F fribygg skrev:
Skrev väl inget om hur vanliga BEtrailers är, men jag ser dem främst på riksvägarna i Sörmland, Närke och Västmanland. Är inte BE trailers vår europeiska motsvarighet till gooseneck? Att vi oftast har annorlunda dragbilar är en sak men det handlar väl om en bättre kopplingsanordning till släpet än kula och bättre placering av draget/kingpin vad jag förstått.

Du får bo precis var du vill, har jag nånsin hävdat nått annat?
fördelen med en gooseneck är ju att man bara tar bort kullan så är det en vanlig pickup igen det kan man inte göra med dom med vändskiva

du skriver ju varför jag inte ser dom ofta är för att jag inte bor i sverige
 
F fribygg skrev:
Kan det bero på att du inte är bosatt här?
M maria01 skrev:
du skriver ju varför jag inte ser dom ofta är för att jag inte bor i sverige
Nä, jag frågar om det beror på att du inte är bosatt här
 
M maria01 skrev:
be-trailers är inte riktigt en gooseneck och så vanliga är dom inte i sverige en som du tror bara för du hitta en firma som säljer nåt liknande jag kör många mil igenom sverige varje år inte ofta jag ser en svensk reggad som dom som be-trailers.säljer ser dom mer tyskland och polen och det står till och med på be-trailers.hemsida

en gooseneck har ingen vändskiva som be-trailers säljer gooseneck sitter med en dragkrok på flaket

här är det vanligt med gooseneck husvagnar och hästtransporter alla usa

bara bot här 2 år så att du har hänger upp dig åter igen på vart jag bor nu håller inte
Men vad krävs för att få köra den då?
 
F fribygg skrev:
Är inte BE trailers vår europeiska motsvarighet till gooseneck?
Nej, eftersom det bara är vi med "gammalt" BE som kan köra dessa, eller iallafall utnyttja konceptet fullt ut. Vill man med ett nytt körkort dra tyngre än 3,5ton är det C1E som gäller.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, eftersom det bara är vi med "gammalt" BE som kan köra dessa, eller iallafall utnyttja konceptet fullt ut. Vill man med ett nytt körkort dra tyngre än 3,5ton är det C1E som gäller.
Men reglerna och årtalet gäller väl även gooseneck?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men vad krävs för att få köra den då?
I Frankrike....
 
F fribygg skrev:
Men reglerna och årtalet gäller väl även gooseneck?
Ja, behörigheten har inget med kopplingsannordningen att göra.

Det är länge sedan jag googlade gooseneck-lösningen, har aldrig haft sådant behov, det fanns ett företag för cirkus 10 år sedan som pysslade med detta men de la ner pga dålig efterfrågan. Det är också rätt dyrt då elektriska bromsar inte är godkänt här och släpet måste ha ABS - vet inte vilken förordning som reglerar detta men om jag minns rätt var det det som var problemet.

Men som sagt, oavsett om du lyckas regga din goosneck-pickis och trailer så behöver du ändå ha ett C1E och det är ju rätt besvärligt idag.

....å andra sidan, fanns det en marknad för detta skulle produkterna finnas här, men det gör ju inte det. Det räcker inte med att @maria01 vill ha en unit.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, eftersom det bara är vi med "gammalt" BE som kan köra dessa, eller iallafall utnyttja konceptet fullt ut. Vill man med ett nytt körkort dra tyngre än 3,5ton är det C1E som gäller.
Missförstår jag ditt svar grovt, är inte BE trailer vår europeiska motsvarighet till gooseneck eller varför får jag svaret "Nej, eftersom det bara är vi med" gammalt BE... "
 
F fribygg skrev:
Missförstår jag ditt svar grovt, är inte BE trailer vår europeiska motsvarighet till gooseneck eller varför får jag svaret "Nej, eftersom det bara är vi med" gammalt BE... "
Jag menar att BE-trailer konceptet inte är något för framtiden, utan ett koncept som bara fungerar för de med gammalt BE. Därför tycker jag inte man kan säga att det är någon motsvarighet till gooseneck. Till slut har ju alla med gammalt BE dött eller blivit av med körkortet en gång och då kan ingen köra dessa fordon.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag menar att BE-trailer konceptet inte är något för framtiden, utan ett koncept som bara fungerar för de med gammalt BE. Därför tycker jag inte man kan säga att det är någon motsvarighet till gooseneck. Till slut har ju alla med gammalt BE dött eller blivit av med körkortet en gång och då kan ingen köra dessa fordon.
Menar att de med nyare BE kan köra gooseneck?
 
Finns det något tillfälle där en "gooseneck" (i Sverige, med svenska körkortsregler) gör något som en vanlig kärra med passande körkort inte gör?

Att konceptet funkar i USA beror ju på att man (i de flesta stater) får dra betydligt mer på vanligt bilkörkort, och att "alla" åker runt i en pickup...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det något tillfälle där en "gooseneck" (i Sverige, med svenska körkortsregler) gör något som en vanlig kärra med passande körkort inte gör?

Att konceptet funkar i USA beror ju på att man (i de flesta stater) får dra betydligt mer på vanligt bilkörkort, och att "alla" åker runt i en pickup...
Lastar tyngre/mer än 3.500kg totalvikt på släpet
 
Fast då måste väl pickupen vara lastbilsreggad?
 
Bara i kommunisternas högborg Sverige man inte ens får hänga på ett cykelställ om bilen har lite vikt.

Reglerna skulle behöva en rejäl översyn, gärna av någon som har nått annat än rotmos bakom pannbenet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det något tillfälle där en "gooseneck" (i Sverige, med svenska körkortsregler) gör något som en vanlig kärra med passande körkort inte gör?
För hästtransport eller husvagn kanske det vore bra då det borde fördela mer av tyngden på dragfordonet, vändradien lär väl vara fördelaktig jämfört med drag bakom bakaxeln, lastlängden på BE trailer eller gooseneck skulle ju också kunna vara fördelaktig om man pysslade med flaggstångsleveranser;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.