1 027 805 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Det jag motsatte mig, var att vedträn skulle flyga som projektiler vid tvärstopp, eller krockar.M MrDizzy skrev:Håller med om att ett lastnät ska användas,
Men detta om att vedträn inte får "vingar" ... mycket märkligt att jag höll på att få ett vedträ genom min vindruta då förra hösten. Missade bilen med några cm.
Karln hade släp med galler men utan lastnät och jag låg bakom.
Iofs körde han inte 70 ... närmare 120 över ett gupp o sen komme vedträet som på beställning.
Likaså att vedträn skulle blåsa uppåt och av.
Men jag nämnde även att vedträn kunde ramla/studsa av. Så jag är inte förvånad över din erfarenhen. Tur att det gick bra.
Nej jag skojar inte direkt.Fairlane skrev:Haha, nu skojar du väl ändå med oss?
Med den inställningen så behöver man ju inte lastsäkra annat än fåglar och flygplan.
Folk tappar allt möjligt som inte är lastsäkrat. Det är klart att grejerna inte flyger upp i luften, men nog upplevs det som att grejerna flyger ändå. Jag undrar om det inte i denna tråden finns en länk till en youtube-film där en person faktiskt dör när något kommer farande in i vindrutan.
Jag har sett folk köpa marksten på Bauhaus och lastat på släpvagnen. Trots att de inte hade vingar så hade de hoppat ur släpvagnen några hundra meter från Bauhaus.
Utan precis som du själv säger "flyger" ju inte vedträn i normala fall. Ska vi däremot prata extremfall, med orkaner, tyfoner och annat så är det naturligtvis annorlunda. Då flyger ju både bilar och fullastade släp.
Men i normalfall kan ju däremot exemelvis plåtar och andra skivor ta luft och "flyga" av. Finns även många andra exempel. Stora och lätta material framförallt.
Vidare är jag själv snarast övernoga med att spänna fast last. För öven om det inte kan flyga, så kan det som sagt ramla av, av andra orsaker.
En duva kan flyga i 70km/t, kommer den från motsatt håll på en motorväg, blir hastighetsskillnaden 180km/t.Demmpa skrev:
En vedklabbe som hoppar ur ett släp som färdas i samma riktning har inte samma hastighetsskillnad.
Så jag vidhåller att man inte kan vara säker på att den hade krossad vindrutan
Helsingfors centrum idag, skarp sväng vid utfarten från centrum/ västra hamnen:
(Hufvudstadsbladet)
(Iltasanomat)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Hufvudstadsbladet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Iltasanomat)
Nu argumenterar jag för argumenterandets skull.harry73 skrev:
Men…
Till att börja med så kan ju vedträet hamna på en mötande bil. Så i värsta fall kan den relativa hastigheten vara 160 km/h om vi naivt förutsätter att ingen kör snabbare än 80.
Men även om den endast landar på en bakomliggande bil så kan vi leka med tanken att den efter en studs eller två i marken tappar så mycket i hastighet att den relativa hastighetsskillnaden blir 50 km/h.
En duva väger ca 400 gram.
Vad kan de större vedklabbarna i en blandad hög väga, 800 gram?
Rörelsemängden (massa x hastighet) blir då
20 Ns för duvan.
11 Ns för vedklabben.
Stor skillnad förstås, men… Duvan är mjuk och en hel del av rörelsemängden kommer absorberas när duvan deformeras (=blir mos). Vedklabben däremot kommer sannolikt fortsätta vara mestadels intakt.
Hur man räknar ut hur mycket kraft som försvinner när duvan deformerad har jag ingen aning om.
Var för övrigt nyss inne på Bauhaus för att köpa ett lastnät. De ville ha 800 kronor för det.
Åker förbi Jula imorgon istället, nätet verkar vara helt ok och kostar mindre än hälften.
Biltemas är ännu billigare men på bilden är maskorna gigantiska och då känns det lite bortkastat.
Åker förbi Jula imorgon istället, nätet verkar vara helt ok och kostar mindre än hälften.
Biltemas är ännu billigare men på bilden är maskorna gigantiska och då känns det lite bortkastat.
I fallet med fågeln vet vi att den krossade rutan, så det bevisar att det kan hända, men det händer inte alltid. Haft flera fåglar på vindrutan utan minsta skadan på bilen.T Trunk skrev:Nu argumenterar jag för argumenterandets skull.
Men…
Till att börja med så kan ju vedträet hamna på en mötande bil. Så i värsta fall kan den relativa hastigheten vara 160 km/h om vi naivt förutsätter att ingen kör snabbare än 80.
Men även om den endast landar på en bakomliggande bil så kan vi leka med tanken att den efter en studs eller två i marken tappar så mycket i hastighet att den relativa hastighetsskillnaden blir 50 km/h.
En duva väger ca 400 gram.
Vad kan de större vedklabbarna i en blandad hög väga, 800 gram?
Rörelsemängden (massa x hastighet) blir då
20 Ns för duvan.
11 Ns för vedklabben.
Stor skillnad förstås, men… Duvan är mjuk och en hel del av rörelsemängden kommer absorberas när duvan deformeras (=blir mos). Vedklabben däremot kommer sannolikt fortsätta vara mestadels intakt.
Hur man räknar ut hur mycket kraft som försvinner när duvan deformerad har jag ingen aning om.
Du behöver mig inte heller övertyga om att vedboden kan krossa vindrutan, men även här är det inte säker att det händer. Och om vedboden missade bilen med några cm, kommer @MrDizzy aldrig att veta vad som hade hänt om den landade på vindrutan, och jag tycker att han får vara tacksamt för det.
Jag har sett bilder i tidningsartiklar där stenar har kastats ned från en viadukt på bilar.harry73 skrev:
Stenarna har då kommit nästan rakt uppifrån.
Här är en artikel om en som dog av att Sten kastades från viadukt,
https://www.expressen.se/omtalat/ny...kastade-tonaringarna-stenen-som-dodade-honom/
Lite andra artiklar,
https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/r91q28ol
https://sverigesradio.se/artikel/sten-kastades-genom-bilruta-kvinna-skadad-otroligt-stora-faror
https://www.allas.se/samhalle/vem-kastar-sten-pa-danska-bilar-i-skane/7816846