1 027 882 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 050 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 050 inlägg
Amerikansk standar när det gäller dragkrok är en "dragbalk" med 2" fäste där man kan stoppa in allt möjligt förutom en dragkula. På bilden ser det ut som ett gäng förlängningsbitarkashieda skrev:
https://www.google.com/search?q=2+r...pFDoQQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1280&bih=625&dpr=1.5
Notera att det är dragkulan som flyttats 2,5 meter bakom bilen! En U-sväng med den där du! Och vilket brytmoment.
Dragstången på vagnen skulle jag kunna tänka mig att förlänga utan allt för dåligt samvete för transport av nått överlångt gods i glesbefolkat område men det här är vansinne av det värre slaget.
Dragstången på vagnen skulle jag kunna tänka mig att förlänga utan allt för dåligt samvete för transport av nått överlångt gods i glesbefolkat område men det här är vansinne av det värre slaget.
Där vi har 75-100kg kultryck jobbar jänkarna med ~15% av dragvikten som kultruck, därav ser deras kombosar lite annorlunda ut.P PappasHammare skrev:
där är det vanligare med gooseneck släp klarar en u sväng bättre en dragbalkB Bjober skrev:Notera att det är dragkulan som flyttats 2,5 meter bakom bilen! En U-sväng med den där du! Och vilket brytmoment.
Dragstången på vagnen skulle jag kunna tänka mig att förlänga utan allt för dåligt samvete för transport av nått överlångt gods i glesbefolkat område men det här är vansinne av det värre slaget.
vet inte hur reglerna är idag i sverige för väldigt svårt att få en gooseneck reggad i sverige jag har bara sett ett fåtal på alla år
Kan det bero på att du inte är bosatt här? betrailer.se säljer rätt framgångsrikt trailers som får framföras med vanligt BE kort och åker man i Östergötland /Sörmland/Närke ser man en del sånna skåp. Medtrafikanterna är förmodligen lyckligt ovetande hur dålig surrad och tung lasten kan vara i trailern på såna fordon.M maria01 skrev:
Bara om man tog BE före 2013. Annars är det C1E som gäller för be-trailers.F fribygg skrev:Kan det bero på att du inte är bosatt här? betrailer.se säljer rätt framgångsrikt trailers som får framföras med vanligt BE kort och åker man i Östergötland /Sörmland/Närke ser man en del sånna skåp. Medtrafikanterna är förmodligen lyckligt ovetande hur dålig surrad och tung lasten kan vara i trailern på såna fordon.
be-trailers är inte riktigt en gooseneck och så vanliga är dom inte i sverige en som du tror bara för du hitta en firma som säljer nåt liknande jag kör många mil igenom sverige varje år inte ofta jag ser en svensk reggad som dom som be-trailers.säljer ser dom mer tyskland och polen och det står till och med på be-trailers.hemsidaF fribygg skrev:
en gooseneck har ingen vändskiva som be-trailers säljer gooseneck sitter med en dragkrok på flaket
här är det vanligt med gooseneck husvagnar och hästtransporter alla usa
bara bot här 2 år så att du har hänger upp dig åter igen på vart jag bor nu håller inte
Redigerat:
Skrev väl inget om hur vanliga BEtrailers är, men jag ser dem främst på riksvägarna i Sörmland, Närke och Västmanland. Är inte BE trailers vår europeiska motsvarighet till gooseneck? Att vi oftast har annorlunda dragbilar är en sak men det handlar väl om en bättre kopplingsanordning till släpet än kula och bättre placering av draget/kingpin vad jag förstått.M maria01 skrev:
Du får bo precis var du vill, har jag nånsin hävdat nått annat?