useless useless skrev:
Ja, dragkroken lär inte göra det...

[bild]
Finns dessa bilar med dragkrok? Eller är den påskruvad från maltesiska bilrema?
 
Lastbil lutad med släp fullt av däck välter, med texten "Han kan definitivt spänna fast en last
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven och 10 till
  • Laddar…
Mardrömmen på E22 – var sekunder ifrån att krossas av grävskopa

https://www.barometern.se/kalmar/mardrommen-pa-e22-fick-flygande-gravskopa-mot-bilen-21d56968/

Edit:
Hemresan från Öland fick ett dramatiskt slut för Bengt Tell och hans dotter när en grävmaskinsskopa helt plötsligt föll ner framför bilen på E22.
– Det var bara sekunder som gjorde att vi överlevde.

Den dramatiska händelsen utspelade sig på E22 i höjd med Rockneby vid 17.30-tiden på söndagen. Bengt och dottern var på väg hem från Öland till Kunsgör med husvagnen när de helt plötsligt såg ett stort föremål falla av ett lastbilsekipage framför dem på vägen.

– Först såg det ut som en halmbal, men sedan upptäckte vi att det var en grävmaskin på flaket – och sedan kom skopan farandes i luften och landade på vägbanan framför oss. Vi kom i full fart mot den och den i full fart mot oss, säger Bengt Tell.

Den fallande grävskopan tvingade Bengt Tell till en kraftig inbromsning med husvagnsekipaget. Kollisionen såg ut att vara ett faktum – men i allra sista stund studsade skopan åt ett annat håll.

– Det var på håret. Det var precis att vi kom i mellan skopan och staketet. Adrenalinpåslaget var riktigt ordentligt, säger Bengt Tell.

Efter händelsen larmade de SOS och stannade till i en vägficka för att kontrollera sitt ekipage. Samtidigt passade de på att ta igen sig efter skräckupplevelsen.

– Det var en riktigt läskig upplevelse. En 500-kilosklump som går rakt i bilen – det hade inte blivit mycket kvar av oss, säger Bengt Tell.

Med anledning av händelsen vill han nu rikta en särskild uppmaning till alla yrkeschaufförer att säkra sina laster ordentligt.

– Att man som yrkeschaufför inte har säkrat lasten är ju ett brott så jag utgår från att polisen kommer att utreda den här frågan, säger han.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Mardrömmen på E22 – var sekunder ifrån att krossas av grävskopa

[länk]
låst
 
Märkte det när jag kontrollerade efter postning, editerat inlägget, klippt in all text.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
nåt jag såg på senaste resan igenom sverige var folk som surra på taket med roof rails bara utan takräcke
 
Demmpa Demmpa skrev:
Mardrömmen på E22 – var sekunder ifrån att krossas av grävskopa

[länk]

Edit:
Läskigt!
 
hsd
K Kirre2 skrev:
Läskigt!
Och det är väldigt vanligt att dom tar den mindre skopan i den stora vid transporter, jag har aldrig sett någon lastsäkring vid sådana transporter
 
M maria01 skrev:
nåt jag såg på senaste resan igenom sverige var folk som surra på taket med roof rails bara utan takräcke
Beror väl på vad lasten är om det är dumt, min sulky går alldeles utmärkt.
 
V Ville_Vessla skrev:
Beror väl på vad lasten är om det är dumt, min sulky går alldeles utmärkt.
risken att repa taket
 
V Ville_Vessla skrev:
Beror väl på vad lasten är om det är dumt, min sulky går alldeles utmärkt.
Direkt mot taket?
Gillar man repor funkar det superbra. Sen är det inte så jättebra mot plåten =)
 
galento
R Rkarlsson skrev:
Direkt mot taket?
Gillar man repor funkar det superbra. Sen är det inte så jättebra mot plåten =)
Så gjorde några som köpte en dubbelsäng-
ram av stål av oss. En Saab som såg bra ut , de öppnade alla 4 dörrarna lade sängdelarna med den stora gaveln direkt mot plåten och drog spännband genom bilen :surprised: tror inte jag har sett detta sätt förut men verkade helt normalt för köparna :thinking:
 
galento galento skrev:
Så gjorde några som köpte en dubbelsäng-
ram av stål av oss. En Saab som såg bra ut , de öppnade alla 4 dörrarna lade sängdelarna med den stora gaveln direkt mot plåten och drog spännband genom bilen :surprised: tror inte jag har sett detta sätt förut men verkade helt normalt för köparna :thinking:
Ja vissa är fan knepiga. Skulle inte ens få för mig att göra det om så bilen bara var värd 5000 kr. Tycker det är viktigt att surra på ett korrekt sätt.
 
H hempularen skrev:
Har inga bilder, men för en del år sedan var där en bildsekvens i tidningen. Journalisten var där för att intervjua poliser i en trafikkontroll. Polisen stoppade en bil med tveksam taklast. Journalisten fick en bildsekvens, där man först ser hur bilen "niger" vid kraftig inbromsning, sedan ser man 5 stora spånskivor lätta från takträcket, och på en bildsekvens hur de glider genom luften mot polisen med stoppsignalen. Polisen lyckas precis kasta sig undan där skivorna passerar honom i knähöjd.

Skivorna hade transporterats helt utan surrning, låg löst på takräcket.

Kan tänka mig att det inte var så kul att vara den föraren då.
Jag minns bildsviten. Från när jag tog körkort. Det var "en del år sedan", närmare bestämt 1982...
 
galento galento skrev:
Så gjorde några som köpte en dubbelsäng-
ram av stål av oss. En Saab som såg bra ut , de öppnade alla 4 dörrarna lade sängdelarna med den stora gaveln direkt mot plåten och drog spännband genom bilen :surprised: tror inte jag har sett detta sätt förut men verkade helt normalt för köparna :thinking:
Kunde de stänga dörrarna sen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.