220 094 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Jag bytte glas på mitt gamla släp för en spottstyver och då städade jag bläken lite med scotchbrite och stoppade dit en ledlampa. Funkade kanon i massor av år för mig.Tokslut skrev:
Kia skydd?MathiasS skrev:
http://www.anhaenger-ersatzteile-ve...gitter-mit-Streben-in-Dreiecksform-p1994.html
ska byta flera armaturer, men är dessa svåra att få tag på så blir det uppstädningsförsökL Lutte skrev:
Bak strular bromsljuset höger samt hörnbelysningen (va de nu kallas). Båda framljusen mm.
Jag hade sån tur att det var rena standard grejer så kunde köpa nytt på laitis/lokala verktygs/järnhandel.Tokslut skrev:
Byte bakljusen till biltema men där var det inga inbyggda effektmotstånd så fick sätta externa vilken är en källa till fel, så ska du byta till led så kolla om det sitter effektmotstånd så du slipper blinkande lampor från canbus signalen
Har en såndärt "digital" reläklump / multirelä mojäng jag glömt namnet på bak till släpvagnselen, så det är nog lugnt. Men tack!L Lutte skrev:Jag hade sån tur att det var rena standard grejer så kunde köpa nytt på laitis/lokala verktygs/järnhandel.
Byte bakljusen till biltema men där var det inga inbyggda effektmotstånd så fick sätta externa vilken är en källa till fel, så ska du byta till led så kolla om det sitter effektmotstånd så du slipper blinkande lampor från canbus signalen
Gick överstyr när jag var å handla delar, vart helt nytt elsystem med alla lampor med nya standarden och 13poligt ist. för 7 och med extra utgång för fler backljus för sidomontage.
www.slapvagnshuset.se är fantastiska att ha å göra med och Thule/Fogelsta/Brenderup/TGAB-Trailergruppen kunniga ut i fingerspetsarna förutom att de även bygger egna släp Visade min sidoljusmodell och han mumlade nått om gammal specialare som de ej hade i lager.
Jag var tvungen att byta ut kontakterna bak och fram pga grönsaker bland kopparn, så det kändes inte så långväga att köpa färdigt kitt då. Vet inte om det vart så många kronor mer då jag tänkte byta ut frontkontakten till spiralvariant iomd. grönskande elkontakter och kablar. Men nu blir det Aspöck standard tills kontakten behöver fixas och då åker spiral dit.
Kom och tänka på tidigare samtal ang. honkontaktshållare för spiralsladdsanvändning, de har några på lager
Gönsaksproblemet i både armatur och kablage
Nybyggare
· Skåne
· 291 inlägg
Hej,
Vill montera en extra backkamera som jag vill vara flyttbar mellan olika släp samt cykelhållare (tänk tippbar med 4 cyklar).
Därför vill jag ha en "mellankoppling" som jag kan ta ut ström till backkameran ifrån. Dvs kunna koppla in i bilens 13 pol uttag, ta ut ström till kameran sedan en 13 pol hona som jag kopplar in släp, eller cykelställ etc i. Då kan jag snabbt med buntband fästa kameran på släp etc. och alltid ha ström "permanent" till kameran.
Självklart kan jag ta en skarvsladd och slakta/bygga om - men om någon sett något liknande som nedan vore det mkt hjälpsamt
Vill montera en extra backkamera som jag vill vara flyttbar mellan olika släp samt cykelhållare (tänk tippbar med 4 cyklar).
Därför vill jag ha en "mellankoppling" som jag kan ta ut ström till backkameran ifrån. Dvs kunna koppla in i bilens 13 pol uttag, ta ut ström till kameran sedan en 13 pol hona som jag kopplar in släp, eller cykelställ etc i. Då kan jag snabbt med buntband fästa kameran på släp etc. och alltid ha ström "permanent" till kameran.
Självklart kan jag ta en skarvsladd och slakta/bygga om - men om någon sett något liknande som nedan vore det mkt hjälpsamt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidoljusen var av eltjuvsvarianten de med
Även ena framljuset var av denna typ märkte jag när jag väl kom dit
Det vart en hög att montera, la till 2 extra backljus efter bilden togs.
