1 028 275 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jag körde yrkesmässigt både lastbil och Taxi mellan 2000-2015 och har nog blivit stoppad nära 50 gånger. 2013 var kulmen på stoppander och jag hade 9 PKstämplar på mina färdskrivarkort när vi kollade, och det är ju långt ifrån varje kontroll där man får plocka fram färdskrivarkortet. Som taxichaufför så var det i regel en kontroll i kvartalet mellan flygplatsen och centrum som man blev invinkad i. Men 2014 försvann poliserna från vägarna i norrbotten. Har inte blivit stoppad sen dess.K Kirre2 skrev:
Böter? en hastighet och en bot för att jag hade använt rattarna på fel sätt. Hastighets boten var lite sur då jag helt missat att trafikverket ändrat hastigheten på skylten nån månad tidigare. Polisen nämnde att det var en "kassako" för staten... ja han hymlade inte det minsta med det.
I privatbil har jag nog blivit stoppad och fått blåsa ett tiotal gånger.. det är vanligare att bli stoppad på små orter än stora. (tror jag fått blåsa 4 gånger utanför systemet bland annat)
Blivit stoppad av tullen ute på riksvägarna två gånger, en gång hade jag inte ens passerat gränsen. (var 4 mil frän gränsen den gången)
En bra sak med att låta kabeln sitta i är att i många bilar (åtminstone av mitt bilmärke) så ingår släpvagnen i bilens larm. Så om någon kopplar loss kabeln så går larmet. Likaså, om kabeln är kopplad när man börjar köra och lossnar så varnar bilen om att lampor inte funkar så OM man skulle glömma häkta på den så säger bilen till när sladden rycks ut. Har man tur så skadas inte kabeln men det är ju ändå bättre än att glömma släpet på parkeringen!Dalbotant skrev:
Såna saker man lär sig när man går ut och ska koppla loss släpet någon timme senare och bilen är larmad...
Vad är det för bil?Tomtom79 skrev:En bra sak med att låta kabeln sitta i är att i många bilar (åtminstone av mitt bilmärke) så ingår släpvagnen i bilens larm. Så om någon kopplar loss kabeln så går larmet. Likaså, om kabeln är kopplad när man börjar köra och lossnar så varnar bilen om att lampor inte funkar så OM man skulle glömma häkta på den så säger bilen till när sladden rycks ut. Har man tur så skadas inte kabeln men det är ju ändå bättre än att glömma släpet på parkeringen!
Såna saker man lär sig när man går ut och ska koppla loss släpet någon timme senare och bilen är larmad...
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Det var handlaren i Sverige som monterade min dragkrok. Men det förutsätter nog en modellanpassad el sats (plus lite programmering) och inte någon billig universalsats.Cheesen skrev:
Det borde vilken bilverkstad som helst kunna ordna så det låter underligt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har inte läst hela tråden så min historia kanske är en helt normal dag på jobbet...
I alla fall, för runt 20 år sedan skulle jag hjälpa en jobbarkompis att hämta en säng på Jysk eller motsvarande. När vi väl hade burit ut sängen insåg jag att kompisen inte hade något takräcke på bilen. Han tyckte på fullt allvar att vi skulle lägga sängen med mjuka sidan ner direkt på taket (det var en såndär "riktig" säng med träram), vilket vi också gjorde. Spännband drogs runt säng och tak och in genom bilen, vi fick såklart veva ner rutorna... Så sen var det bara att klättra in genom varsin sidoruta och åka iväg. Rent surrningsmässigt var det visserligen klockrent, sängen kunde omöjligt komma någonstans, men likväl mest troligt väldigt olagligt...
I alla fall, för runt 20 år sedan skulle jag hjälpa en jobbarkompis att hämta en säng på Jysk eller motsvarande. När vi väl hade burit ut sängen insåg jag att kompisen inte hade något takräcke på bilen. Han tyckte på fullt allvar att vi skulle lägga sängen med mjuka sidan ner direkt på taket (det var en såndär "riktig" säng med träram), vilket vi också gjorde. Spännband drogs runt säng och tak och in genom bilen, vi fick såklart veva ner rutorna... Så sen var det bara att klättra in genom varsin sidoruta och åka iväg. Rent surrningsmässigt var det visserligen klockrent, sängen kunde omöjligt komma någonstans, men likväl mest troligt väldigt olagligt...