? Rkarlsson skrev:
Körde den fort ?
Kommer inte ihåg, men på den vägen, troligen 70-80.

T tompaah7503 skrev:
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

[bild]
Tog ett annat sågverk idag, bara en mil bort, så idag fick bjälkarna åka cykel istället.
En 5x7" och en 5x5", båda ca 5200+ långa.

Långa träbjälkar fästa på en lastcykel parkerad på en skogsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cykel med släpvagn transporterar två långa träbjälkar på en grusväg omgiven av grönska.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
SvanteC och 24 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tog ett annat sågverk idag, bara en mil bort, så idag fick bjälkarna åka cykel istället.
En 5x7" och en 5x5", båda ca 5200+ långa.

[bild]

[bild]
Gillar det även om jag själv inte skulle valt cykel.

Största skräckexempel är nog bönder där slarvas det ofta med lastsäkring

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Största skräckexempel är nog bönder där slarvas det ofta med lastsäkring
Menar du att du aldrig sett en lastsäkrad bonde eller att lantbrukare skulle vara slarvigare än andra yrkesgrupper med surrning och förstängning?

F fribygg skrev:
Menar du att du aldrig sett en lastsäkrad bonde eller att lantbrukare skulle vara slarvigare än andra yrkesgrupper med surrning och förstängning?
att dom är slarvigare en lastbilschaufförer som kan bli av med körkortet vid kontrol det har aldrig hänt för en traktor

• Gilla
M95
  • Laddar…
M maria01 skrev:
att dom är slarvigare en lastbilschaufförer som kan bli av med körkortet vid kontrol det har aldrig hänt för en traktor
Ok, såvitt jag vet gäller samma krav på lastsäkring vid färd på allmän väg oavsett vilket motorfordon som används. Körkortet lär nog hänga löst om man tappar en halmbal på vägen oavsett om det är från en lastbil eller en traktorvagn.

En bil med långa träplankor ohälsosamt utskjutande bakifrån på en motorväg.
Skapa konto

Några 100m senare träffade personen taket på en annan bil...

• Wow
  • Gilla
  • Haha
frause och 11 till
  • Laddar…
?
F fribygg skrev:
Det är ganska vanligt att bönder inte kör säkert eller bra lastat. Samma med timmerbilar.

Traktorer som exemel, ingen belysning bak eller blinkers är vanligt, och ofta inte surrat sina balar.

Timmerbilar drar iväg med löst skit, höll på att gå åt helvete för mig i början av augusti bak en töffe som var fullastad. Bilar bak som höll noll avstånd så jag fick välja mellan en tjock gren som hade slagit sönder min nyinköpta bil eller en gren som bara slog till underredet, så det gick ju bra.
Timmerbilen stannade och fatta nog vinken.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det är ganska vanligt att bönder inte kör säkert eller bra lastat. Samma med timmerbilar.

Traktorer som exemel, ingen belysning bak eller blinkers är vanligt, och ofta inte surrat sina balar.

Timmerbilar drar iväg med löst skit, höll på att gå åt helvete för mig i början av augusti bak en töffe som var fullastad. Bilar bak som höll noll avstånd så jag fick välja mellan en tjock gren som hade slagit sönder min nyinköpta bil eller en gren som bara slog till underredet, så det gick ju bra.
Timmerbilen stannade och fatta nog vinken.
Om jag uppfattar dig rätt har du inte haft några problem med hur 'bönder' lastsäkrat men har egen erfarenhet av dålig lastsäkring av yrkestrafik med lastbil?

Düsseldorff
F fribygg skrev:
Om jag uppfattar dig rätt har du inte haft några problem med hur 'bönder' lastsäkrat men har egen erfarenhet av dålig lastsäkring av yrkestrafik med lastbil?
Det är uppenbart att du känner ett behov av att försvara "bönders" lastsäkring. Varför?

• Haha
Hullken
  • Laddar…
Jag hävdar att alla behöver surra väl vid färd på väg. Om någon tappar en vedkubb eller rundbal på egen mark riskerar knappast liv och hälsa på andra människor.

?
F fribygg skrev:
Rent farligt har jag inte varit med om. Men potentiell fara har jag sett massvis med gånger med traktorer. Sen sköter bönder andra tillbud som att inte städa av dynga från vägar.
Var faktiskt med om i min ungdom om en skitbonde som fick läck på gödselvagnen och sprutade ner brorsans bil, jag åkte då jag inte hade körkort. Hela bilen var full av gödsel. Bonden fick betala tvätten. :)

Ja jag har erfarenhet av dåligt lastsäkring som kan medföra fara för oss andra
Ja jag har träffat på en lastbilschaufför för att ta ett annat exempel, som hade problem med bakdörren på sin släp. Så den öppnade sig på motorvägen och vårt gods ramlade ut på vägen, varav polisen ringde oss och talade om att våra produkter låg där.
När vi träffa chauffören senare under dagen påtala vi detta för honom, han ryckte på axlarna och hade inte fixat sin dörr. :) (svensk bil, och en svensson om någon ville påpeka annat)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Jag hävdar att alla behöver surra väl vid färd på väg. Om någon tappar en vedkubb eller rundbal på egen mark riskerar knappast liv och hälsa på andra människor.
Det var ju inte svar på min fråga. Jag tyckte mig mellan raderna i dina inlägg läsa en uppfattning om att bönder utmålades som undermåliga lastsäkrare medan det är motsatsen till din uppfattning om bönders lastning. Jag kanske misstog mig.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Överlastat, baktungt bauhaussläp på byggmax. Ingen lastsäkring.

Överlastat släp med byggmaterial utan säkring på en parkering.
Skapa konto

jag gick efter för att se om han tänkte banda på vägen ut, men icke.

• Gilla
  • Wow
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.