1 028 080 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Men att bogsera en bil bakom dig är ingenting mot en bil som kör på från sidan med över två meters utstick på lasten bakåt. Om de nu hade fäst i stolen så kan det bli en rejäl hävstångseffekt. Eller påkörning rakt bakifrån så flyger det kanske genom framrutan.M maria01 skrev:
Dra eller putta en bil kan man ju göra med bara händerna.
P Pin skrev:Men att bogsera en bil bakom dig är ingenting mot en bil som kör på från sidan med över två meters utstick på lasten bakåt. Om de nu hade fäst i stolen så kan det bli en rejäl hävstångseffekt. Eller påkörning rakt bakifrån så flyger det kanske genom framrutan.
Inte i stolen i fästet går säkert i Isofix fästet med
Dra eller putta en bil kan man ju göra med bara händerna.
Vad anser ni om folk som kör ved på släp utan någon som helst säkring?
Jag har alltid varit skeptisk till fenomenet men jag ser det så ofta så det kanske bara är jag som är överdrivet nojig?
Jag frågar för att jag ska nämligen själv hämta ved inom kort.
En lösning jag tänkt på är att köpa lastnät och sätta fast, men hur sätter man fast det bäst på ett släp med lövgaller? Nätet når ju inte släpets fästpunkter iom gallret. Kanske räcker med ett gäng bagageremmar?
Jag har alltid varit skeptisk till fenomenet men jag ser det så ofta så det kanske bara är jag som är överdrivet nojig?
Jag frågar för att jag ska nämligen själv hämta ved inom kort.
En lösning jag tänkt på är att köpa lastnät och sätta fast, men hur sätter man fast det bäst på ett släp med lövgaller? Nätet når ju inte släpets fästpunkter iom gallret. Kanske räcker med ett gäng bagageremmar?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
T Trunk skrev:Vad anser ni om folk som kör ved på släp utan någon som helst säkring?
Jag har alltid varit skeptisk till fenomenet men jag ser det så ofta så det kanske bara är jag som är överdrivet nojig?
Jag frågar för att jag ska nämligen själv hämta ved inom kort.
En lösning jag tänkt på är att köpa lastnät och sätta fast, men hur sätter man fast det bäst på ett släp med lövgaller? Nätet når ju inte släpets fästpunkter iom gallret. Kanske räcker med ett gäng bagageremmar?
Lastnät bör varje släpägare ha ändå så det är bara att köpa. Mitt har ett elastiskt band i ytterkant som man enkelt drar ner till fästpunkterna på släpet.
Kombinera med några karbinhakar som kan ta lite mer krafter i själva nätets kant som ofta är av grövre rep. Gummibanden håller för det mesta men OM vinden skulle ta tag i något så kan det bli ganska stora krafter upp i nätet så åtminstone en karbinhake i varje hörn fastknäppt i gallret brukar jag ha.F fiskbuggaren skrev:
(Nu är ju oftast inte ved så stort men nästa gång kör du med en spånskiva på toppen...)
Vad som gäller formellt vet jag inte, men jag hade velat dra ett lastnät eller en presenning över.
Eller jo, en last får inte damma eller försämra förutsättningarna för dig själv eller övriga trafikanter, och det kan definitivt flyga småskräp och annan skit från det där så det ska nog täckas om man ska vara strikt.
Eller jo, en last får inte damma eller försämra förutsättningarna för dig själv eller övriga trafikanter, och det kan definitivt flyga småskräp och annan skit från det där så det ska nog täckas om man ska vara strikt.
Fast det lilla "småskräp" som skulle kunna blåsa bort ser i alla fall jag inte som något problem och ett lastnät hade heller inte stoppat det.tveksamt skrev:
Det är väl om ett helt vedträ skulle kunna studsa av som jag ser som problematiskt.
Jag skulle säga Nej och Nej. Man har inte vidtagit åtgärd för att förhindra att en vedklabbe fångas av vinden i 80 km/h och landar i rutan på bakomvarande bil.Alfredo skrev:
Lite som att ha en stor stålplåt liggandes på släpet. den kan vara OK förstängd på alla håll men...
Men jag kan inte säga exakt när man passerar från många små laster till ren bulklast såsom sand. Sandkorn som fångas av vinden är på sin höjd störigt för bilen efter.
Eu och Sverige har ganska dåliga regler när det kommer till lastsurrning i usa är det krav på att att lasten måste vara täckt speciellt på lastbilar som kör gruset eller annat löst gods det har vi inte här och böterna där kan vara enormt stora
Jag skulle säga Nej.Alfredo skrev:
Du är skyldig att lastsäkra på sådant sätt att lasten inte kan utgöra en fara för andra trafikanter. Vid en krock kan vedträn komma flygande och skada gående eller andra oskyddade trafikater. Ett lastnät ovanpå torde vara tillräckligt för att täcka dina åtaganden som förare.
Skulle säga nej och nejAlfredo skrev:
Om nån krockar med dig kommer veden att leka projektiler oavsett samt att man måste förhindra att även en mindre vedklabbe/bit får "luft under vingarna" och flyger över baklämmen och ev tar bil bakom.
I tillägg kan man ju säga att det inte bara är vid en olycka det kan bli problem. Har man ett lättare släp som är lastat som på bilden så kan ju vedträn studsa av och ett vedträ på vägen kan leda till en motorcykel eller cykel i diket - inte heller ok.
Nej, ett lastnät hade inte gjort det, men en presenning.Alfredo skrev:
Det var det jag syftade på med ”täckt” och ”strikt” I mitt sista stycke.
Enligt trafikförordningen gäller följande:
[min fetning]80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.
Så även om jag inte skulle anse småskräpet som problematiskt i praktiken kanske det kan vara det i strikt mening ändå. Men jag spekulerar, jag vet inte.
Jag hade nog i praktiken nöjd mig med lastnät.