Lulaua Lulaua skrev:
Nej, såklart inte....
Jag hävdar nog att en kåpa hindrar veden effektivare från att lämna vagnen än vad ett nät eller pressning gör.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Håller med om att ett lastnät ska användas,
Men detta om att vedträn inte får "vingar" ... mycket märkligt att jag höll på att få ett vedträ genom min vindruta då förra hösten. Missade bilen med några cm.
Karln hade släp med galler men utan lastnät och jag låg bakom.
Iofs körde han inte 70 ... närmare 120 över ett gupp o sen komme vedträet som på beställning.
Det jag motsatte mig, var att vedträn skulle flyga som projektiler vid tvärstopp, eller krockar.
Likaså att vedträn skulle blåsa uppåt och av.
Men jag nämnde även att vedträn kunde ramla/studsa av. Så jag är inte förvånad över din erfarenhen. Tur att det gick bra.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Haha, nu skojar du väl ändå med oss?
Med den inställningen så behöver man ju inte lastsäkra annat än fåglar och flygplan.
Folk tappar allt möjligt som inte är lastsäkrat. Det är klart att grejerna inte flyger upp i luften, men nog upplevs det som att grejerna flyger ändå. Jag undrar om det inte i denna tråden finns en länk till en youtube-film där en person faktiskt dör när något kommer farande in i vindrutan.

Jag har sett folk köpa marksten på Bauhaus och lastat på släpvagnen. Trots att de inte hade vingar så hade de hoppat ur släpvagnen några hundra meter från Bauhaus.
Nej jag skojar inte direkt.
Utan precis som du själv säger "flyger" ju inte vedträn i normala fall. Ska vi däremot prata extremfall, med orkaner, tyfoner och annat så är det naturligtvis annorlunda. Då flyger ju både bilar och fullastade släp.
Men i normalfall kan ju däremot exemelvis plåtar och andra skivor ta luft och "flyga" av. Finns även många andra exempel. Stora och lätta material framförallt.
Vidare är jag själv snarast övernoga med att spänna fast last. För öven om det inte kan flyga, så kan det som sagt ramla av, av andra orsaker.
 
harry73 harry73 skrev:
Du vet såklart inte om den hade krossad vindrutan eller ej.
Den besiktningsman jag använder på jobbet har fått in en fågel i bilen, in genom vindrutan.
Ja, jag har sett bilder på det hela.
 
M Myckling skrev:
Jag hävdar nog att en kåpa hindrar veden effektivare från att lämna vagnen än vad ett nät eller pressning gör.
Ja den slutsatsen måste man väl inte vara hjärnkirurg för att dra…
 
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Den besiktningsman jag använder på jobbet har fått in en fågel i bilen, in genom vindrutan.
Ja, jag har sett bilder på det hela.
En duva kan flyga i 70km/t, kommer den från motsatt håll på en motorväg, blir hastighetsskillnaden 180km/t.
En vedklabbe som hoppar ur ett släp som färdas i samma riktning har inte samma hastighetsskillnad.
Så jag vidhåller att man inte kan vara säker på att den hade krossad vindrutan
 
Helsingfors centrum idag, skarp sväng vid utfarten från centrum/ västra hamnen:
Olycksplats med vält långtradare och arbetare vid räddningsarbete på gata i Helsingfors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Hufvudstadsbladet)
Brandmän på olycksplats där en lastbil vält på en väg nära skog i Helsingfors centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lastbil välter och spiller skräp under bro i Helsingfors centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Iltasanomat)
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe
Demmpa Demmpa skrev:
Den besiktningsman jag använder på jobbet har fått in en fågel i bilen, in genom vindrutan.
Ja, jag har sett bilder på det hela.
Felkonstruerad vindruta!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En duva kan flyga i 70km/t, kommer den från motsatt håll på en motorväg, blir hastighetsskillnaden 180km/t.
En vedklabbe som hoppar ur ett släp som färdas i samma riktning har inte samma hastighetsskillnad.
Så jag vidhåller att man inte kan vara säker på att den hade krossad vindrutan
Nu argumenterar jag för argumenterandets skull.

