P PappasHammare skrev:
10" dubbat......
Det är första gången jag ser sånt.
Har nog funnits iaf. 5-7år vad jag vet

Edit: de första hade väl inte rätt klassning/märkning dock

B
Snabb fråga innan jag börjar skruva... Köpt ett nyare släp, noterade på väg hem att påskjuten slog i när jag bromsade till hårt.
Tror ni det räcker med att spänna bromsen eller är det något som måste bytas, typ påskjutsdämparen?
Tycker att bromsen går lite väl långt när jag drar i den
Bild på ett släpvagnskopplingsområde med påskjutsbroms och bromshandtag i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När är släpet besiktat senast?
Skulle nog börja med att kolla över bromsarna

• Gilla
HSP
  • Laddar…
B
nino nino skrev:
När är släpet besiktat senast?
Skulle nog börja med att kolla över bromsarna
I somras 2022-06-20, så ganska färskt... vilket gör mig lite förbryllad :thinking:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Det är nog bara en bromsjustering som ska till, det räcker man kör tungt några gånger för att det ska vara dags för lite justering tyvärr :-\

• Gilla
breakman
  • Laddar…
B breakman skrev:
Snabb fråga innan jag börjar skruva... Köpt ett nyare släp, noterade på väg hem att påskjuten slog i när jag bromsade till hårt.
Tror ni det räcker med att spänna bromsen eller är det något som måste bytas, typ påskjutsdämparen?
Tycker att bromsen går lite väl långt när jag drar i den
[bild]
Slog i? Typ att hansken glider trögt och behöver kraft för att "släppa" fetta in "påskjutet" isf.

B
Tokslut Tokslut skrev:
Slog i? Typ att hansken glider trögt och behöver kraft för att "släppa" fetta in "påskjutet" isf.
Bromsade ganska tvärt och då small det, som att påskjuten bottnade.

S
P PappasHammare skrev:
10" dubbat......
Det är första gången jag ser sånt.
10:an står för antalet dubb. ;)

• Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Bromsade ganska tvärt och då small det, som att påskjuten bottnade.
skulle förvåna mig om det inte är en dämpare du behöver. Det ska ju inte slå i botten i något läge.

• Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
@breakman
Det kan ju slå i botten av ganska många anledningar. Själv har jag stött på dessa; rostiga vajrar, snespännda vajrar, felaktigt spännda vajrar, sträckt vajer, fel på broms, fel inställning på broms, kärvande påskjut...
Eftersom släpet är besiktigat hade jag tittat närmare på om vajrarna och påskjutet är rätt inställda och sedan kontrollera att bromsarna nyper rätt.
Material: två pallbockar eller motsvarande i bakkant, blocknycklar, skruvmejsel, stålborste, smörjsprej, spännband, lampor, yogamatta, glasögon och ett lämpligt youtubeklipp.
Det är ett rätt simpelt jobb egentligen men det tog mig lite mer tid första gången än senaste gången. Kan förstås bero på att den gången så låg felet inne i den ena bromstrumman. En pyttefjäder hade gått sönder och den tog mig två veckor att hitta/få som enskild del och inte i ett stort renoveringspaket. 40 kr vs 500 kr är orimligt.
Lycka till!

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Någon som vet vad som brukar strula när backautomatiken inte funkar?
Ibland kan jag backa långa sträckor, ibland låser det vänstra hjulet direkt... bara vänster sida.
Släpet är ett TIAB 4p från -99 om det säger nåt

Det påminner om min trasiga fjäder... Titta inne i trumman om allt rör sig rätt?

• Gilla
nino
  • Laddar…
hsd
Plocka isär bromsarna och rengör allt , se till att allt rör sig fritt , passa på att kolla bromsbelägg, kolla att vajrana löper fritt

• Gilla
nino
  • Laddar…
Släpet är relativt nybesiktigad, tror det var i våras men det har varit lika hela tiden så det är ju säkert nåt inne i trumman

nino nino skrev:
Släpet är relativt nybesiktigad, tror det var i våras men det har varit lika hela tiden så det är ju säkert nåt inne i trumman
Jag har stålborstar lite rost och lagt på lite kopparpasta på glidytan, det brukar göra susen för backautomatiken.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.