1 028 275 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Påminner lite om när jag panikköpte en 120liters frys under älgjakten för en femton år sen. 20 minuters ringande och så var en sådan lokaliserad i grannkommunen, 9,5 mil bort. Lånade morsans "laståsna", en Mazda 121 och åkte. Handlarn såg mig genom skyltfönstret och utbrast när jag kom genom dörren. "Men nån frys får du då aldrig med dig i den där skorven"jarlh skrev:
Jag som kände till dom oanade talangerna i lillmazdan betalade lugnt frysen och lånade en pirra och tog med den ut. Den gick precis in när jag fällt baksätet och luckan gick tillochmed att stänga. Handlarn stod bara och gapade tyst.
Som glad student gjorde jag... eller, en kompis, samma sak. Fast utan spännband. En hand ut genom varje fönster, och kör försiktigt i fartguppen.David Wallin skrev:Jag har inte läst hela tråden så min historia kanske är en helt normal dag på jobbet...
I alla fall, för runt 20 år sedan skulle jag hjälpa en jobbarkompis att hämta en säng på Jysk eller motsvarande. När vi väl hade burit ut sängen insåg jag att kompisen inte hade något takräcke på bilen. Han tyckte på fullt allvar att vi skulle lägga sängen med mjuka sidan ner direkt på taket (det var en såndär "riktig" säng med träram), vilket vi också gjorde. Spännband drogs runt säng och tak och in genom bilen, vi fick såklart veva ner rutorna... Så sen var det bara att klättra in genom varsin sidoruta och åka iväg. Rent surrningsmässigt var det visserligen klockrent, sängen kunde omöjligt komma någonstans, men likväl mest troligt väldigt olagligt...