V Ville_Vessla skrev:
Och för mig är det lika självklart att det menas travsulky, men så är det ju inte för alla inser jag. Och säkert kan nån tycka att det passar i tråden om dom ser mig köra omkring med en trots allt relativt stor hästvagn på taket fastspänd med 4 små korta band liggande direkt på rails, men den väger bara 20kg utan hjul, 25kg med och tar ingen vind.
Snälla kan du inte lägga upp en bild.

?
K Kirre2 skrev:
Nej, men just ordet skaklar borde gett dig vägledning. Jag har aldrig sett en barnvagn med skaklar.
Nej egentligen inte då jag inte är bekant med skaklar alls då inget av hästsport är intressant för fem öre. Man vet inte var kinesiska barnvagnar innehåller och det kanske var något som de hittat på på något vis ;)

• Gilla
Larsarve
  • Laddar…
galento
D dibb skrev:
Snälla kan du inte lägga upp en bild.
Har ingen bild och har sulkyfäste bak på släpet så jag använder bara taket när jag kör 2 hästar vilket inte sker så ofta men jag ska ta en bild nästa gång. Innan jag köpte släpet tiggde man till sig en skjuts för hästen och körde sulkyn på taket på egen bil. Sen är väl hästtransporter nästan per definition skräckexempel på lastsurrning. Nu kör jag bara ponnys men 2 russ kan ju vara 600kg ospänd last som dessutom rör sig av sig själv vilket säkerligen innebär bla varierande kultryck. . En annan lite udda grej är ,såvitt jag vet, ett krav av jordbruksverket att en kniv ska finnas lättilgänglig och det har tydligen hänt att polisen stoppat nån och haft åsikter om brott mot knivlagen om den ligger i dörrsidan.

V Ville_Vessla skrev:
jag använder bara taket när jag kör 2 hästar vilket inte sker så ofta men jag ska ta en bild nästa gång.
Det där kan man tolka som något som VERKLIGEN behöver en bild, ja! :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
S
Såg idag på E4:an söder om Stockholm en husbil som lastat en kanot på tvärsen bak på bilen.
Den kanske stack ut max 20 cm på vänstersidan men desto mer på högersidan. Minst det dubbla.

De hade kunna lasta den på taket eller diagonalt bakpå. Men så där kändes rätt dumt.

• Gilla
  • Wow
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Körde precis förbi en lastbil. Var nog egentligen en rätt bra lastning. Stort släp med sten och bös.
Överst hade de spänt fast en uppochnedvänd släpkärra.

Såg rätt udda ut men inser nu att det nog tom var rätt smart.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MasMats skrev:
På tal om lasta direkt på plåten… denna transportör fotad tidigare i kväll.
Lätt att ha åsikter om mycket kring detta ekipage.
[bild]
(För kännedom: Min bil är högerstyrd så bilden tagen av passagerare självklart.)
Är den högerstyrd tror jag att vänster backspegel är felinriktad..

• Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Amatörer. Foto taget i Amman, Jordanien (och det här är udda, även för Jordanien, taxichaffisen svor en hel del över det):

Häst som står på flaket av en Mitsubishi-lastbil i trafik i Amman, Jordanien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
?
T Troberg skrev:
Amatörer. Foto taget i Amman, Jordanien (och det här är udda, även för Jordanien, taxichaffisen svor en hel del över det):

[bild]
Skillnaden mot en riktigt hästtransport är väl egentligen bara taket och bakdörren? Annars står väl hästar lösa i transporterna med :p Denna fick bara friskluft.

Va?!
Drar inte ni fast era hästar med spännband i släpet? Vettvillingar!!

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Naturligtvis surrade :p. Egypten nåt år sedan.
Lastbil med kor som tittar över sidan på flaket på en väg i Egypten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

? Rkarlsson skrev:
Skillnaden mot en riktigt hästtransport är väl egentligen bara taket och bakdörren? Annars står väl hästar lösa i transporterna med :p Denna fick bara friskluft.
Tills den får ett stenskott i nosen...

?
T Troberg skrev:
Tills den får ett stenskott i nosen...
Körde den fort ?

Var kornas bakändar också fastknutna eller var dom extremt snälla?
En så låg lämm är ingenting för en ko om dom får för sej nått..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.