1 027 718 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Min filosofi är att jag alltid gör paket och sedan drar fast paketen med spännband på kärra.MathiasS skrev:Näe det behöver surras ihop till ett paket pga låg friktion mellan skivorna.
Jag höll själv på att göra en ofrivillig avlastning av detta några minuter efter att bilden togs, av någon anledning lossade jag spännband osv innan jag backat in släpet. Har en svag nedförsbacke på uppfarten och hela paketet kom på glid....
[bild]
Min invändning har inte bara med surrningen att göra - även om jag tycker det ser tveksamt ut oavsett om det skulle vara surrat som ett paket - utan även med den höga tyngdpunkten. Vid en undanmanöver eller för all del i en skarp kurva/rondell känns risken uppenbar att tyngdpunkten kan bli ett problem. Särskilt med det släpet, som jag tycker ser ut som ett sådant där flaket ligger ovanpå hjulen istället för mellan = högre tyngdpunkt.
(Jag kan ha fel där, längst ner i högra hörnet syns något som skulle kunna vara antydan till ett yttre hjulhus, men är det det känns släpet jättelångt...?)
(Jag kan ha fel där, längst ner i högra hörnet syns något som skulle kunna vara antydan till ett yttre hjulhus, men är det det känns släpet jättelångt...?)
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
En nedfart går till garage etc. som byggnadsmässigt är placerade under marken.Tokslut skrev:
En infart som går på marken till garage eller annat som är beläget i markplan, blir aldrig en nedfart oavsett marken råkar luta.
Upp i uppfart skulle jag tro kommer från att köra upp på gårdsplan, upp mot huset osv. alltså mer en betydelse av närma sig, komma intill, placera sig på (viss markyta). Inte riktningen uppåt som motsatsen till neråt.
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om regler om fordonsvikt mm till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-om-lastning-maxvikt-koerkort-mm.478700/
/Moderator
/Moderator
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Men det verkar rymligt och välförsätt med lastöglor, en osb väger väl under 20kg så tar släpet 2 skotrar borde det lätt lasta 20 skivor, ungefär lika mycket som ett vanl obromsat släp tänker jag.richardtenggren skrev: