T Testarn skrev:
Tja, det finns sidostöd och spännremmarna hindrar lyft så om ett band går framför skivorna så borde det uppfylla kraven på surrning.
Knappast troligt att bilen kan accelerera så att det glider bakåt.

Med så klena band kan man garanterat bromsa så att skivorna flyger. Dettta skulle vara bättre utan reglarna där, de borde surras separat. Det krävs också mycket klämkraft för att skivorna inte ska glida mot varandra.

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Med så klena band kan man garanterat bromsa så att skivorna flyger. Dettta skulle vara bättre utan reglarna där, de borde surras separat. Det krävs också mycket klämkraft för att skivorna inte ska glida mot varandra.
Vad då 'klena band'...? Ser ut att vara 25mm som bör ha en brottgräns på över 500 kg.
Hur hårt de är spända avgör ju hur mycket de kan hålla kvar lasten, vilket är svårt att se på bild ...

Sen håller jag med om att skivorna glider sins emellan. Därav min kommentar om att det borde finnas ett sling framför skivorna som hindrar dem från att fortsätta i färdriktningen vid en kraftig inbromsning.

T Testarn skrev:
Vad då 'klena band'...? Ser ut att vara 25mm som bör ha en brottgräns på över 500 kg.
Hur hårt de är spända avgör ju hur mycket de kan hålla kvar lasten, vilket är svårt att se på bild ...
Det handlar inte så mycket om brottgräns som om hur hårt man kan spänna bandet, brukar vara 10% av brottstyrkan, ungefär, som man orkar med handkraft.

T
MathiasS MathiasS skrev:
Det handlar inte så mycket om brottgräns som om hur hårt man kan spänna bandet, brukar vara 10% av brottstyrkan, ungefär, som man orkar med handkraft.
Mmm... men då kanske det är spännanordningen du skulle kommentera och inte bandet...?
Skriver man 'klena band' och inte 'fel typ av spännband' så antyder det att det är brottstyrka som avses.

Sen är jag övertygad om att det går att använda den typen av spännband och få fast lasten även om en surrning med bandspännare gör det mer sannolikt att uppnå erforderligt tryck som låser lasten.

T Testarn skrev:
Mmm... men då kanske det är spännanordningen du skulle kommentera och inte bandet...?
Skriver man 'klena band' och inte 'fel typ av spännband' så antyder det att det är brottstyrka som avses.

Sen är jag övertygad om att det går att använda den typen av spännband och få fast lasten även om en surrning med bandspännare gör det mer sannolikt att uppnå erforderligt tryck som låser lasten.
eftersom spännanordningen är fast på bandet och ungefär lika på alla band av en viss storlek så går det utmärkt att bara skriva som jag gjorde ”klena band”.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Hur surrar man ett 200l oljefat på ett släp?
Måste nog stå upp

S
nino nino skrev:
Måste nog stå upp
Kanske en slinga runt fatet från varje hörn, och en över, om du kan få den att inte glida av. Annars ett kryss över, bind krysset där banden möts. Utgår från att slingorna till hörnen inte ligger längs med golvet och längst ned på fatet utan att du får upp dem med lämmarna eller något annat.

obs spontan tanke, finns säkert brister.

hsd
nino nino skrev:
Måste nog stå upp
Kan ligga ;)
La in ett fat i bagaget på kombin en sommar, funka hur bra som helst

hsd hsd skrev:
Kan ligga ;)
La in ett fat i bagaget på kombin en sommar, funka hur bra som helst
Jo det gör det säkert men vet inte om locket är tätt så därför måste det nog fraktas ståendes

Vem är det som behöver försvinna?

1_el-chapo-234.jpg

• Haha
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Måste nog stå upp
G
nino nino skrev:
Måste nog stå upp
Grimmsurrning (stavning?) För laster med hög tyngdpunkt

Jag har bara använt färdiga band men det borde gå bra att göra grimma av korta lyftstroppar

• Gilla
nino
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[bild]
Fasans-fullt.

• Haha
Tobbelina F
  • Laddar…
Kanske inte ett "skräckexempel" men det ser lite knepigt ut.
Lastbil med en ovanlig bakmonterad konstruktion som inkluderar en pallstaplare och pallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Vad för lastsäkring behövdes diskuteras när han tog körkort för buss?
Arbetare lastar en handtruck med byggmaterial i ett busstransportfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.