RoTe
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt är vindrutan felkonstruerad?

Hur skulle vindrutan ha betett sig?
Plastlaminatet ska så klart klara av en liten fågel, herre gud...

• Gilla
AG A
  • Laddar…
B
T Trunk skrev:
Var för övrigt nyss inne på Bauhaus för att köpa ett lastnät. De ville ha 800 kronor för det.

Åker förbi Jula imorgon istället, nätet verkar vara helt ok och kostar mindre än hälften.

Biltemas är ännu billigare men på bilden är maskorna gigantiska och då känns det lite bortkastat.
Jag har biltemas nät. Ja maskorna är gigantiska. Ett mindre barn passerar genom en maska...Skulle inte köpa det igen. Men det är tillräckligt ok för att jag inte ska kasta det förrän det går sönder.

Jag brukar nästintill använda det i kombination med en presenning, så lastnätet förhindrar mest presenningen från att fladdra lite...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Plastlaminatet ska så klart klara av en liten fågel, herre gud...
Har jag skrivit att det var en liten fågel?

Nä, det har jag inte, skrev bara att det var en fågel. Nu kommer jag inte ihåg vad det var för fågel men det var en större variant.

RoTe
Demmpa Demmpa skrev:

Nä, det har jag inte, skrev bara att det var en fågel. Nu kommer jag inte ihåg vad det var för fågel men det var en större variant.
En vindruta ska även klara större varianter utan att eventuellt döda personer i bilen, ok? Jag kör tåg i 200km/h och kör på fåglar nästan dagligen, dom gör ingenting mer än att man får torka bort inälvorna med torkarbladet.

Demmpa Demmpa skrev:
Den besiktningsman jag använder på jobbet har fått in en fågel i bilen, in genom vindrutan.
Ja, jag har sett bilder på det hela.
Den besiktningsmannen ljuger, eller så var rutan felkonstruerad. Som några andra varit inne på.
Dels är jag utbildad byggnadsingenjör, med flera års erfarenhet som konstruktör. Har även nycket god kännedom av både bilglas och fåglar.
Den enda fågel som skulle kunna ta sig genom rutan, är en struts.

• Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I fallet med fågeln vet vi att den krossade rutan, så det bevisar att det kan hända, men det händer inte alltid. Haft flera fåglar på vindrutan utan minsta skadan på bilen.

Du behöver mig inte heller övertyga om att vedboden kan krossa vindrutan, men även här är det inte säker att det händer. Och om vedboden missade bilen med några cm, kommer @MrDizzy aldrig att veta vad som hade hänt om den landade på vindrutan, och jag tycker att han får vara tacksamt för det.
En vedbod som kommer flygande efter att åkt av ett släp skulle nästan alldeles säkert krossa en vindruta. :p

• Haha
  • Gilla
BaltzarH och 8 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Struts? :thinking:

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
En vedbod som kommer flygande efter att åkt av ett släp skulle nästan alldeles säkert krossa en vindruta. :p
Speciellt om den är full.

harry73
tveksamt tveksamt skrev:
Hand håller födelsedagskort med humoristisk textfel om kärlek, skratt och autokorrigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Den besiktningsmannen ljuger, eller så var rutan felkonstruerad. Som några andra varit inne på.
Dels är jag utbildad byggnadsingenjör, med flera års erfarenhet som konstruktör. Har även nycket god kännedom av både bilglas och fåglar.
Den enda fågel som skulle kunna ta sig genom rutan, är en struts.
Eller satt rutan på en väldigt gammal bil. Jag vet inte när man började med laminerade vindrutor?

Andra halvan av 60-talet?

Tillägg: Tänker jag en gång till har jag för mig det blev krav i Sverige 1967?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
?
Demmpa Demmpa skrev:

Allt beror kanske på hur den tar.
Har själv kört in i en självmordsfågel som var en glada i 130km/h. Kom nästan rakt framifrån, flög över bilen och rakt ner i asfalten. Det hände på e6an. Blev absolut ingen åverkan på vindrutan.

Ja jag ringde in det :p

Sen har jag kört på småfågel i 160 med motorcykel, fick den i bröstkorgen. Jag fick ett rejält blåmärke efter smällen. Men skinnjackan tog såklart värsta smällen.

A AG A skrev:
Den besiktningsmannen ljuger, eller så var rutan felkonstruerad.
Han kan inte ljuga om det hela eftersom jag har sett några bilder på vindrutan när fågeln satt i rutan.

M Mr B skrev:
Eller satt rutan på en väldigt gammal bil. Jag vet inte när man började med laminerade vindrutor?
Nej, det var ingen gammal bil utan en ny, max något år gammal, händelsen inträffade runt 2017-2018.

C8A0Mw4XwAEao0W

• Wow
  • Haha
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[bild]
Det verkar vara ett dyrt och farligt sätt att fixa middagen

• Haha
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.