Men tokigt nog är Aspöcks extra backljusslinga 0.75mm²
så jag fick lägga två av backljusen (10W styck) på dimljuset så kablarna inte blir för varma. Men det får man ta, nu lyser iaf. 2 ljus i bakarmaturerna (tog bort dimljusfärglinsen så de vart backljus på vänster också) och de två främre sidoljusen när backen läggs i.
behövde inte heller nummerplåtsbelysningen i multiljuset så tog bort kapslingen så det blir dubbla bakljus per sida ist.
"klar"
Skulle jag göra om det så skulle jag köpt Aspöck presstång till tjuvarna, var lite bökigt med polygrip
Även ena framljuset var av denna typ märkte jag när jag väl kom dit
Det vart en hög att montera, la till 2 extra backljus efter bilden togs.
Men tokigt nog är Aspöcks extra backljusslinga 0.75mm²
så jag fick lägga två av backljusen (10W styck) på dimljuset så kablarna inte blir för varma. Men det får man ta, nu lyser iaf. 2 ljus i bakarmaturerna (tog bort dimljusfärglinsen så de vart backljus på vänster också) och de två främre sidoljusen när backen läggs i.
behövde inte heller nummerplåtsbelysningen i multiljuset så tog bort kapslingen så det blir dubbla bakljus per sida ist.
"klar"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle jag göra om det så skulle jag köpt Aspöck presstång till tjuvarna, var lite bökigt med polygrip
Redigerat:
TackarQ quattro1 skrev:
Tack men denna gång är det Aspöck själva som satt ribban "lågt". Men i dagens värld får man väl vara glad om nått håller ~15år. De koppling jag gjort är inte 100% heller, men presshylsor med inbyggda krympslangar samt sen trär jag på extra krympslang med smältlim i ovan på allt och ibland skyddsslang ovan på det. Det borde hållaL Lutte skrev:
Backljusen har DT-kontakter (deutsche kontakt) så det blir lätta att byta om de havererar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet ju iofs. inte om någon har släppt på detta ljus tidigare eller annan åverkan, men tät har ju inte denna klämfog varit
Det bör hålla jäkligt bra tycker jag, krympslang med lim är ju helt tät så tycker det borde hålla rätt länge.
Har inte kollat hur det ser ut på mitt Släp men jag misstänker att det är såna där klämskarvar till positionsljus. Man kanske skulle ta isär och få dit nå tätning!
Bakljusen sitter med sån där rund bajonettkoppling så det är bra gjort, kanske peta dit nå vaselin.
När jag monterade mina 4st backljus på släpet så körde jag med krymplödskarvar och sen krympslang med lim över hela rasket och sen ligger skarvarna inne i rambalkarna.
Har inte kollat hur det ser ut på mitt Släp men jag misstänker att det är såna där klämskarvar till positionsljus. Man kanske skulle ta isär och få dit nå tätning!
Bakljusen sitter med sån där rund bajonettkoppling så det är bra gjort, kanske peta dit nå vaselin.
När jag monterade mina 4st backljus på släpet så körde jag med krymplödskarvar och sen krympslang med lim över hela rasket och sen ligger skarvarna inne i rambalkarna.
Tokslut skrev:Tackar
Tack men denna gång är det Aspöck själva som satt ribban "lågt". Men i dagens värld får man väl vara glad om nått håller ~15år. De koppling jag gjort är inte 100% heller, men presshylsor med inbyggda krympslangar samt sen trär jag på extra krympslang med smältlim i ovan på allt och ibland skyddsslang ovan på det. Det borde hålla
Backljusen har DT-kontakter (deutsche kontakt) så det blir lätta att byta om de havererar
[bild]
[bild]
Jag vet ju iofs. inte om någon har släppt på detta ljus tidigare eller annan åverkan, men tät har ju inte denna klämfog varit
[bild]
Vad gick hela kalaset på?