219 994 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Renoverare
· Kalmar
· 2 850 inlägg
Deras tänkta lösning funkar inte med lagens krav på lastsäkring i något avseendeTokslut skrev:Så, tillslut så kom de beställda tillbehören. Riktigt trevliga hjulstopp
[bild]
Men förstår inte hur stiften i sidan ska kunna hålla fast/klara vikten av en bil om man väljer att surra i hjulstoppen som Anssems tycker
[bild]
Men reservhjulshållarens skruvpaket förstår jag mig inte på alls. Vad ska jag göra med en handfull M12 skruvar och muttrar?
[bild]
Är det tanken att skruva fast reservhjulet med dom så blir det ju allt annat än lättjobbat ute i fält sen om man ska ligga under släpet och försöka få loss lösa muttrar på ovansidan medans ett hjul är trätt över hållaren
Jag i min enfald hade nog trott på en liiite smarta lösning på ett Originaltillbehör.
Man får väl anta att det finns befintliga skruvar som hållaren fästs i när det inte följer med några. Men känns mer som att det är helt fel påse med skruv.
Lite långt att köra till stockholm för ett släp om det inte är riktigt bra pris. 60 mil enkel resa kostar en del. Finns ett par andra objekt i närheten som jag har span på också, klr lite på taktiken att låta dom ligga ute ett tag så kanske man kan pruta lite extra.MathiasS skrev:
Möjligtvis.L Lutte skrev:
Finns ju vissa fördelar när man kör med baktung last, tex på jobbet kör jag sommartid med en (bålsta)släp utrustad för att måla väglinjer och den har också axlarna långt bak för att kokaren hänger där. https://rme.se/sv/vagmarkeringsutrustning/handlaggning/slapvagn-400eo/
Sådär ser ju varenda amerikanskt släp ut, dom vill ha rejält med vikt på dragbilen. Men jag antar att dom inte vet någonting om hur saker och ting fungerar.P Prodigys skrev:Någon som har erfarenhet av släp där axlarna sitter långt bak? Har letat efter ett större släp en längre tid och det finns ett till salu inom rimligt avstånd och i rätt prisklass men på det aktuella släpet sitter hjulaxlarna nästan vid bakänden av flaket. Känns som att det är en överhängande risk att man ofta kör med alldeles för högt kultryck.
[länk] släpet i fråga.
(bild för när annonsen försvinner) [bild]
Är det inte avsett för någon minigrävare eller liknande? Skopan fram, och klumpen över axlarna?P Prodigys skrev:Någon som har erfarenhet av släp där axlarna sitter långt bak? Har letat efter ett större släp en längre tid och det finns ett till salu inom rimligt avstånd och i rätt prisklass men på det aktuella släpet sitter hjulaxlarna nästan vid bakänden av flaket. Känns som att det är en överhängande risk att man ofta kör med alldeles för högt kultryck.
[länk] släpet i fråga.
(bild för när annonsen försvinner) [bild]
Sant.
De har andra uppsättningar av drag därborta, jag har inte fördjupat mig i detaljerna.
Det kan nog stämma, det också.
Brukar inte tippsläpen ha axlarna längre bak?P Prodigys skrev:Någon som har erfarenhet av släp där axlarna sitter långt bak? Har letat efter ett större släp en längre tid och det finns ett till salu inom rimligt avstånd och i rätt prisklass men på det aktuella släpet sitter hjulaxlarna nästan vid bakänden av flaket. Känns som att det är en överhängande risk att man ofta kör med alldeles för högt kultryck.
[länk] släpet i fråga.
(bild för när annonsen försvinner) [bild]