MathiasS MathiasS skrev:
helt i onödan dessutom, släpet ser ju ut att ha lång ram framåt.
De kanske vill ha lite marginal framåt för lastförskjutning…

• Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Hyggligt surrat men väldigt lågt kultryck…
Jag hade nog valt att lasta mindre, längre fram och ta bort lämmar men det är jag det…
Man får hoppas att de lastat marksten längst fram i släpet

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
De kanske vill ha lite marginal framåt för lastförskjutning…
Eller kanske wobbla av vägen med nuvarande lastning....
Förstår nu varför Byggmax kärror ser så misshandlade ut vid fram och bakläm.;)

Vid närmare granskning, det går inte att surra en så bred hög som man gjort här, plankorna i mitten kommer ligga löst. Också tveksamt om lasset som helhet ligger still vid hård inbromsning.

det behövs någon form av loopsurrning, riktig med två spännband eller fuskvarianten med ett band över under över.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vid närmare granskning, det går inte att surra en så bred hög som man gjort här, plankorna i mitten kommer ligga löst. Också tveksamt om lasset som helhet ligger still vid hård inbromsning.
mmm håller med.
med den surrningen så kommer mittenplankorna mest troligt att ligga riktigt löst.
Om de gjort två delar av högen och snurrat runt var sin del och dragit riktigt hårt kanske mittenplankorna sitter tillräckligt.

Ytterligare en miss de har gjort ...
Var är varningsflaggan i slutet av lasset?

P-plats P-plats skrev:
Byggmax, en plats att förundras och förfäras...

[bild]

Tänkte jag skulle fråga om de ville ha hjälp med att dra ett band genom de främre rutorna också när de satts sig i bilen...
Jäkla en av de värsta, tänk någon kör in i den långt utstickande brädorna eller han missbedömer i en sväng och slår i en stolpe så de vrids och krossar barnet, iom de är surrat i mitten blir ju en lång hävarm...

MathiasS MathiasS skrev:
Den är knappast surrad med något som håller för en krock.
Det gör få surrningar. Det är inte heller något krav.

hsd
Då kör Du för fort :sweat:

Jonas Persson
D Daniel 109 skrev:
Nä, men en bra surrning häller fast lasten så att den inte fortsätter i tangentens rikting utan att bromsas.

Om lasten på släpet legat en halvmeter längre fram, skulle bakluckan på bilen fångat upp brädorna innan de fått upp farten.

• Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt är det relevant om det är ett krav eller inte? I detta scenarie blir en bebis köttfärs om inte surrningen håller.

Du tänker att man tröstar sig med att "det var ju inget krav att spännbanden skulle klara en krock"?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S
T tgr_se skrev:
Hyggligt surrat men väldigt lågt kultryck…
Jag hade nog valt att lasta mindre, längre fram och ta bort lämmar men det är jag det…

Det där var ju bra nivå för att vara byggmax. Många har ju inte ens spännband utan kör andra sämre, ”kreativa” sätt.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

det behövs någon form av loopsurrning, riktig med två spännband eller fuskvarianten med ett band över under över.
Det gäller inte bara så stora och breda lass. Har man lastat mer än 2 bräder/plankor, ska man alltid lägga spännbanden i loop, fram och bak.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
På vilket sätt är det relevant om det är ett krav eller inte? I detta scenarie blir en bebis köttfärs om inte surrningen håller.

Du tänker att man tröstar sig med att "det var ju inget krav att spännbanden skulle klara en krock"?
Vad jag såg låg virket på andra sidan i bilen. Det kommer knappast i sidled särskilt lätt om halva ryggstödet är fällt. Det är snarare föraren som är extremt utsatt i händelse av att ekipaget blir påkört bakifrån. Äldre är dessutom ofta känsligare än barn.

D Daniel 109 skrev:
Vad jag såg låg virket på andra sidan i bilen. Det kommer knappast i sidled särskilt lätt om halva ryggstödet är fällt. Det är snarare föraren som är extremt utsatt i händelse av att ekipaget blir påkört bakifrån. Äldre är dessutom ofta känsligare än barn.
jag tror min fråga kvarstår - spelade det någon roll att det inte är ett krav att surrningen ska klara en krock? Det var det som var din invändning här.

Jag spänner först samman i ett knippe, oftast med "ojämn" översida" med 2-3 spännband, sedan dras det fast i kärran med spännband. Det brukar låsa virket i ett knippe. Köper jag på sågen har de redan buntat i knippe.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.