1 028 399 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Den frågan får du nog ställa till alla de som gör så, inklusive alla hemmapulare som både kör med överlast och bristfällig lastsäkring hem från Byggmax med virket till nya altanen t.e.x. Vilket lär vara ganska många.? Rkarlsson skrev:
Jag kör inte längre men när jag gjorde det så använde jag givetvis sunt förnuft, men det hände att man körde helt osurrat korta sträckor ja. Och har man uppemot 50 stopp vissa dagar och kunder skriker efter gods så är man inte sämre än att man försöker vara de till lags så gott det går.
Planera?! Lycka till med den du, jag körde efter bokningar, de kunde komma precis när som helst under dagen, skulle jag då invänta alla bokningar innan jag hämtar godset så skulle jag tvingas jobba 15 timmar + om dagen och då snackar vi en annan typ av lagbrott.
Sen är det även tråkigt att läsa okunniga människors åsikter och pekpinnar med noll eller inga kunskaper i ämnet om hur man borde eller ska göra. (därmed inte sagt att du är en av dem, du kanske har kört styckegods själv?)
Den frågan får du nog ställa till alla de som gör så, inklusive alla hemmapulare som både kör med överlast och bristfällig lastsäkring hem från Byggmax med virket till nya altanen t.e.x. Vilket lär vara ganska många.? Rkarlsson skrev:
Jag kör inte längre men när jag gjorde det så använde jag givetvis sunt förnuft, men det hände att man körde helt osurrat korta sträckor ja. Och har man uppemot 50 stopp vissa dagar och kunder skriker efter gods så är man inte sämre än att man försöker vara de till lags så gott det går.
Planera?! Lycka till med den du, jag körde efter bokningar, de kunde komma precis när som helst under dagen, skulle jag då invänta alla bokningar innan jag hämtar godset så skulle jag tvingas jobba 15 timmar + om dagen och då snackar vi en annan typ av lagbrott.
Sen är det även tråkigt att läsa okunniga människors åsikter och pekpinnar med noll eller inga kunskaper i ämnet om hur man borde eller ska göra. (därmed inte sagt att du är en av dem, du kanske har kört styckegods själv?)
Jag är ändå på chaufförens sida. Men det betyder inte att ansvaret på vägen försvinner. Jag arbetar på en godsmottagning (en form av chef)Kim80 skrev:Den frågan får du nog ställa till alla de som gör så, inklusive alla hemmapulare som både kör med överlast och bristfällig lastsäkring hem från Byggmax med virket till nya altanen t.e.x. Vilket lär vara ganska många.
Jag kör inte längre men när jag gjorde det så använde jag givetvis sunt förnuft, men det hände att man körde helt osurrat korta sträckor ja. Och har man uppemot 50 stopp vissa dagar och kunder skriker efter gods så är man inte sämre än att man försöker vara de till lags så gott det går.
Planera?! Lycka till med den du, jag körde efter bokningar, de kunde komma precis när som helst under dagen, skulle jag då invänta alla bokningar innan jag hämtar godset så skulle jag tvingas jobba 15 timmar + om dagen och då snackar vi en annan typ av lagbrott.
Sen är det även tråkigt att läsa okunniga människors åsikter och pekpinnar med noll eller inga kunskaper i ämnet om hur man borde eller ska göra. (därmed inte sagt att du är en av dem, du kanske har kört styckegods själv?)
De som kör stycket till oss nu är klockrena och de spänner det tunga godset.
Sen har vi gods som är krav på att spännas vare sig det är förstängt eller ej. Där har det varit någon chaufför som struntat i det, det kan dock bli farligt för de själva med då det är så stort och brett att det kan ramla ner i värsta fall på de.
Planeringen är såklart inte helt lätt. Var faktiskt med om det idag, Chauffören kom till oss och lossade, och fick bokning på en pall han skulle hämta hos oss. Som jag bokade för 2 dagar sedan. Det är 100% kontorets fel och fruktansvärt respektlöst mot chaffisen.
Om det är gods som vi vet är lite känsligt så ser jag till att det är välbandat och ibland kragar som skydd =)
Den frågan får du nog ställa till alla de som gör så, inklusive alla hemmapulare som både kör med överlast och bristfällig lastsäkring hem från Byggmax med virket till nya altanen t.e.x. Vilket lär vara ganska många.? Rkarlsson skrev:
Jag kör inte längre men när jag gjorde det så använde jag givetvis sunt förnuft, men det hände att man körde helt osurrat korta sträckor ja. Och har man uppemot 50 stopp vissa dagar och kunder skriker efter gods så är man inte sämre än att man försöker vara de till lags så gott det går.
Planera?! Lycka till med den du, jag körde efter bokningar, de kunde komma precis när som helst under dagen, skulle jag då invänta alla bokningar innan jag hämtar godset så skulle jag tvingas jobba 15 timmar + om dagen och då snackar vi en annan typ av lagbrott.
