Fairlane
Ugnen har de ju placerat där för att kunna få rätt kultryck, mycket listigt. ;)

• Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Ligger ju spännband på backen så dom är nog inte klara ännu..

• Gilla
Costa blanca och 1 till
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Lasten är förstängd och ugnen bandad.
Ser inte riktigt problemet?
Oavsett om det är korrekt lastat eller inte borde det dra polisens blickar till sig.

Man kan ju alltid hoppas att föraren här tänkte att det är bra att avlasta bilen från vikten av den tomma kärran när man är inne och handlar och att densamme sedan tänkte ta upp stödbenet vid avfärd?

Parkering utanför Bauhaus-varuhus, vita byggnader med rött tak, bilar, släpvagn, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
GammelMan99
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Man kan ju alltid hoppas att föraren här tänkte att det är bra att avlasta bilen från vikten av den tomma kärran när man är inne och handlar och att densamme sedan tänkte ta upp stödbenet vid avfärd?

[bild]
Han har kopplat loss för att kunna låsa den.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
I vilken del av landet är det man måste låsa släpvagnen för att inte få den stulen medans man är inne och handlar?

Gäller att ha bra rutiner för att göra sådant. Det är lätt att glömma att koppla på igen och bara åka... En bättre lösning är då att ha ett lås till släpet som fungerar att låsa släpet både när det är kopplat och när det är löst.

Fairlane
K Kirre2 skrev:
Oavsett om det är korrekt lastat eller inte borde det dra polisens blickar till sig.
Efter att sett mer än en polis ligga bakom en bil utan belysning mitt i natten vintertid och bara låtit det passera så har jag inte så stort hopp om att de skulle reagera på lasten.

Lulaua Lulaua skrev:
Han har kopplat loss för att kunna låsa den.
Svårt att se vad för modell det är, men inte fan köper man ett släplås som inte fungerar med bil på.

Och till var i Sverige behövs inte vetas, tillräckligt med riff raff om de kan ställa upp ett köpcenter där :confused:

Det där tomma släpet är kanske inte begärligt, men kör man lite halvroliga grejer så går det ju på några sekunder att flytta släp från en bil till en annan. Så jag låser alltid fast mina släp på bilen om jag ska röra mig bland folk.

Ju fler axlar destu längre omflyttningstid, men har de gjort det några ggr. tidigare så klarar det nog även fullastat 3.500kg släp på under minuten med ett dragband för att vrida släp från bil innan påkoppling

Tokslut Tokslut skrev:
Svårt att se vad för modell det är, men inte fan köper man ett släplås som inte fungerar med bil på.

Och till var i Sverige behövs inte vetas, tillräckligt med riff raff om de kan ställa upp ett köpcenter där :confused:

Det där tomma släpet är kanske inte begärligt, men kör man lite halvroliga grejer så går det ju på några sekunder att flytta släp från en bil till en annan. Så jag låser alltid fast mina släp på bilen om jag ska röra mig bland folk.

Ju fler axlar destu längre omflyttningstid, men har de gjort det några ggr. tidigare så klarar det nog även fullastat 3.500kg släp på under minuten med ett dragband för att vrida släp från bil innan påkoppling
Klart skönare att kunna låsa med släpet kopplat ja.. Jag bytte bil och på nya sitter kulan mycket närmare bilen så kan inte låsa med släpet på längre, får väl kanske köpa ett nytt lås.

Lulaua Lulaua skrev:
Klart skönare att kunna låsa med släpet kopplat ja.. Jag bytte bil och på nya sitter kulan mycket närmare bilen så kan inte låsa med släpet på längre, får väl kanske köpa ett nytt lås.
Alko Safety funkar bra, iallafall på en alko handske.

http://www.slapvagnshuset.se/slapvagnslas/

Jag brukar också låsa mitt släp när det är kopplat till bilen när jag parkerar på stora allmänna p-platser. Mitt lås påverkar inte måttet mellan kula och "kofångare" på bilen då det låser handtaget på släpets kulhandske.

• Gilla
andersda
  • Laddar…
useless useless skrev:
I vilken del av landet är det man måste låsa släpvagnen för att inte få den stulen medans man är inne och handlar?
Jag får för mig att det där är i Länna. Skadar nog inte att låsa allt där.

Hade en jobbarkompis som var på Ikea Kållered med sitt grindsläp. När han kom ut från Ikea så var grindarna borta. Inte alltid bra med lättmonterade grindar. :confused:
Bäst att låsa allt nuförtiden.

S Stuff skrev:
Vad får dig att tro att att den där lösningen skulle klara en U-sväng bättre än en förlängd dragbalk. Fysiskt omöjligt säger jag. En klassisk V-formad dragbalk hanterar brytkrafter mycket bättre. Brytkrafterna blir ju dessytom minimala med en vettigt (nära bilen) placerad dragkula. Den där lösningen får ju gigantisk hävstång. När bilen svänger vänster så flyttas dragkulan långt ut till höger. Både hög belastning och rent utav trafikfarligt
Fel tråd för den diskussionen. Det finns en annan tråd för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.