polisen är ;)
Har inte sett en kontroll på 8 år den vägen jag pendlar dagligen, som är en genväg för lastbilstrafiken.

Polacken får bara kontroll i svenska tullen, annars har de inte heller blivit stoppade på vägarna. (just de 2 jag känner)
Tex E4 norrgående vid Segeltorp, där har polisen kontrollplats för tunga fordon och utan att ha räknat noga skulle jag säga att de är där flera gånger i veckan, alltid med flera tunga fordon stoppade.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
P PatrikJo skrev:
Syftar du på specialfallet av newtons första lag, "en kropp i rörelse förblir i rörelse så länge den inte ligger på ett grusflak med höga lämmar"?
Var kom gruset ifrån ?
Ett rör som rullar emot en stum vägg (lämmen) får en närmast horisontell motkraft vid kontakten mot väggen, som gör att röret rullar tillbaka på flaket.
En mycket liten kraft uppstår av rörets rotation vid kontakten med lämmen, men röret lär inte klättra mer än sin dubbla diameter på lämmen och lämna flaket.

?
MathiasS MathiasS skrev:
Tex E4 norrgående vid Segeltorp, där har polisen kontrollplats för tunga fordon och utan att ha räknat noga skulle jag säga att de är där flera gånger i veckan, alltid med flera tunga fordon stoppade.
En av de stora infarterna till Sverige är Karlskrona, Längs E22-RV 21 så är det extremt få kontroller ;)

E6 har jag faktiskt sett polisen ofta vid kontrollplatser.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P
En av de andra stora infarterna är Ystad, Trelleborg, Malmö och längs E6 finns det en hel del kontroller.
Även E22 norr om Lund. Platser med våg. Både norr och söder ut.
Har sett kontroller där av och till.
Just E6 vid Lomma brukar mc polisen hämta in ekipage till kontroller precis bredvid bilprovningen...
Så nog kontrolleras det.

P PappasHammare skrev:
Så nog kontrolleras det.
Men inte tillräckligt mycket…..

?
P PappasHammare skrev:
En av de andra stora infarterna är Ystad, Trelleborg, Malmö och längs E6 finns det en hel del kontroller.
Även E22 norr om Lund. Platser med våg. Både norr och söder ut.
Har sett kontroller där av och till.
Just E6 vid Lomma brukar mc polisen hämta in ekipage till kontroller precis bredvid bilprovningen...
Så nog kontrolleras det.
Körde sjukresor/Taxi 2009-2015 och det var ett par ggr i veckan man körde E22 från Rolsberga-Lund eller Malmö. För få ggr såg jag de de åren. E6 däremot som du säger, Från Malmö ända upp till Helsingborg var där ju poliser som verkade pendla upp och ner. Sen efter Hbg så dog allt ut.

Men från Karlskrona är det nog väldigt sällan, kamraterna har som sagt inte blivit stoppade en enda gång, och de kommer 2-3 ggr i veckan :p

B
På väg till jobbet idag fick jag en skåpbil med släp framför mig vid en korsning. På släpet stod en fyrhjuling. Jag såg att den rörde lite på sig fram och tillbaka när bilen började köra iväg, vilket fick mig att försöka kolla hur den var fastspänd. Den var inte fastspänd öht, fyrhjulingen bara stod på släpet utan ens ett snöre till surrning. Jag körde om ekipaget efter några kilometer när vi kom ut på en motorväg. Tyvärr kunde jag inte ta någon bild. Inlägget är dessutom OT eftersom det inte fanns någon lastsurrning.:rolleyes:

• Haha
  • Wow
  • Gilla
blomknopp och 11 till
  • Laddar…
Körde igår och det låg fullt av pappkartongsbitar längs vägen. En mil senare, med kartongbitar hela vägen, så kör jag förbi en lastbil med sånt där högt, öppet släp som dräller pappkartongsbitar hela tiden.

Tutade och pekade på släpet när jag körde om, men han verkade inte förstå.

Han skulle väl bara köra tills resten av flaket var tömt, dyrt att lämna på ÅVC :rofl:

• Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
Inte ett skräckexempel men man ser ganska ofta utlänka lastbilar av lite lättare modell med ett släp lastat bak på dragbilen. Är de när de kör tomt som de lastar upp vagnen på dragbilen eller finns det någon annan anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.