Sen är det även tråkigt att läsa okunniga människors åsikter och pekpinnar med noll eller inga kunskaper i ämnet om hur man borde eller ska göra. (därmed inte sagt att du är en av dem, du kanske har kört styckegods själv?)
Gör inte så stor skillnad om det är en stålklump på 2400 kg eller en pappersbal på dryga tonnet, skador blir det ändå om det vill sig illa. Det är vad jag sett utländska schaufförer lasta på gardintrailrar med endast kryssade lastband längst bak! De bilarna går sen på färja, hur tror du godset såg ut när det kom fram? Men billigt var det för beställaren som var medveten om problemet men som ändå valde just den åkaren då de var billigast.? Rkarlsson skrev:
Ska man sätta press på någon så är det väl beställare och åkare med flera i kedjan av transporten. Snåla jävla as som skiter fullständigt i sitt ansvar gentemot andra och bara ser pengar.
Vi har bl.a lagar om beställaransvar som vi borde följa. Det gör man i exempelvis Norge. Schauffören försöker bara överleva.
Jag kan tala om för dig att det gör ju helyllesvenskarna med med sina trailrar. Och då är det kapell hela vägen ner till golvet. Vår polack kör 18 meters men har aluväggar en dryg meter upp. Och varenda pall han ställer "singel" bandar han. (för att han fick en pik, annars var allt förstängt)Kim80 skrev:Den frågan får du nog ställa till alla de som gör så, inklusive alla hemmapulare som både kör med överlast och bristfällig lastsäkring hem från Byggmax med virket till nya altanen t.e.x. Vilket lär vara ganska många.
Jag kör inte längre men när jag gjorde det så använde jag givetvis sunt förnuft, men det hände att man körde helt osurrat korta sträckor ja. Och har man uppemot 50 stopp vissa dagar och kunder skriker efter gods så är man inte sämre än att man försöker vara de till lags så gott det går.
Planera?! Lycka till med den du, jag körde efter bokningar, de kunde komma precis när som helst under dagen, skulle jag då invänta alla bokningar innan jag hämtar godset så skulle jag tvingas jobba 15 timmar + om dagen och då snackar vi en annan typ av lagbrott.
Sen är det även tråkigt att läsa okunniga människors åsikter och pekpinnar med noll eller inga kunskaper i ämnet om hur man borde eller ska göra. (därmed inte sagt att du är en av dem, du kanske har kört styckegods själv?)
Gör inte så stor skillnad om det är en stålklump på 2400 kg eller en pappersbal på dryga tonnet, skador blir det ändå om det vill sig illa. Det är vad jag sett utländska schaufförer lasta på gardintrailrar med endast kryssade lastband längst bak! De bilarna går sen på färja, hur tror du godset såg ut när det kom fram? Men billigt var det för beställaren som var medveten om problemet men som ändå valde just den åkaren då de var billigast.
Ska man sätta press på någon så är det väl beställare och åkare med flera i kedjan av transporten. Snåla jävla as som skiter fullständigt i sitt ansvar gentemot andra och bara ser pengar.
Vi har bl.a lagar om beställaransvar som vi borde följa. Det gör man i exempelvis Norge. Schauffören försöker bara överleva.
När svensken kommer med sitt ekipage med eutrailer och 20 ton på flaket så står allt löst på golvet
Men sen har man ju sett de ännu billigare chaufförerna med sämre last (ännu mer öst)
En av de "värsta" vi var med om var en svensk som totalt sket i allt. Hans bakdörr hade öppnats på trailern och vårt gods ramlade ut på e4an. (polisen ringde oss) När han kom till oss och truckföraren undra varför han slänger ut vårt gods så var svaret. - Det skiter väl jag i, min bakdörr funkar inte.....
Finns givetvis ruttna äpplen även bland svenskar men de flesta skräckexempel och stoppade ekipage jag har sett har dock nästan bara varit utländska, med blandade nationaliteter.? Rkarlsson skrev:Jag kan tala om för dig att det gör ju helyllesvenskarna med med sina trailrar. Och då är det kapell hela vägen ner till golvet. Vår polack kör 18 meters men har aluväggar en dryg meter upp. Och varenda pall han ställer "singel" bandar han. (för att han fick en pik, annars var allt förstängt)
När svensken kommer med sitt ekipage med eutrailer och 20 ton på flaket så står allt löst på golvet
Men sen har man ju sett de ännu billigare chaufförerna med sämre last (ännu mer öst)
En av de "värsta" vi var med om var en svensk som totalt sket i allt. Hans bakdörr hade öppnats på trailern och vårt gods ramlade ut på e4an. (polisen ringde oss) När han kom till oss och truckföraren undra varför han slänger ut vårt gods så var svaret. - Det skiter väl jag i, min bakdörr funkar inte.....
