Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast då måste väl pickupen vara lastbilsreggad?
Jag som tagit BE för 2013 har ingen viktbegränsning på tågvikten
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
?
L Lutte skrev:
Bara i kommunisternas högborg Sverige man inte ens får hänga på ett cykelställ om bilen har lite vikt.

Reglerna skulle behöva en rejäl översyn, gärna av någon som har nått annat än rotmos bakom pannbenet.
Bilar som inte får dra släp får ha krok för cyklar jo.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Bilar som inte får dra släp får ha krok för cyklar jo.
Man behöver inte ens ha krok för att lasta cyklar utanpå bilen, så det är inte ett bekymmer oavsett.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag menar att BE-trailer konceptet inte är något för framtiden, utan ett koncept som bara fungerar för de med gammalt BE. Därför tycker jag inte man kan säga att det är någon motsvarighet till gooseneck. Till slut har ju alla med gammalt BE dött eller blivit av med körkortet en gång och då kan ingen köra dessa fordon.
Med c1e får släpet väga 12 ton,o bilen 7,5
Så det borde väl funka för en sådan be trailer
https://www.transportstyrelsen.se/s...lastbil/c1e-medeltung-lastbil-med-tungt-slap/
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast då måste väl pickupen vara lastbilsreggad?
Nä det räcker med en lätt lastbil .
https://betrailer.se/
 
F fribygg skrev:
Menar att de med nyare BE kan köra gooseneck?
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att göra mig förstådd men försöker igen:

1. Det finns ingen relation mellan behörighet och kopplingsanordning. Alla körkort kan köra alla sorters kopplingar så länge bilen och släpet har rätt vikt.
2. En "BE-trailer" eller en bil med gooseneck har man för att dra riktigt tungt. Tyngre än de 3500kg man kan hänga på kroken på en vanlig personbil.
3. #2 kan man endast utnyttja fullt ut med ett gammalt BE kort där totalviktsbegränsning saknas. Med ett nytt BE är man begränsad till 3500kg släpvagn oavsett gooseneck eller dragbil. Ej heller får dragbilen väga mer än 3500kg.

Du kan alltså köra en gooseneck-bil med nytt BE men bara om dragbilen väger max 3500kg och är en personbil OCH om släpvagnen har en totalvikt om 3500kg. Dvs, inte ett scenario man använder gooseneck till, eller de sk BE-trailers heller.

Den enda behörigheten som ger något mer än 3500kg totalvikt är ett C1E.

Blev det begripligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Med c1e får släpet väga 12 ton,o bilen 7,5
Så det borde väl funka för en sådan be trailer
[länk]
Javisst, lastbilskortet kommer fungera och då är ju dragbilen reggad som lastbil istället för som PB. Men då är det ju inte ett BE-trailer koncept längre.......
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
?
tveksamt tveksamt skrev:
Man behöver inte ens ha krok för att lasta cyklar utanpå bilen, så det är inte ett bekymmer oavsett.
Nej om man har takräcke eller inte är rädd om bilen med en man smetar på bakluckan. Men man får utan problem montera krokar som man får ta cykelhållare på. Du får ju även sätta på en "ryggsäck" på dessa krokar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men vad krävs för att få köra den då?
en gooseneck hade som regel verket säger i sverige blivit ce
 
M maria01 skrev:
en gooseneck hade som regel verket säger i sverige blivit ce
Men med en F150 borde det väl räcka med BE om man haft styrlappen tillräckligt länge
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att göra mig förstådd men försöker igen:

1. Det finns ingen relation mellan behörighet och kopplingsanordning. Alla körkort kan köra alla sorters kopplingar så länge bilen och släpet har rätt vikt.
2. En "BE-trailer" eller en bil med gooseneck har man för att dra riktigt tungt. Tyngre än de 3500kg man kan hänga på kroken på en vanlig personbil.
3. #2 kan man endast utnyttja fullt ut med ett gammalt BE kort där totalviktsbegränsning saknas. Med ett nytt BE är man begränsad till 3500kg släpvagn oavsett gooseneck eller dragbil. Ej heller får dragbilen väga mer än 3500kg.

Du kan alltså köra en gooseneck-bil med nytt BE men bara om dragbilen väger max 3500kg och är en personbil OCH om släpvagnen har en totalvikt om 3500kg. Dvs, inte ett scenario man använder gooseneck till, eller de sk BE-trailers heller.

Den enda behörigheten som ger något mer än 3500kg totalvikt är ett C1E.

Blev det begripligt?
det fans eller finns husvagnar som likanar en gooseneck

 
F fribygg skrev:
Men med en F150 borde det väl räcka med BE om man haft styrlappen tillräckligt länge
finns inga tillverkare i europa för en riktig gooseneck och dom usa byggda väger mer tror jag
 
M maria01 skrev:
finns inga tillverkare i europa för en riktig gooseneck och dom usa byggda väger mer tror jag
Min plattsättare hade svenskbyggt skåpsläp byggt av www.slapvagnshuset.se
 
Brenderup variant

297218492_10224289234796380_2573483017747768955_n.jpg
297195264_10224289234996385_2137133745344688177_n.jpg
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Brenderup variant

[bild]
[bild]
Utan att googla vekar det ju ha funnits iaf, eller vad tror du @maria01?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.