Men…

Till att börja med så kan ju vedträet hamna på en mötande bil. Så i värsta fall kan den relativa hastigheten vara 160 km/h om vi naivt förutsätter att ingen kör snabbare än 80.

Men även om den endast landar på en bakomliggande bil så kan vi leka med tanken att den efter en studs eller två i marken tappar så mycket i hastighet att den relativa hastighetsskillnaden blir 50 km/h.

En duva väger ca 400 gram.
Vad kan de större vedklabbarna i en blandad hög väga, 800 gram?

Rörelsemängden (massa x hastighet) blir då
20 Ns för duvan.
11 Ns för vedklabben.

Stor skillnad förstås, men… Duvan är mjuk och en hel del av rörelsemängden kommer absorberas när duvan deformeras (=blir mos). Vedklabben däremot kommer sannolikt fortsätta vara mestadels intakt.

Hur man räknar ut hur mycket kraft som försvinner när duvan deformerad har jag ingen aning om.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Var för övrigt nyss inne på Bauhaus för att köpa ett lastnät. De ville ha 800 kronor för det.

Åker förbi Jula imorgon istället, nätet verkar vara helt ok och kostar mindre än hälften.

Biltemas är ännu billigare men på bilden är maskorna gigantiska och då känns det lite bortkastat.
 
RoTe RoTe skrev:
Felkonstruerad vindruta!
På vilket sätt är vindrutan felkonstruerad?

Hur skulle vindrutan ha betett sig?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur skulle vindrutan ha betett sig?
Duckat!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
harry73
T Trunk skrev:
Nu argumenterar jag för argumenterandets skull.

Men…

Till att börja med så kan ju vedträet hamna på en mötande bil. Så i värsta fall kan den relativa hastigheten vara 160 km/h om vi naivt förutsätter att ingen kör snabbare än 80.

Men även om den endast landar på en bakomliggande bil så kan vi leka med tanken att den efter en studs eller två i marken tappar så mycket i hastighet att den relativa hastighetsskillnaden blir 50 km/h.

En duva väger ca 400 gram.
Vad kan de större vedklabbarna i en blandad hög väga, 800 gram?

Rörelsemängden (massa x hastighet) blir då
20 Ns för duvan.
11 Ns för vedklabben.

Stor skillnad förstås, men… Duvan är mjuk och en hel del av rörelsemängden kommer absorberas när duvan deformeras (=blir mos). Vedklabben däremot kommer sannolikt fortsätta vara mestadels intakt.

Hur man räknar ut hur mycket kraft som försvinner när duvan deformerad har jag ingen aning om.
I fallet med fågeln vet vi att den krossade rutan, så det bevisar att det kan hända, men det händer inte alltid. Haft flera fåglar på vindrutan utan minsta skadan på bilen.

Du behöver mig inte heller övertyga om att vedboden kan krossa vindrutan, men även här är det inte säker att det händer. Och om vedboden missade bilen med några cm, kommer @MrDizzy aldrig att veta vad som hade hänt om den landade på vindrutan, och jag tycker att han får vara tacksamt för det.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En duva kan flyga i 70km/t, kommer den från motsatt håll på en motorväg, blir hastighetsskillnaden 180km/t.
En vedklabbe som hoppar ur ett släp som färdas i samma riktning har inte samma hastighetsskillnad.
Så jag vidhåller att man inte kan vara säker på att den hade krossad vindrutan
Jag har sett bilder i tidningsartiklar där stenar har kastats ned från en viadukt på bilar.
Stenarna har då kommit nästan rakt uppifrån.

Här är en artikel om en som dog av att Sten kastades från viadukt,
https://www.expressen.se/omtalat/ny...kastade-tonaringarna-stenen-som-dodade-honom/

Lite andra artiklar,
https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/r91q28ol

https://sverigesradio.se/artikel/sten-kastades-genom-bilruta-kvinna-skadad-otroligt-stora-faror

https://www.allas.se/samhalle/vem-kastar-sten-pa-danska-bilar-i-skane/7816846
 
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Här är en artikel om en som dog av att Sten kastades från viadukt,
Det var sten som dog antar jag, men kastades han ner eller hoppade han?;)
 
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.