219 497 läst · 1 863 svar
219k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Har kollat släp på blocket ett tag och har ett par gånger stött på något jag inte riktigt förstår, obromsade släp med dubbla axlar. Jag kan inte riktigt se varför någon skulle vilja ha det förutom den lilla skara som medvetet kör överlass.
Någon här som har en ide om varför denna styggelse finns, eller kanske har vi rent av någon här som äger en?
Någon här som har en ide om varför denna styggelse finns, eller kanske har vi rent av någon här som äger en?
Jag delar din oförståelse. Fördelen med lätt enkelaxlad är ju att den nästintill går att handbära och svänga runt.
Undrar om det är axlar för 1000kg på dessa eller om de är "klena" och anpassade för totalvikten?
Undrar om det är axlar för 1000kg på dessa eller om de är "klena" och anpassade för totalvikten?
Om man täcker reg-skylt och hänger på en lgf-skylt borde de väl få dras som efterfordon?
I så fall kan man väl köra lätt till vardags men med möjlighet att lasta ett ordentligt gruslass eller liknande och dra hem i 30km/h på B-kort? Med tung dragbil får man väl då dra lika mycket som på BE, kanske dock inte så lämpligt med 2x750kg-axlar, men väl 1500kg med en "vanlig" bil.
Bara vilda spelulationer från min sida.
I så fall kan man väl köra lätt till vardags men med möjlighet att lasta ett ordentligt gruslass eller liknande och dra hem i 30km/h på B-kort? Med tung dragbil får man väl då dra lika mycket som på BE, kanske dock inte så lämpligt med 2x750kg-axlar, men väl 1500kg med en "vanlig" bil.
Bara vilda spelulationer från min sida.
LGF-regelverket medger inte den tolkningen.J JFrisk skrev:Om man täcker reg-skylt och hänger på en lgf-skylt borde de väl få dras som efterfordon?
I så fall kan man väl köra lätt till vardags men med möjlighet att lasta ett ordentligt gruslass eller liknande och dra hem i 30km/h på B-kort? Med tung dragbil får man väl då dra lika mycket som på BE, kanske dock inte så lämpligt med 2x750kg-axlar, men väl 1500kg med en "vanlig" bil.
Bara vilda spelulationer från min sida.
Det är i stort sett vara en båtkärra som går att LGFa, övriga LGF-vagnar är byggbodar eller maskiner(Elverk/kompressor), dvs inte flakvagnar. En LGF får ej vara avsedd för godstransport.
Till skillnad från traktorvagnar, men det är en helt annan disiplin (som förutsätter rätt registrering på traktorn)
Redigerat:
Tack för bra svar! Var ju som sagt en vild gissning av mig, bra med motreaktion innan det blir sanning. Tänkte nästan det fanns någon sån hake...C corre skrev:LGF-regelverket medger inte den tolkningen.
Det är i stort sett vara en båtkärra som går att LGFa, övriga LGF-vagnar är byggbodar eller maskiner(Elverk/kompressor), dvs inte flakvagnar. En LGF får ej vara avsedd för godstransport.
Till skillnad från traktorvagnar, men det är en helt annan disiplin (som förutsätter rätt registrering på traktorn)
Du får ställa frågan: https://www.facebook.com/photo/?fbid=400655318925018&set=a.137424138581472S sinuslinus skrev:
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 329 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 329 inlägg
Får inte riktigt ihop vikterna. 1 kbm torkad stjälpt ved väger ca 300 kg. 300 x 5 + 600 kg för släpet ger 2100 kg vilket är samma som bilens dragvikt (med rätt motor). Med den överlasten kan ju totalvikten på släpet inte vara mer än ca 1200 kg, vilket låter helt orimligt med den flakytan och dubbla axlar...Tokslut skrev:
Något är skumt, 5 säckar å runt 500kg/st är 2500kg vilket borde vara vad en sån släp grejer utan den massiva överlastet på 80%. Såvida det inte är helt färsk ved på 1000kg/pallen. Det är inte bara dumt, stendumt.
1,5m3 säckar?vcx skrev:Får inte riktigt ihop vikterna. 1 kbm torkad stjälpt ved väger ca 300 kg. 300 x 5 + 600 kg för släpet ger 2100 kg vilket är samma som bilens dragvikt (med rätt motor). Med den överlasten kan ju totalvikten på släpet inte vara mer än ca 1200 kg, vilket låter helt orimligt med den flakytan och dubbla axlar...