1 028 126 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Besserwisser
· östergötland
· 2 181 inlägg
Med c1e får släpet väga 12 ton,o bilen 7,5MathiasS skrev:Jag menar att BE-trailer konceptet inte är något för framtiden, utan ett koncept som bara fungerar för de med gammalt BE. Därför tycker jag inte man kan säga att det är någon motsvarighet till gooseneck. Till slut har ju alla med gammalt BE dött eller blivit av med körkortet en gång och då kan ingen köra dessa fordon.
Så det borde väl funka för en sådan be trailer
https://www.transportstyrelsen.se/s...lastbil/c1e-medeltung-lastbil-med-tungt-slap/
Besserwisser
· östergötland
· 2 181 inlägg
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att göra mig förstådd men försöker igen:F fribygg skrev:
1. Det finns ingen relation mellan behörighet och kopplingsanordning. Alla körkort kan köra alla sorters kopplingar så länge bilen och släpet har rätt vikt.
2. En "BE-trailer" eller en bil med gooseneck har man för att dra riktigt tungt. Tyngre än de 3500kg man kan hänga på kroken på en vanlig personbil.
3. #2 kan man endast utnyttja fullt ut med ett gammalt BE kort där totalviktsbegränsning saknas. Med ett nytt BE är man begränsad till 3500kg släpvagn oavsett gooseneck eller dragbil. Ej heller får dragbilen väga mer än 3500kg.
Du kan alltså köra en gooseneck-bil med nytt BE men bara om dragbilen väger max 3500kg och är en personbil OCH om släpvagnen har en totalvikt om 3500kg. Dvs, inte ett scenario man använder gooseneck till, eller de sk BE-trailers heller.
Den enda behörigheten som ger något mer än 3500kg totalvikt är ett C1E.
Blev det begripligt?
Redigerat:
Nej om man har takräcke eller inte är rädd om bilen med en man smetar på bakluckan. Men man får utan problem montera krokar som man får ta cykelhållare på. Du får ju även sätta på en "ryggsäck" på dessa krokar.tveksamt skrev:
det fans eller finns husvagnar som likanar en gooseneckMathiasS skrev:Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att göra mig förstådd men försöker igen:
1. Det finns ingen relation mellan behörighet och kopplingsanordning. Alla körkort kan köra alla sorters kopplingar så länge bilen och släpet har rätt vikt.
2. En "BE-trailer" eller en bil med gooseneck har man för att dra riktigt tungt. Tyngre än de 3500kg man kan hänga på kroken på en vanlig personbil.
3. #2 kan man endast utnyttja fullt ut med ett gammalt BE kort där totalviktsbegränsning saknas. Med ett nytt BE är man begränsad till 3500kg släpvagn oavsett gooseneck eller dragbil. Ej heller får dragbilen väga mer än 3500kg.
Du kan alltså köra en gooseneck-bil med nytt BE men bara om dragbilen väger max 3500kg och är en personbil OCH om släpvagnen har en totalvikt om 3500kg. Dvs, inte ett scenario man använder gooseneck till, eller de sk BE-trailers heller.
Den enda behörigheten som ger något mer än 3500kg totalvikt är ett C1E.
Blev det begripligt?
Min plattsättare hade svenskbyggt skåpsläp byggt av www.slapvagnshuset.seM maria01 skrev: