Snålt att nya hjul inte kommer balanserade, men gissar att folk inte balanserar sina släpvagnshjul. Kanske bara jag som gör :thinking:
 
hsd
Det gör jag (beställer balanseringen),
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Bytte ett däck på släpet igår då det fått ett rejält hack. Däckaren såg ut som ett frågetecken när jag frågade om han balanserade det också... Men det blev balanserat!

Noterade dock att övriga 3 hjul inte är balanserade när jag monterade tillbaka hjulet igår kväll så det är nog inte standardförfarande.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
nikasp
W Willewonka skrev:
Är wt trailer nåt o ha?
Kikat på ett nytt 240 med galler för 17 400 ink vinterhjul. 470kg lastvikt och 50cm grindar. Tippbart.
Kollar man blocket så ligger det billigaste på 14 500 men då är det ju begagnat.
Eller vad rekommenderar folket?
Jag är nöjd med mitt Variant med 60 cm
W Willewonka skrev:
Är wt trailer nåt o ha?
Kikat på ett nytt 240 med galler för 17 400 ink vinterhjul. 470kg lastvikt och 50cm grindar. Tippbart.
Kollar man blocket så ligger det billigaste på 14 500 men då är det ju begagnat.
Eller vad rekommenderar folket?
Jag är väldigt nöjd med min Variant. Ungefär samma pengar med 60 cm galler och vinterhjul: https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-variant-715s3t/

Vill minnas att det lastar 560 kg och han som sålde i Uppsala sålde in det som att det har en hel del mer kg stål än i motsvarande Humbaur och Fogelsta. Tycker det ser kralligare ut om man kollar på ramen. Går att tippa också, väldigt bra att ha ibland.
 
Köpte en ny Fogelsta för nästan 30' för några år sedan komplett med dubbdäck.
Hämtade hem och allt såg bra ut men blev riktigt förvånad när inga av hjulen var balanserade.
Mailade och frågade varför de missat det och fick till svar att "det är oraxis att inte balansera då det är så bra hjullager på kärran"...
Lagren lär hålla över garantitiden det tvekar jag inte på men de hade gärna fått lägga på några hundralappar i sammanhanget för min del så jag sluppit köra mina till den lokalen däckhandlaren.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Man balanserar ju inte på tunga fordon heller. Möjligtvis på styraxel men där kan man köra med balanseringskulor också.
 
Hur var det om man ska regga om ett bromsat släp till obromsat?
Bort med alla bromsgrejer innanför trummorna, wire stag osv
Skulle det dit en hylsa på själva påskjutet så det blir stumt?
Åkt obesiktat sen 2005 så det känns som om det är dax att ordna snart...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
nu är hjulstopp beställda.

[bild]
Vet inte vad, men efter samtal med säljaren ang. leverans av förbetalda hjulstopp så var han tydligen i Holland idag och hämtade delar :rolleyes: Lev. nästa vecka sägs det:thinking:Man blir ju bra trött när hemsidor listar saker som "i lager" och det visar sig att det är i deras leverantörs lager de ligger...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K
Tokslut Tokslut skrev:
Man blir ju bra trött när hemsidor listar saker som "i lager" och det visar sig att det är i deras leverantörs lager de ligger...
Tycker jag ser det mer o mer, leverantörskedjorna är så oss trimmade nu så vi får ofta upp prylar på 1-2 dagar från Tyskland. Därav verkar många dra en liten rövare o skriva i lager fast dom inte har det i sina egna lager…
 
K kniv skrev:
Tycker jag ser det mer o mer, leverantörskedjorna är så oss trimmade nu så vi får ofta upp prylar på 1-2 dagar från Tyskland. Därav verkar många dra en liten rövare o skriva i lager fast dom inte har det i sina egna lager…
Många företag som har problem nu med att kunder avvaktar med att köpa. Ehandeln går lite knaggligt.

Så om man tar betalt cash för nå¨tt man inte har så får man ju ett "lån" man kan köpa varor för.

Ogillar lösningar som Klarna men just nu är det nog en bra grej mot mindre handlare.
 
K
Appendix Appendix skrev:
Många företag som har problem nu med att kunder avvaktar med att köpa. Ehandeln går lite knaggligt.

Så om man tar betalt cash för nå¨tt man inte har så får man ju ett "lån" man kan köpa varor för.

Ogillar lösningar som Klarna men just nu är det nog en bra grej mot mindre handlare.
Exakt, dom får pengarna direkt, har inte bundit upp kapital i lagervaror och sen lägger dom beställningen av grossisten och får faktura på beloppet som ska betalas senare. Under tiden dom har pengarna förräntas dom också (pyttelite åtminstone)
 
K kniv skrev:
Exakt, dom får pengarna direkt, har inte bundit upp kapital i lagervaror och sen lägger dom beställningen av grossisten och får faktura på beloppet som ska betalas senare. Under tiden dom har pengarna förräntas dom också (pyttelite åtminstone)
I många fall nu handlar det inte ens om ränta utan att man inte ens har pengar.

Så börjar det gå ännu sämre får de sista kunderna inga varor.

(De större företagen är nog mer utstuderade i detta. men tycker å andra sidan att de flesta skicakr varorna senast dagen efter. Med undantag för H&M som alltid tar 1-2 veckor på sig)

För att återvända till släptråden.

Kan verkligen rekommendera amazon. Det är enorma mängder tillbehör där. Speciellt sånna som man inte behöver ha märkesspecifika eller extrem kvalisort kan man verkligen köpa där.
Köpte ett lastnät till mitt släp för 120 kr. Samma skulle kosta 400 i Sverige.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Köpte en ny Fogelsta för nästan 30' för några år sedan komplett med dubbdäck.
Hämtade hem och allt såg bra ut men blev riktigt förvånad när inga av hjulen var balanserade.
Mailade och frågade varför de missat det och fick till svar att "det är oraxis att inte balansera då det är så bra hjullager på kärran"...
Lagren lär hålla över garantitiden det tvekar jag inte på men de hade gärna fått lägga på några hundralappar i sammanhanget för min del så jag sluppit köra mina till den lokalen däckhandlaren.
När jag köpte släp var förklaringen till att de inte balanserade hjulen att obalans visar sig någonstans strax under 90 km/h och eftersom man inte får köra fortare än 80 km/h med släp så.....
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
När jag köpte släp var förklaringen till att de inte balanserade hjulen att obalans visar sig någonstans strax under 90 km/h och eftersom man inte får köra fortare än 80 km/h med släp så.....
Det ena utesluter inte det andra... :thinking:
 
P-plats P-plats skrev:
Det ena utesluter inte det andra... :thinking:
Nej absolut inte. Jag balanserade mina släpvagnshjul direkt.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.