Har kollat släp på blocket ett tag och har ett par gånger stött på något jag inte riktigt förstår, obromsade släp med dubbla axlar. Jag kan inte riktigt se varför någon skulle vilja ha det förutom den lilla skara som medvetet kör överlass.

Någon här som har en ide om varför denna styggelse finns, eller kanske har vi rent av någon här som äger en?
 
Jag delar din oförståelse. Fördelen med lätt enkelaxlad är ju att den nästintill går att handbära och svänga runt.
Undrar om det är axlar för 1000kg på dessa eller om de är "klena" och anpassade för totalvikten?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C corre skrev:
Jag delar din oförståelse. Fördelen med lätt enkelaxlad är ju att den nästintill går att handbära och svänga runt.
Undrar om det är axlar för 1000kg på dessa eller om de är "klena" och anpassade för totalvikten?
750kg styck står det i annonserna.
 
Om man täcker reg-skylt och hänger på en lgf-skylt borde de väl få dras som efterfordon?

I så fall kan man väl köra lätt till vardags men med möjlighet att lasta ett ordentligt gruslass eller liknande och dra hem i 30km/h på B-kort? Med tung dragbil får man väl då dra lika mycket som på BE, kanske dock inte så lämpligt med 2x750kg-axlar, men väl 1500kg med en "vanlig" bil.

Bara vilda spelulationer från min sida.
 
Rätt dumt at överlasta om inte annat, körskortsgränsen kliver man över sätt snabbt med lite grus eller trall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Om man täcker reg-skylt och hänger på en lgf-skylt borde de väl få dras som efterfordon?

I så fall kan man väl köra lätt till vardags men med möjlighet att lasta ett ordentligt gruslass eller liknande och dra hem i 30km/h på B-kort? Med tung dragbil får man väl då dra lika mycket som på BE, kanske dock inte så lämpligt med 2x750kg-axlar, men väl 1500kg med en "vanlig" bil.

Bara vilda spelulationer från min sida.
LGF-regelverket medger inte den tolkningen.
Det är i stort sett vara en båtkärra som går att LGFa, övriga LGF-vagnar är byggbodar eller maskiner(Elverk/kompressor), dvs inte flakvagnar. En LGF får ej vara avsedd för godstransport.

Till skillnad från traktorvagnar, men det är en helt annan disiplin (som förutsätter rätt registrering på traktorn)
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
C corre skrev:
LGF-regelverket medger inte den tolkningen.
Det är i stort sett vara en båtkärra som går att LGFa, övriga LGF-vagnar är byggbodar eller maskiner(Elverk/kompressor), dvs inte flakvagnar. En LGF får ej vara avsedd för godstransport.

Till skillnad från traktorvagnar, men det är en helt annan disiplin (som förutsätter rätt registrering på traktorn)
Tack för bra svar! Var ju som sagt en vild gissning av mig, bra med motreaktion innan det blir sanning. Tänkte nästan det fanns någon sån hake...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det brukar vara popcorntime i kommentarfeltet på Facebook när släplik med LGF-skylt kommer ut ;)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vet inte vad, men efter samtal med säljaren ang. leverans av förbetalda hjulstopp så var han tydligen i Holland idag och hämtade delar :rolleyes: Lev. nästa vecka sägs det:thinking:Man blir ju bra trött när hemsidor listar saker som "i lager" och det visar sig att det är i deras leverantörs lager de ligger...
2veckor till utan leverans, säljaren kanske fastnade i Holland...

och från ansiktsboken:

Släpvagn överlastad med storsäckar parkerad vid vägrenen i höstlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
S
Tokslut Tokslut skrev:
2veckor till utan leverans, säljaren kanske fastnade i Holland...

och från ansiktsboken:

[bild]
Inga böter för otillräcklig lastsäkring?
 
  • Haha
Krilleman
  • Laddar…
vcx
Tokslut Tokslut skrev:
2veckor till utan leverans, säljaren kanske fastnade i Holland...

och från ansiktsboken:

[bild]
Får inte riktigt ihop vikterna. 1 kbm torkad stjälpt ved väger ca 300 kg. 300 x 5 + 600 kg för släpet ger 2100 kg vilket är samma som bilens dragvikt (med rätt motor). Med den överlasten kan ju totalvikten på släpet inte vara mer än ca 1200 kg, vilket låter helt orimligt med den flakytan och dubbla axlar...
 
Något är skumt, 5 säckar å runt 500kg/st är 2500kg vilket borde vara vad en sån släp grejer utan den massiva överlastet på 80%. Såvida det inte är helt färsk ved på 1000kg/pallen. Det är inte bara dumt, stendumt.
 
vcx vcx skrev:
Får inte riktigt ihop vikterna. 1 kbm torkad stjälpt ved väger ca 300 kg. 300 x 5 + 600 kg för släpet ger 2100 kg vilket är samma som bilens dragvikt (med rätt motor). Med den överlasten kan ju totalvikten på släpet inte vara mer än ca 1200 kg, vilket låter helt orimligt med den flakytan och dubbla axlar...
1,5m3 säckar?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Den släpen verkar finnas med snikaxel som ger totalvikt 2000kg, med tjänstevikt på 665kg.
Då börjar överlastet verka rimligt med torr ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.