1 027 454 läst · 4 669 svar
1027k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Vid närmare granskning, det går inte att surra en så bred hög som man gjort här, plankorna i mitten kommer ligga löst. Också tveksamt om lasset som helhet ligger still vid hård inbromsning.
det behövs någon form av loopsurrning, riktig med två spännband eller fuskvarianten med ett band över under över.
det behövs någon form av loopsurrning, riktig med två spännband eller fuskvarianten med ett band över under över.
mmm håller med.MathiasS skrev:
med den surrningen så kommer mittenplankorna mest troligt att ligga riktigt löst.
Om de gjort två delar av högen och snurrat runt var sin del och dragit riktigt hårt kanske mittenplankorna sitter tillräckligt.
Ytterligare en miss de har gjort ...
Var är varningsflaggan i slutet av lasset?
Jäkla en av de värsta, tänk någon kör in i den långt utstickande brädorna eller han missbedömer i en sväng och slår i en stolpe så de vrids och krossar barnet, iom de är surrat i mitten blir ju en lång hävarm...P-plats skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Nä, men en bra surrning häller fast lasten så att den inte fortsätter i tangentens rikting utan att bromsas.D Daniel 109 skrev:
Om lasten på släpet legat en halvmeter längre fram, skulle bakluckan på bilen fångat upp brädorna innan de fått upp farten.
På vilket sätt är det relevant om det är ett krav eller inte? I detta scenarie blir en bebis köttfärs om inte surrningen håller.D Daniel 109 skrev:
Du tänker att man tröstar sig med att "det var ju inget krav att spännbanden skulle klara en krock"?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 251 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 251 inlägg
Det gäller inte bara så stora och breda lass. Har man lastat mer än 2 bräder/plankor, ska man alltid lägga spännbanden i loop, fram och bak.MathiasS skrev:Vid närmare granskning, det går inte att surra en så bred hög som man gjort här, plankorna i mitten kommer ligga löst. Också tveksamt om lasset som helhet ligger still vid hård inbromsning.
Vad jag såg låg virket på andra sidan i bilen. Det kommer knappast i sidled särskilt lätt om halva ryggstödet är fällt. Det är snarare föraren som är extremt utsatt i händelse av att ekipaget blir påkört bakifrån. Äldre är dessutom ofta känsligare än barn.MathiasS skrev:
jag tror min fråga kvarstår - spelade det någon roll att det inte är ett krav att surrningen ska klara en krock? Det var det som var din invändning här.D Daniel 109 skrev:
Jag spänner först samman i ett knippe, oftast med "ojämn" översida" med 2-3 spännband, sedan dras det fast i kärran med spännband. Det brukar låsa virket i ett knippe. Köper jag på sågen har de redan buntat i knippe.