217 248 läst · 1 863 svar
217k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Jag har världens fulaste skåpsläp, men ack så praktiskt. Rullport baktill och nästan ståhöjd, och 4 meter långt.
Men, väggarna är gjorda av samma material som husvagnar och det har inte tagits så väl om hand genom åren. Så frigoliten mellan aluminiumskivorna börjar ge med sig nertill.
Kan man köpa nya sådana skivor någonstans? Alltså sådana som husvagnar görs av?
Men, väggarna är gjorda av samma material som husvagnar och det har inte tagits så väl om hand genom åren. Så frigoliten mellan aluminiumskivorna börjar ge med sig nertill.
Kan man köpa nya sådana skivor någonstans? Alltså sådana som husvagnar görs av?
Mina bakljus med multipoint II hade inte heller fler stift än de du visar och har backljus och tog ut extra backljusslinga med en https://nettotrailer.se/shop/11979-...pter-f-backljusdimma-5-polig-bajonettkontakt/J JBir skrev:Hej!
Jag har ett ganska nyligen införskaffat släp med lamporna nedan. Släpet kom med 7-polig kontakt men då bilen har 13-polig har jag bytt den. Nu fanns det ju inte trådar för alla funktioner som kommer med den nyare kontakten, och jag är har inget behov av alla funktioner då det är ett enkelt släp med öppet flak för transport av byggmaterial och rundor till tippen (främst). Det jag är intresserad av är att få till backljus. Armaturerna har en lamphållare för backljus men vad jag kan se verkar inte elanslutningarna vara förberedda. Finns det något enkelt sätt att komplettera så att jag kan använda de befintliga lamphållarna för backljus utan att behöva byta hela elsystemet på kärran?
[bild]
[bild][bild][bild]
Är kontakten bak vid ljuset fullstiftade? Då borde ju det finnas kablar fram. bara öppna upp kontaktstycket fram vid handsken och kolla. Kolla även i lampan så du har en glödlampa där, det hade inte jag.
På ena sidan är det fullt, där har jag dimbakljus. Andra sidan används fyra av fem stift. Kan tycka att det är lite märkligt att det är 5 stifts kontakt till en baklyktorna med 5 funktioner (bak/bromsljus, blinkers, dimbakljus och backljus) då man inte verkar jorda i chassit.Tokslut skrev:Mina bakljus med multipoint II hade inte heller fler stift än de du visar och har backljus och tog ut extra backljusslinga med en [länk]
Är kontakten bak vid ljuset fullstiftade? Då borde ju det finnas kablar fram. bara öppna upp kontaktstycket fram vid handsken och kolla. Kolla även i lampan så du har en glödlampa där, det hade inte jag.
[bild]
Tack för länken ska kolla vidare på det!
du kan ju ta bort dimljusfiltret i lamparmaturen så det blir som ett backljus när du tänder dimljuset i bilen. Stoppar du sen dit kabelsnutten jag länka till kan du sätta ytterliggare ljus (extraljus varsom på släpet) på samma funktion (20w totalt)J JBir skrev:På ena sidan är det fullt, där har jag dimbakljus. Andra sidan används fyra av fem stift. Kan tycka att det är lite märkligt att det är 5 stifts kontakt till en baklyktorna med 5 funktioner (bak/bromsljus, blinkers, dimbakljus och backljus) då man inte verkar jorda i chassit.
Tack för länken ska kolla vidare på det!
Den kabeln du länkade, har den någon kontakt i sladden som viker av eller är det bara en kabelstump? Är lite sugen på extra backljus på släpet och det hade ju varit smidigt att bara koppla in den.Tokslut skrev:
Finns adapter, så slipper man krånglaJ JBir skrev:Hej!
Jag har ett ganska nyligen införskaffat släp med lamporna nedan. Släpet kom med 7-polig kontakt men då bilen har 13-polig har jag bytt den. Nu fanns det ju inte trådar för alla funktioner som kommer med den nyare kontakten, och jag är har inget behov av alla funktioner då det är ett enkelt släp med öppet flak för transport av byggmaterial och rundor till tippen (främst). Det jag är intresserad av är att få till backljus. Armaturerna har en lamphållare för backljus men vad jag kan se verkar inte elanslutningarna vara förberedda. Finns det något enkelt sätt att komplettera så att jag kan använda de befintliga lamphållarna för backljus utan att behöva byta hela elsystemet på kärran?
[bild]
[bild][bild][bild]
kabelsnutten som sticker ut är backljus om den sätts på höger bakljus, sättes den på vänster blir det dimljus.P Prodigys skrev:
Den är Aspöcks P&R system (press & ready), men går lika bra att klippa ändan på den kabelsnutten och koppla + & - som vanligt
Toppen, då blir det backljus till vintern.Tokslut skrev:
Ja, eller flytta sladden från dimljus i kontakten vid bilen till funktionen för backljusTokslut skrev:
Jag har kollat lite mer nu och Multipoint V som jag har finns i både 5-poligt och 8-poligt utförande. Vill man ha alla funktioner så är det den senare som gäller. Med den 5-poliga får man välja mellan dimbakljus eller backljus.
Jag har 2 bilar en med 7 och en med 13.J JBir skrev:
Släpet har 7 och adapter sitter konstant i den med 13, ser inte vad det skulle vara problem att alltid låta den sitta
Menndet klart, en del gillar ju att sätta i ur dragkrok stup i ett på sin bil också
Monterade backljus för ett tag sedan och hade sån tur att det var fullstiftat till båda lamporna bak så där borrade jag bara hål från baksidan och satte en förskruvning i vardera lampa. Tätade lite extra med silicon så det inte skulle krypa in vatten.
Fram så drog jag 2st nya kablar direkt från kontakten till lamporna, lyckades dra allt genom balkarna i släpet så det ligger skyddat.
2st är monterade framtill på släpet och lyser upp sidorna
Sen 2st bak bredvid baklyktorna
Lamporna är på 15W styck och lyser upp hyfsat bra sett till sin storlek.
Fram så drog jag 2st nya kablar direkt från kontakten till lamporna, lyckades dra allt genom balkarna i släpet så det ligger skyddat.
2st är monterade framtill på släpet och lyser upp sidorna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen 2st bak bredvid baklyktorna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamporna är på 15W styck och lyser upp hyfsat bra sett till sin storlek.
Jag har avtagbar krok och använder den inte så ofta att jag vill ha den där alltid, dessutom är släpkontakten en vanlig källa till elfel, så jag föredrar att vinkla upp den bakom kofångaren så den blir mer skyddad..T TheGame skrev:
Låter man en avtagbar krok sitta permanent brukar de också kärva fast och kan pga det bli underkänd i besiktning, så det är ytterligare en anledning att motionera prylarna