Kanske inte hör till detta forum men undrar lite hur juridiken ser ut.

Om jag ser någon som inte har lastsäkrat ok och inte påtalar det, kan jag då åka dit för det?

Jämför med om jag ser någon som är full och sätter sig och kör. Om jag inte ingriper kan jag få böter har jag för mig.

?
Fujim Fujim skrev:
Kanske inte hör till detta forum men undrar lite hur juridiken ser ut.

Om jag ser någon som inte har lastsäkrat ok och inte påtalar det, kan jag då åka dit för det?

Jämför med om jag ser någon som är full och sätter sig och kör. Om jag inte ingriper kan jag få böter har jag för mig.
Nej på båda. Du får till och med åka med en rattfull. Det du inte får är att uppvigla till att köra eller hjälpa till.

Mig veterligen har vi fortfarande inte en angiverilag i sverige. Någon kan nog rätta mig :)

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ok, såvitt jag vet gäller samma krav på lastsäkring vid färd på allmän väg oavsett vilket motorfordon som används. Körkortet lär nog hänga löst om man tappar en halmbal på vägen oavsett om det är från en lastbil eller en traktorvagn.
enligt lagen ja men finns ingen polis på små vägarna på samma sett som på e4

M maria01 skrev:
enligt lagen ja men finns ingen polis på små vägarna på samma sett som på e4
Ok, jag ser jättesällan polis på E4 så det bör innebära att chanserna att de ska ha någon koll på lastsäkring på fordon på mindre vägar är jätteliten. Budgeten verkar gå till fartkameror vilket innebär att det sällan eller aldrig är någon polis som kollar hastighet och nykterhet på folk som färdas på gator och vägar
Som vanligt får man som förare ta ansvar för sig själv, sitt fordon och surrning av dess last, i mitt fall innebär det att jag surrar innan jag åker ut på en väg men ibland tillåter mig att chansa på att grejorna ligger kvar då jag transporterar nått på egen fastighet

F fribygg skrev:
Ok, jag ser jättesällan polis på E4 så det bör innebära att chanserna att de ska ha någon koll på lastsäkring på fordon på mindre vägar är jätteliten. Budgeten verkar gå till fartkameror vilket innebär att det sällan eller aldrig är någon polis som kollar hastighet och nykterhet på folk som färdas på gator och vägar
Som vanligt får man som förare ta ansvar för sig själv, sitt fordon och surrning av dess last, i mitt fall innebär det att jag surrar innan jag åker ut på en väg men ibland tillåter mig att chansa på att grejorna ligger kvar då jag transporterar nått på egen fastighet
där kom det fram

• Gilla
Hullken
  • Laddar…
Fairlane
Måste erkänna att jag sällan möter bönder där jag kör, men förra sommaren gjorde jag det. En bonde med traktor som had den gaffel fram med en massa sly. Tiltar man bara gaffeln lite bakåt så ligger det nog kvar kanske han tänkte, eller så ville han bara spara tid. Lasten var så bred så jag fick ligga med högersidan precis i dikeskanten men det hindrade inte den föraren att köra på i rätt bra tempo, vilket såklart innebär att de gungade rejält. Jösses vad sly det låg på vägen bakom honom några 100 meter. Den bonden lastsäkrade ingenting på allmän väg, men det säger ju inget om hur andra gör och det har jag ingen aning om. Misstänker att vissa sköter sig, andra inte.

S
Min bild blev nästan lika dålig som lastsurrningen men reglar som satt med två enkla spännband utan spännare och mitttregel var surrad med gummistropp.
Köparen kände på paketet i höjdled ungefär som att testa att draghandsken satt fast. Jag tänkte att det är nog bra att inte känna för mycket…
Jag brukar inte handla på Byggmax. Känns som en påminnelse varför. :rolleyes:

• Last på släpvagn säkrad med spännband och gummistropp utanför en Byggmax-butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Hoppas han inte skulle så långt, utstickande genom bagageluckan och passagerarfönstret

• Bil med öppen bagagelucka och något som sticker ut genom passagerarfönstret.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Byggmax, en plats att förundras och förfäras...

Bil överlastad med byggmaterial framför Byggmax, säkrat med spännband genom bilens öppna baklucka.
Skapa konto

Tänkte jag skulle fråga om de ville ha hjälp med att dra ett band genom de främre rutorna också när de satts sig i bilen...

• Wow
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
daddydj och 11 till
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen inte att det är vad jag tror att det är i barnstolen....

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Så farligt är det inte jag ser ofta barnstol i cabrioleter

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Så farligt är det inte jag ser ofta barnstol i cabrioleter
Jag ser ingen cabbe på bilden?
Bara slarvigt surrad last och ett litet barn i ett och samma utrymme, ingen lyckad kombo skulle iaf jag vilja påstå.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Komiskt att det tom. har krok på bilen...

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja det är galet att man är beredd att få sin avkomma mosad under en hög trallvirke hellre än att låna ett gratissläp. Byggmax brukar ha gott om lediga släp eftersom majoriteten av deras kunder inte vet vad den där märkliga kroken längst bak på bilen är till för...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Byggmax, en plats att förundras och förfäras...

[bild]

Tänkte jag skulle fråga om de ville ha hjälp med att dra ett band genom de främre rutorna också när de satts sig i bilen...
possum77 possum77 skrev:
Ja det är galet att man är beredd att få sin avkomma mosad under en hög trallvirke hellre än att låna ett gratissläp. Byggmax brukar ha gott om lediga släp eftersom majoriteten av deras kunder inte vet vad den där märkliga kroken längst bak på bilen är till för...
de e väl för cykelställ :thinking:

• Haha
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.