F fribygg skrev:
medans vägning inte låter sig göras lika lätt vid vägkanten
I detta fall är det ju dock bara att räkna antalet skivor....

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Näe det behöver surras ihop till ett paket pga låg friktion mellan skivorna.

Jag höll själv på att göra en ofrivillig avlastning av detta några minuter efter att bilden togs, av någon anledning lossade jag spännband osv innan jag backat in släpet. Har en svag nedförsbacke på uppfarten och hela paketet kom på glid....

[bild]
Min filosofi är att jag alltid gör paket och sedan drar fast paketen med spännband på kärra.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Min invändning har inte bara med surrningen att göra - även om jag tycker det ser tveksamt ut oavsett om det skulle vara surrat som ett paket - utan även med den höga tyngdpunkten. Vid en undanmanöver eller för all del i en skarp kurva/rondell känns risken uppenbar att tyngdpunkten kan bli ett problem. Särskilt med det släpet, som jag tycker ser ut som ett sådant där flaket ligger ovanpå hjulen istället för mellan = högre tyngdpunkt.
(Jag kan ha fel där, längst ner i högra hörnet syns något som skulle kunna vara antydan till ett yttre hjulhus, men är det det känns släpet jättelångt...?)

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har en svag nedförsbacke på uppfarten och hela paketet kom på glid....
Blir det inte en nedfart då? Eller finns det ordet bara i min skalle?:thinking::oops:

• Gilla
  • Haha
fixarpelle och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Blir det inte en nedfart då? Eller finns det ordet bara i min skalle?:thinking::oops:
det där tål att funderas på. Är min infart en nedfart till garaget som är i änden på uppfarten?

Tokslut Tokslut skrev:
En nedfart går till garage etc. som byggnadsmässigt är placerade under marken.

En infart som går på marken till garage eller annat som är beläget i markplan, blir aldrig en nedfart oavsett marken råkar luta.

Upp i uppfart skulle jag tro kommer från att köra upp på gårdsplan, upp mot huset osv. alltså mer en betydelse av närma sig, komma intill, placera sig på (viss markyta). Inte riktningen uppåt som motsatsen till neråt.

:)

• Gilla
lat
  • Laddar…
Ta inte i så ni fartar ned er i jakten på den korrekta betydelsen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
?
MathiasS MathiasS skrev:
tvärtom, de flesta skulle inte få dra släp öht givet sina kunskaper…..
Det ser vi på många bilder i denna tråden =) Så ett eget för släp hade inte skadat.

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Själv kör jag med Waze när jag ska ut och dra tungt med fel bil då ser man var man inte ska åka ;)

• Haha
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Fario Fario skrev:
Detta dök upp på Facebook.
Inte direkt värsta surrningen men jag tyckte det var intressant information.
Skärmdump.

[bild]
Jag hade tänkt dela den bilden just för att surrningen är tokig... Fransat spännband är ju inte säkert.
Att det sen är en skoter släp gör ju inte saken bättre.

Cheesen Cheesen skrev:
Att det sen är en skoter släp gör ju inte saken bättre.
Är det nåt dåligt i att köra byggmtrl på skotersläp?

Cheesen
F fribygg skrev:
Nej, förutom att du får lasta mindre och att det inte brukar finnas surrningspunkter där dom behövs.

richardtenggren
F fribygg skrev:
Problemet är väl att storleken manar till att lasta mycket, men släpet inte är byggt för det, utan för relativt lätta och skrymmande skotrar.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Problemet är väl att storleken manar till att lasta mycket, men släpet inte är byggt för det, utan för relativt lätta och skrymmande skotrar.
Men det verkar rymligt och välförsätt med lastöglor, en osb väger väl under 20kg så tar släpet 2 skotrar borde det lätt lasta 20 skivor, ungefär lika mycket som ett vanl obromsat släp tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.