Demmpa Demmpa skrev:
Han kan inte ljuga om det hela eftersom jag har sett några bilder på vindrutan när fågeln satt i rutan.

Nej, det var ingen gammal bil utan en ny, max något år gammal, händelsen inträffade runt 2017-2018.
Det gör det bara än mer otänkbart. Fågeln slår hål på rutan, och håller forfarande formen. Fågeln skulle ha "exploderat".
Min teori är att han drev med dig. Någonting hade slagit sönder hans ruta. Han råkar hitta en död fågel. Han sätter fågeln i rutan, och tar ett roligt fotografi till 1 April kanske.
Eventuell hade han klantat sig och råkat slå sönder rutan. Sätter dit fågeln för att lura försäkringsbolaget.

Nej, han har inte placerat fågeln i vindrutan efter att något annat hade gjort hål i rutan.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
?
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, han har inte placerat fågeln i vindrutan efter att något annat hade gjort hål i rutan.
Volvo v70 då ?

A
När jag körde tåg fick jag in en berguv i hytten. Rutan kalvade inåt (men laminatet höll ihop det), pippin fastnade och flaxade runt tills den skar ihjäl sig på alla vassa kanter. Jag fick byta kläder och sitta och hämta mig en bra stund.

Ingen lastsäkring eller påstådd omöjlighet att fågel skadar rutan hade ändrat det faktum att även om det är ovanligt så betyder det inte att det inte händer. Fågel eller vedträ. Säkra era jävla grejer. Och är du fågel; se dig för!

• Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
I denna film
slår en tegelsten genom vindrutan på bilen och dödar passageraren.
Jag tror inte tegelstenen hade vingar....

Lastsäkra hellre onödigt mycket än för lite!

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Emma242 skrev:
När jag körde tåg fick jag in en berguv i hytten. Rutan kalvade inåt (men laminatet höll ihop det), pippin fastnade och flaxade runt tills den skar ihjäl sig på alla vassa kanter. Jag fick byta kläder och sitta och hämta mig en bra stund.

Ingen lastsäkring eller påstådd omöjlighet att fågel skadar rutan hade ändrat det faktum att även om det är ovanligt så betyder det inte att det inte händer. Fågel eller vedträ. Säkra era jävla grejer. Och är du fågel; se dig för!
Vad körde du för fordon?

RoTe RoTe skrev:
Vad körde du för fordon?
Tåg

• Haha
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Emma242 skrev:

När jag gjorde mitt exjobb så gjorde jag en hel del ballistisk provning, i provbunkern så stod det en ruta på ca 40 mm och av "pansarglas".
Fick till svar att de testat den för användning på tåg åt någon, man sköt då stålcylindrar 20 mm a 54g för att simulera stenar. Vanligtvis används dessa för att simulera granatsplitter, FSP, tror vi mätte kring 600 m/s som mest på de tester jag gjorde, så blir en del energi. Jag vet ju dock inte hur testet av rutan gick.

RoTe
P Prodigys skrev:
Tåg
Det menar du inte!!!

• Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
Emma242 skrev:

Bättre det än att den bara satt och ugglade :thinking:

Och apropå timmerbilar, bönder och lastsäkring så ...... Eftersom jag numera har ena foten i Jämtland och håller tills längs fiskevägen så har jag bara på det senaste året fått en del erfarenhet av båda kategoriernas lastsäkring. Vid två tillfällen har jag nästan blivit träffad av grenar av det fetare slaget när jag legat bakom timmerbilar. I.o.f.s. har jag sannolikt legat lite för nära men det hade lika gärna kunnat träffa en mc, cyklist eller gångtrafikant med riktigt tråkig utgång. Timmerbilar håller jag mig numera långt ifrån.

Och när det gäller bönder så ........ i somras satt faktiskt jag och en god vän på tomten, semester-ölade och skrattade gott åt div. kreativa lastningar som definitivt inte kan klassas som varken vettiga eller säkra. Å andra sidan är det en jävla skillnad mellan en traktor som kör kortare sträckor på landsväg där det kommer annan trafik max en gång i kvarten och skräckexemplen i denna tråden.

Fotografen Fotografen skrev:
Speciellt om den är full.
Ja fulla vedbodar är farligt. Troligen träsprit och det kan vara dödligt.

• Gilla
  • Haha
BaltzarH och 5 till
  • Laddar…
Hyggligt surrat men väldigt lågt kultryck…
Jag hade nog valt att lasta mindre, längre fram och ta bort lämmar men det är jag det…

• Släpvagn lastad med träbrädor säkrade med spännband utanför en byggmarknad, framför en gaffeltruck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Hyggligt surrat men väldigt lågt kultryck…
Jag hade nog valt att lasta mindre, längre fram och ta bort lämmar men det är jag det…
helt i onödan dessutom, släpet ser ju ut att ha lång ram framåt.

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Ja den slutsatsen måste man väl inte vara hjärnkirurg för att dra…
Jag tolkade ditt svar som att du tyckte att så inte var fallet, men jag kanske missförstod dig och ber i så fall om ursäkt. För övrigt tror jag inte att en slumpvis utvald hjärnkirurg är bättre än en slumpvis utvald medborgare på lastsurrning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.