Fairlane
Ok, vi vet egentligen för lite. I en artikel är det en personbil som tappat de två kassaskåpen. I en annan artikel är det en lastbil med släp.

Det kan vara lite vad som. Är det en vanlig glad amatör är jag inte så överraskad, men det skulle jag nog inte vara om det var en professionell chaufför heller. Jag skulle tro att de flesta professionella gör rätt, men långt ifrån alla.

Jag har hamnat bakom riktiga lastbilar med en bakdörr som slängde fram och tillbaka på Essingeleden (70 km/h). På samma Essingeleden blev jag frånåkt av en långtradare som körde så fort så att han inte klarade av att hålla bilen i en fil. I båda fallen svenskregistrerade lastbilar med svenska företagsnamn på sidorna.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, vi vet egentligen för lite. I en artikel är det en personbil som tappat de två kassaskåpen. I en annan artikel är det en lastbil med släp.
Jag tror skåpet är ett Franz Jäger och det är Jönssonligan som lastat och kör. :p

• Gilla
  • Haha
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Vad gäller de mindre lastbilarna som man kan hyra på macken och köra med B-körkort så kan man nog lugnt anta att 99,9% kör med osäkrad last. Jag har hyrt de rätt många gånger och aldrig sett några lastförankringsöglor för vanliga spännremmar. Efter skåpsidorna finns fästen för remmar till lastbil. Jag har lånat vid de tillfällena (inte från macken, de har inte), men jag gissar att flertalet inte för det.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har en kamrat som tog D-körkort för några månader sen och det var mycket lastsäkring som diskuterades.
Vad för lastsäkring behövdes diskuteras när han tog körkort för buss?

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Bussgods :cool:

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
R roli skrev:
Bussar och djurtransporter är väl lite speciellt, är det möjligtvis förstängning av lasten som tilllämpas;)

R roli skrev:
Säkra lasten med säkerhetsbälten.
Annars kan man ju fundera över turistbussarna som åker på kryssningsresor och lastar bagageutrymmet fullt med öl och sprit.

K Kirre2 skrev:
Annars kan man ju fundera över turistbussarna som åker på kryssningsresor och lastar bagageutrymmet fullt med öl och sprit.
Där har jag aldrig varit med om att bagaget har lastsäkrats. Resväskor och annat gods ”hivas” bara in i utrymmet och sedan stängs luckan…

R roli skrev:
Där har jag aldrig varit med om att bagaget har lastsäkrats. Resväskor och annat gods ”hivas” bara in i utrymmet och sedan stängs luckan…
Ja, det var så jag tänkte också. Undrar vad de säger om det på bussutbildningen.

K Kirre2 skrev:
Undrar vad de säger om det på bussutbildningen.
Inget som togs upp när jag tog D behörighet -86. Men det kan ha ändrats sen dess.

• Haha
Testarn
  • Laddar…
R roli skrev:
Lastsäkringen på sån resa för sprit bör vara väldigt sträng.
Stäng luckorna ordentligt.

De har hänt att de öppnats och vips så ligger all öl och sprit ute på vägen istället. Och man har troligen arga passagerare.

Fairlane
R roli skrev:
Sorry, menade såklart C

• Gilla
roli
  • Laddar…
Düsseldorff
R roli skrev:
Inget som togs upp när jag tog D behörighet -86. Men det kan ha ändrats sen dess.
Nej, det har inte ändrats. Åtminstone inte mellan 86 och 01. Vad som eventuellt hänt därefter vet jag inte.

Plankor lastade på taket av en bil, fasthållna med gröna spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas man på ”klämeffekten” vid denna lastning tro?

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
T
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
[bild] Hoppas man på ”klämeffekten” vid denna lastning tro?
Tja, det finns sidostöd och spännremmarna hindrar lyft så om ett band går framför skivorna så borde det uppfylla kraven på surrning.
Knappast troligt att bilen kan accelerera så att det glider bakåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.