1 027 919 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Fast vid en krock kan hela släpet komma flygande.MathiasS skrev:
Fast jag håller nog med de flesta att ett lastnät är lämpligt men jag tycker som @Trunk att man ser väldigt många släp med helt osäkrad ved. Vore intressant att höra polisens åsikt om det.
Det beror på om dragbilen och körkortsbehörighet.Alfredo skrev:
tror inte polisen säger något om lastsäkringen men vikten.....Det är ju nära 3 ton ved på flaket om den är lite sur. och det måste man anta när man viktberäknar
Som tur är har inte vedträn några vingar. Därför kommer de aldrig i praktiken "komma flygande" vid en krock. Dock skulle kanske några ramla av brevid släpet vid en krock. Det blir inte heller det totalstopp på ett släp vid en krock, som skulle krävas för att ett vedträ skulle fortsätta framåt i samma hastighet som innan krocken.M MrDizzy skrev:
Ett vedträ kan naturligtvis råka hoppa av och landa på vägbanan.
Men ett enkelt lastnät förhindrar att vedträn ramlar av i båda riktningar.
Vet man att man ska köra med överlast är det bättre och billigare att låta någon utan behörighet köra ifall farbror blå kollar viktenCheesen skrev:
Men du tog upp en viktigt poäng till alla som inte har ett sådant fint släp som TS, utan bara att mindre ett.
Detta med maxlast. Det är många som glömmer det tyvärr. Obromsade släp som får ta max 550kg last köromring med dubbla 1kbm vedsäckar eller 1.5kbm säck ... inte optimalt som man säger så.
Håller med om att ett lastnät ska användas,A AG A skrev:Som tur är har inte vedträn några vingar. Därför kommer de aldrig i praktiken "komma flygande" vid en krock. Dock skulle kanske några ramla av brevid släpet vid en krock. Det blir inte heller det totalstopp på ett släp vid en krock, som skulle krävas för att ett vedträ skulle fortsätta framåt i samma hastighet som innan krocken.
Ett vedträ kan naturligtvis råka hoppa av och landa på vägbanan.
Men ett enkelt lastnät förhindrar att vedträn ramlar av i båda riktningar.
Men detta om att vedträn inte får "vingar" ... mycket märkligt att jag höll på att få ett vedträ genom min vindruta då förra hösten. Missade bilen med några cm.
Karln hade släp med galler men utan lastnät och jag låg bakom.
Iofs körde han inte 70 ... närmare 120 över ett gupp o sen komme vedträet som på beställning.
Ja det går ganska fort att lasta överlast... En bekant till mig sa en gång, och det stämmer nog ganska väl, att han räknat på att det han rymde i bakluckan på bilen blev för tungt för släpet. Han kom med 740:n och vikta baksäten full med ved. (Att det var överlast i bilen ville han inte lyssna på)M MrDizzy skrev:Håller med om att ett lastnät ska användas,
Men detta om att vedträn inte får "vingar" ... mycket märkligt att jag höll på att få ett vedträ genom min vindruta då förra hösten. Missade bilen med några cm.
Karln hade släp med galler men utan lastnät och jag låg bakom.
Iofs körde han inte 70 ... närmare 120 över ett gupp o sen komme vedträet som på beställning.
Tack för alla svaren på min och Alfredos fråga. Blir helt klart att köpa ett lastnät och troligtvis ett gäng karbinhakar.
Skönt att få bekräftat att det inte bara är jag som reagerar lite när man ser släp med osäkrad ved. Vikten har jag också reagerat på när man ser säckar eller överfulla kärror som dras på obromsade släp av relativt små bilar.
Skönt att få bekräftat att det inte bara är jag som reagerar lite när man ser släp med osäkrad ved. Vikten har jag också reagerat på när man ser säckar eller överfulla kärror som dras på obromsade släp av relativt små bilar.
Sen börjar veden bli värd så mycket så beroende på vad man läser in i "lastsäkring" kanske du ska fixa nån typ av vajernät och säkra med hänglåsT Trunk skrev:Tack för alla svaren på min och Alfredos fråga. Blir helt klart att köpa ett lastnät och troligtvis ett gäng karbinhakar.
Skönt att få bekräftat att det inte bara är jag som reagerar lite när man ser släp med osäkrad ved. Vikten har jag också reagerat på när man ser säckar eller överfulla kärror som dras på obromsade släp av relativt små bilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 257 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 257 inlägg
Haha, nu skojar du väl ändå med oss?A AG A skrev:
Med den inställningen så behöver man ju inte lastsäkra annat än fåglar och flygplan.
Folk tappar allt möjligt som inte är lastsäkrat. Det är klart att grejerna inte flyger upp i luften, men nog upplevs det som att grejerna flyger ändå. Jag undrar om det inte i denna tråden finns en länk till en youtube-film där en person faktiskt dör när något kommer farande in i vindrutan.
Jag har sett folk köpa marksten på Bauhaus och lastat på släpvagnen. Trots att de inte hade vingar så hade de hoppat ur släpvagnen några hundra meter från Bauhaus.