Men om ni nu skickar gods där ni ser att chauffören skiter i att lastsäkra säger ni inte till? Ringer tunggruppen och tipsar? Eller kanske väljer en annan transportör? Möjligheterna är ju nästan oändliga att agera från er sida.
Och slantar man upp så kan man få en "fair transport", men det är väl just där skon klämmer, ingen vill betala vad det faktiskt kostar att skicka gods.
Det är förmodligen därför man allt oftare ser ombyggda polska "lättlastare" med sovalkov rulla längs vägarna, gissa vad de lastar när dämparna går i backen?!
Det är ytterligare ett sätt att kringgå lagar när de blivit svårt att få tag i chaufförer med rätt behörighet eller där det kostar mer än det smakar när man väl torskar på lastsäkring/kör o vilotider/cabotage m.m och ekipaget klampas.
Allt jag bokar bokar jag via schenker. Det är alltid samma bilar och chaufförer som hämtar. Jag bokar alltså tungt gods och inte varor.Kim80 skrev:Finns givetvis ruttna äpplen även bland svenskar men de flesta skräckexempel och stoppade ekipage jag har sett har dock nästan bara varit utländska, med blandade nationaliteter.
Men om ni nu skickar gods där ni ser att chauffören skiter i att lastsäkra säger ni inte till? Ringer tunggruppen och tipsar? Eller kanske väljer en annan transportör? Möjligheterna är ju nästan oändliga att agera från er sida.
Och slantar man upp så kan man få en "fair transport", men det är väl just där skon klämmer, ingen vill betala vad det faktiskt kostar att skicka gods.
Det är förmodligen därför man allt oftare ser ombyggda polska "lättlastare" med sovalkov rulla längs vägarna, gissa vad de lastar när dämparna går i backen?!
Det är ytterligare ett sätt att kringgå lagar när de blivit svårt att få tag i chaufförer med rätt behörighet eller där det kostar mer än det smakar när man väl torskar på lastsäkring/kör o vilotider/cabotage m.m och ekipaget klampas.
Sen har man ju avtal om det som vi säljer, vem som är transportör. Och trots att det är ett av våra största transportbolag så anställer de i sig utländsk kraft.
Jag påtalar för de svenska chaufförerna som jag lastar att jag ser gärna att de drar ett band om de inte kan låsa in det rejält.
Sen "våra" fasta polacker är är ju mer som våra kollegor =) Kört 2-3 ggr i veckan och endast till oss. Om alla chaufförer varit som de så hade allt varit 100%.
Vad de lastar på de bilarna du nämner har jag ingen aning om. Jag vet att de få tillfällen vi haft de hos oss så har det varit 2-3 pallar med typ 150kg per pall och de får ju ändå ta mellan 2-3 ton.
och jag ser bara svenskar som inte kan lasta säkert eller sitter med telefonen i högsta hugKim80 skrev:Finns givetvis ruttna äpplen även bland svenskar men de flesta skräckexempel och stoppade ekipage jag har sett har dock nästan bara varit utländska, med blandade nationaliteter.
Men om ni nu skickar gods där ni ser att chauffören skiter i att lastsäkra säger ni inte till? Ringer tunggruppen och tipsar? Eller kanske väljer en annan transportör? Möjligheterna är ju nästan oändliga att agera från er sida.
Och slantar man upp så kan man få en "fair transport", men det är väl just där skon klämmer, ingen vill betala vad det faktiskt kostar att skicka gods.
Det är förmodligen därför man allt oftare ser ombyggda polska "lättlastare" med sovalkov rulla längs vägarna, gissa vad de lastar när dämparna går i backen?!
Det är ytterligare ett sätt att kringgå lagar när de blivit svårt att få tag i chaufförer med rätt behörighet eller där det kostar mer än det smakar när man väl torskar på lastsäkring/kör o vilotider/cabotage m.m och ekipaget klampas.
svårt med headset när dom sitter på instagram tiktok eller vad dom nu gör vart med om svenska unga sitter och kollar film på platan när dom kör? Rkarlsson skrev:
Varför är det så jävla svårt att låta bli telefonen? Vad gjorde man innan den fanns? Varför degraderar man sitt arbete med att försöka visa att det går att sköta med vänster hand, något som gång på gång visar sig vara fel?
Redigerat:
Husägare
· Jönköping
· 5 679 inlägg
Det här spelet hette först Postmord, men tvingades senare byta namn.
iPhone:
https://apps.apple.com/se/app/paketmord/id1187969228?l=en
Android:
https://m.apkpure.com/paketmord/paketmord.tredinteractive.se/amp
iPhone:
https://apps.apple.com/se/app/paketmord/id1187969228?l=en
Android:
https://m.apkpure.com/paketmord/paketmord.tredinteractive.se/amp