1 014 458 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
T Testarn skrev:
Med så klena band kan man garanterat bromsa så att skivorna flyger. Dettta skulle vara bättre utan reglarna där, de borde surras separat. Det krävs också mycket klämkraft för att skivorna inte ska glida mot varandra.
Vad då 'klena band'...? Ser ut att vara 25mm som bör ha en brottgräns på över 500 kg.MathiasS skrev:
Hur hårt de är spända avgör ju hur mycket de kan hålla kvar lasten, vilket är svårt att se på bild ...
Sen håller jag med om att skivorna glider sins emellan. Därav min kommentar om att det borde finnas ett sling framför skivorna som hindrar dem från att fortsätta i färdriktningen vid en kraftig inbromsning.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 221 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 221 inlägg
Det handlar inte så mycket om brottgräns som om hur hårt man kan spänna bandet, brukar vara 10% av brottstyrkan, ungefär, som man orkar med handkraft.T Testarn skrev:
Mmm... men då kanske det är spännanordningen du skulle kommentera och inte bandet...?MathiasS skrev:
Skriver man 'klena band' och inte 'fel typ av spännband' så antyder det att det är brottstyrka som avses.
Sen är jag övertygad om att det går att använda den typen av spännband och få fast lasten även om en surrning med bandspännare gör det mer sannolikt att uppnå erforderligt tryck som låser lasten.
eftersom spännanordningen är fast på bandet och ungefär lika på alla band av en viss storlek så går det utmärkt att bara skriva som jag gjorde ”klena band”.T Testarn skrev:Mmm... men då kanske det är spännanordningen du skulle kommentera och inte bandet...?
Skriver man 'klena band' och inte 'fel typ av spännband' så antyder det att det är brottstyrka som avses.
Sen är jag övertygad om att det går att använda den typen av spännband och få fast lasten även om en surrning med bandspännare gör det mer sannolikt att uppnå erforderligt tryck som låser lasten.
Kanske en slinga runt fatet från varje hörn, och en över, om du kan få den att inte glida av. Annars ett kryss över, bind krysset där banden möts. Utgår från att slingorna till hörnen inte ligger längs med golvet och längst ned på fatet utan att du får upp dem med lämmarna eller något annat.nino skrev:
obs spontan tanke, finns säkert brister.
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg