219 834 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Längesen jag hade en bil med avtagbar krok, men då brukade jag ta av den för att slippa slå smalbenet i den under barnvagnstiden. Förstod annars inte riktigt vitsen med att ta av en skitig krok och lägga den i bagaget.
Ja det sant, men man får ju hålla koll på sina grejer.J JBir skrev:Jag har avtagbar krok och använder den inte så ofta att jag vill ha den där alltid, dessutom är släpkontakten en vanlig källa till elfel, så jag föredrar att vinkla upp den bakom kofångaren så den blir mer skyddad..
Låter man en avtagbar krok sitta permanent brukar de också kärva fast och kan pga det bli underkänd i besiktning, så det är ytterligare en anledning att motionera prylarna
Skulle helst välja bort löstagbar, på ena bilen är de det
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Var och besiktigade hästkärran idag så jag frågade och de svarade att det är högre krav på golv i hästkärror än i vanliga släpvagnar. De tyckte det var en självklarhet när en tung häst kanske ska transporteras så den inte trampar igenom så detta tittade de extra noga på.useless skrev:Vid besiktningen tittar man på sånt som har med trafiksäkerheten att göra. Dvs, hjul/axlar, bromsar, koppling och belysning.
Hur flaket/skåpet ser ut skiter dom i så länge det inte är trasigt så att delar riskerar att lossna och skada andra.
Min Kabe Safir Grand de Luxe saknar originalgolvet och en stor del av bostadsutrymmet, men den går igenom besiktningen ändå...
[bild]
Ja, dom gör en bedömning om golvet håller för en häst. Rimligt anser väl jag
Vid körprovet, hur noga är provkontrollanten med detta med ”lådkonstruktionen som är lika hög och bred som dragfordonet?
Det är ju sällan lådan är lika bred som bilen. Finns kanske att hyra men när jag kollade på några vagnar i närheten så var de smalare och lastade inte mycket i kg…
Hur mycket smalare är ok? Hjälper det om man mörkar bakrutan med tex upptejpad soppåse?
Har tillgång till släp me galler på som lastar ok och med en presenning över gallergrindarna så kan man inte se igenom gallret och då blir det slutet…
Släpet ska:
Det är ju sällan lådan är lika bred som bilen. Finns kanske att hyra men när jag kollade på några vagnar i närheten så var de smalare och lastade inte mycket i kg…
Hur mycket smalare är ok? Hjälper det om man mörkar bakrutan med tex upptejpad soppåse?
Har tillgång till släp me galler på som lastar ok och med en presenning över gallergrindarna så kan man inte se igenom gallret och då blir det slutet…
Släpet ska:
- ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används
Skulle tro att gallersläpet med heltäckande press på funkar. De vill väl 'tvinga' fram användning av sidospeglar vid manöverprov så de ser att du klarar backning runt hörn och avståndsbedömning utan att se igenom släpet.Slumdog skrev:Vid körprovet, hur noga är provkontrollanten med detta med ”lådkonstruktionen som är lika hög och bred som dragfordonet?
Det är ju sällan lådan är lika bred som bilen. Finns kanske att hyra men när jag kollade på några vagnar i närheten så var de smalare och lastade inte mycket i kg…
Hur mycket smalare är ok? Hjälper det om man mörkar bakrutan med tex upptejpad soppåse?
Har tillgång till släp me galler på som lastar ok och med en presenning över gallergrindarna så kan man inte se igenom gallret och då blir det slutet…
Släpet ska:
- ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används
När jag körde upp i höstas med körskolans ekipage var det ett kåpsläp som var något smalare än bilen men nästan lika högt.
Skulle gissa att flaket var 130x250 innermått med glasfiberkåpa av 'standardmodell'.
Tror inte de tycker att täckt bakruta på bilen är en bra idé.
ok. Ungefär som denna kärra då, ev höjer ja upp framstammen lite m hjälp av en skiva eller liknande då dragbilen är lite högre…
Dock så är det en pickup och många pickuper och skåpbilar sådana har inte någon bakruta pga skåp/ kåpa. Men kanske är onödigt…
Dock så är det en pickup och många pickuper och skåpbilar sådana har inte någon bakruta pga skåp/ kåpa. Men kanske är onödigt…
Brukar finnas att hyra släp för uppkörning på trafikskolan, men det kostar ju en slant.Slumdog skrev:
Se bara till så du inte kommer med bil och släp själv du inte får dra då är du kuggad direkt innan du ens börjar...
Är wt trailer nåt o ha?
Kikat på ett nytt 240 med galler för 17 400 ink vinterhjul. 470kg lastvikt och 50cm grindar. Tippbart.
Kollar man blocket så ligger det billigaste på 14 500 men då är det ju begagnat.
Eller vad rekommenderar folket?
Kikat på ett nytt 240 med galler för 17 400 ink vinterhjul. 470kg lastvikt och 50cm grindar. Tippbart.
Kollar man blocket så ligger det billigaste på 14 500 men då är det ju begagnat.
Eller vad rekommenderar folket?
Redigerat:
Låter som ett bra pris. Jag köpte nyligen ett Tiki för 10500:-, tippbart dock inga vinterdäck eller grindar. Det var helt nytt.W Willewonka skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 219 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 219 inlägg
Jag har deras släp, 250 med galler och kapell, inköpt för knappt 4 år sen. Jag är nöjd. Kapellet tar 5-10 minuter att lägga på själv. Praktiskt när det är dåligt väder och man vill köra något som man är lite rädda om.W Willewonka skrev:
Min kompis svärfar hade jobbat med att sälja släp i 20+ år men precis gått i pension. Han rekommenderade släpet, att man får mycket för pengarna.
Grannhuset köptes av en byggfirma som har totalrenoverat det. De körde WT Trailer, dock en betydligt större modell. Den fick jobba, men verkade klara det bra.