1 014 468 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 864 inlägg
Ok, vi vet egentligen för lite. I en artikel är det en personbil som tappat de två kassaskåpen. I en annan artikel är det en lastbil med släp.
Det kan vara lite vad som. Är det en vanlig glad amatör är jag inte så överraskad, men det skulle jag nog inte vara om det var en professionell chaufför heller. Jag skulle tro att de flesta professionella gör rätt, men långt ifrån alla.
Jag har hamnat bakom riktiga lastbilar med en bakdörr som slängde fram och tillbaka på Essingeleden (70 km/h). På samma Essingeleden blev jag frånåkt av en långtradare som körde så fort så att han inte klarade av att hålla bilen i en fil. I båda fallen svenskregistrerade lastbilar med svenska företagsnamn på sidorna.
Det kan vara lite vad som. Är det en vanlig glad amatör är jag inte så överraskad, men det skulle jag nog inte vara om det var en professionell chaufför heller. Jag skulle tro att de flesta professionella gör rätt, men långt ifrån alla.
Jag har hamnat bakom riktiga lastbilar med en bakdörr som slängde fram och tillbaka på Essingeleden (70 km/h). På samma Essingeleden blev jag frånåkt av en långtradare som körde så fort så att han inte klarade av att hålla bilen i en fil. I båda fallen svenskregistrerade lastbilar med svenska företagsnamn på sidorna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 864 inlägg
Vad gäller de mindre lastbilarna som man kan hyra på macken och köra med B-körkort så kan man nog lugnt anta att 99,9% kör med osäkrad last. Jag har hyrt de rätt många gånger och aldrig sett några lastförankringsöglor för vanliga spännremmar. Efter skåpsidorna finns fästen för remmar till lastbil. Jag har lånat vid de tillfällena (inte från macken, de har inte), men jag gissar att flertalet inte för det.
Lastsäkringen på sån resa för sprit bör vara väldigt sträng.R roli skrev:
Stäng luckorna ordentligt.
De har hänt att de öppnats och vips så ligger all öl och sprit ute på vägen istället. Och man har troligen arga passagerare.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 539 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 539 inlägg