?
K Kirre2 skrev:
På senare år, de senaste 12, har jag kört 40-60 mil per arbetsdag. Men jag håller mig i Dalarna, Västmanland, Gästrikland, Uppland. Kanske lite mindre kontroller där.
Ah, lite med glest mellan poliser utan tvekan
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Klart skönare att kunna låsa med släpet kopplat ja.. Jag bytte bil och på nya sitter kulan mycket närmare bilen så kan inte låsa med släpet på längre, får väl kanske köpa ett nytt lås.
Förra bilen fick jag vinkla härket för att få på låset
 
Cheesen
K Kirre2 skrev:
Jag kör yrkesmässigt och har gjort det i 40+ år. Jag har blivit invinkad i kontroller mindre än 10 gånger på alla dessa år och blivit stoppad efter vägen ungefär lika många gånger, de flesta gånger med min egen bil. Så man har historiskt sett inte blivit stoppad så ofta heller.
Jag körde yrkesmässigt både lastbil och Taxi mellan 2000-2015 och har nog blivit stoppad nära 50 gånger. 2013 var kulmen på stoppander och jag hade 9 PKstämplar på mina färdskrivarkort när vi kollade, och det är ju långt ifrån varje kontroll där man får plocka fram färdskrivarkortet. Som taxichaufför så var det i regel en kontroll i kvartalet mellan flygplatsen och centrum som man blev invinkad i. Men 2014 försvann poliserna från vägarna i norrbotten. Har inte blivit stoppad sen dess.
Böter? en hastighet och en bot för att jag hade använt rattarna på fel sätt. Hastighets boten var lite sur då jag helt missat att trafikverket ändrat hastigheten på skylten nån månad tidigare. Polisen nämnde att det var en "kassako" för staten... ja han hymlade inte det minsta med det.

I privatbil har jag nog blivit stoppad och fått blåsa ett tiotal gånger.. det är vanligare att bli stoppad på små orter än stora. (tror jag fått blåsa 4 gånger utanför systemet bland annat)

Blivit stoppad av tullen ute på riksvägarna två gånger, en gång hade jag inte ens passerat gränsen. (var 4 mil frän gränsen den gången)
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Man kan ju alltid hoppas att föraren här tänkte att det är bra att avlasta bilen från vikten av den tomma kärran när man är inne och handlar och att densamme sedan tänkte ta upp stödbenet vid avfärd?

[bild]
En bra sak med att låta kabeln sitta i är att i många bilar (åtminstone av mitt bilmärke) så ingår släpvagnen i bilens larm. Så om någon kopplar loss kabeln så går larmet. Likaså, om kabeln är kopplad när man börjar köra och lossnar så varnar bilen om att lampor inte funkar så OM man skulle glömma häkta på den så säger bilen till när sladden rycks ut. Har man tur så skadas inte kabeln men det är ju ändå bättre än att glömma släpet på parkeringen!

Såna saker man lär sig när man går ut och ska koppla loss släpet någon timme senare och bilen är larmad...
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En bra sak med att låta kabeln sitta i är att i många bilar (åtminstone av mitt bilmärke) så ingår släpvagnen i bilens larm. Så om någon kopplar loss kabeln så går larmet. Likaså, om kabeln är kopplad när man börjar köra och lossnar så varnar bilen om att lampor inte funkar så OM man skulle glömma häkta på den så säger bilen till när sladden rycks ut. Har man tur så skadas inte kabeln men det är ju ändå bättre än att glömma släpet på parkeringen!

Såna saker man lär sig när man går ut och ska koppla loss släpet någon timme senare och bilen är larmad...
Vad är det för bil?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har man tur så skadas inte kabeln men det är ju ändå bättre än att glömma släpet på parkeringen!
Nog föredrar jag att glömma släpet jämfört med att slita av kabeln. Förhoppningsvis märker jag snart att jag glömt släpet och gör jag det inte förtjänar jag den läxan.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Från sociala medieflödet:
Lastbil överbelastad med träplank, lutad farligt. Inuti: plank pressade mot hytten, riskabel transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
GammelMan99 och 7 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det för bil?
Nu var det visserligen inte mig du frågade men min 2018 KIA Niro har den funktionen. Jag vill även minnas att min 2010 Audi A3 hade det, men där är jag lite osäker
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Nu var det visserligen inte mig du frågade men min 2018 KIA Niro har den funktionen. Jag vill även minnas att min 2010 Audi A3 hade det, men där är jag lite osäker
Jag har haft den funktionen på en Skoda Octavia -11 så jag antar att det finns på Volkswagen koncernens alla märken.
 
D Donald-Duck skrev:
Jag har haft den funktionen på en Skoda Octavia -11 så jag antar att det finns på Volkswagen koncernens alla märken.
Aha, måste prova nästa gång jag ska köra med släp om det finns på min.
 
Cheesen
D Donald-Duck skrev:
Jag har haft den funktionen på en Skoda Octavia -11 så jag antar att det finns på Volkswagen koncernens alla märken.
Funkar nog bara på fabriksmonterade drag.. (Och det vägrade återförsäljaren beställa till min Seat)
 
ullet
D Donald-Duck skrev:
Jag har haft den funktionen på en Skoda Octavia -11 så jag antar att det finns på Volkswagen koncernens alla märken.
Jag har det på min Passat -12 också.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Funkar nog bara på fabriksmonterade drag.. (Och det vägrade återförsäljaren beställa till min Seat)
Det var handlaren i Sverige som monterade min dragkrok. Men det förutsätter nog en modellanpassad el sats (plus lite programmering) och inte någon billig universalsats.

Det borde vilken bilverkstad som helst kunna ordna så det låter underligt.
 
richardtenggren
Cheesen Cheesen skrev:
Funkar nog bara på fabriksmonterade drag.. (Och det vägrade återförsäljaren beställa till min Seat)
Går du inte miste om elektriskt infällbar då? Kanske kan skapa problem i längden men trevligt när det är nytt i alla fall :)
 
Jag har inte läst hela tråden så min historia kanske är en helt normal dag på jobbet...
I alla fall, för runt 20 år sedan skulle jag hjälpa en jobbarkompis att hämta en säng på Jysk eller motsvarande. När vi väl hade burit ut sängen insåg jag att kompisen inte hade något takräcke på bilen. Han tyckte på fullt allvar att vi skulle lägga sängen med mjuka sidan ner direkt på taket (det var en såndär "riktig" säng med träram), vilket vi också gjorde. Spännband drogs runt säng och tak och in genom bilen, vi fick såklart veva ner rutorna... Så sen var det bara att klättra in genom varsin sidoruta och åka iväg. Rent surrningsmässigt var det visserligen klockrent, sängen kunde omöjligt komma någonstans, men likväl mest troligt väldigt olagligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.