Tokslut Tokslut skrev:
Så, tillslut så kom de beställda tillbehören. Riktigt trevliga hjulstopp

[bild]

Men förstår inte hur stiften i sidan ska kunna hålla fast/klara vikten av en bil om man väljer att surra i hjulstoppen som Anssems tycker :thinking:

[bild]

Men reservhjulshållarens skruvpaket förstår jag mig inte på alls. Vad ska jag göra med en handfull M12 skruvar och muttrar?

[bild]

Är det tanken att skruva fast reservhjulet med dom så blir det ju allt annat än lättjobbat ute i fält sen om man ska ligga under släpet och försöka få loss lösa muttrar på ovansidan medans ett hjul är trätt över hållaren:dizzy:

Jag i min enfald hade nog trott på en liiite smarta lösning på ett Originaltillbehör.

Man får väl anta att det finns befintliga skruvar som hållaren fästs i när det inte följer med några. Men känns mer som att det är helt fel påse med skruv.
Deras tänkta lösning funkar inte med lagens krav på lastsäkring i något avseende

MathiasS MathiasS skrev:
Ja ett släp som ser ut sådär är ju anpassat för att köra riktigt långa saker med långt utskjut bakåt.

Lägger du 3ton grus på den där så finns det ju ingen bil som är byggd för att hantera kultrycket.

….men kanske går axlarna att flytta? Eller så köper du mitt psx3000 som är till salu senare i vår…
Lite långt att köra till stockholm för ett släp om det inte är riktigt bra pris. 60 mil enkel resa kostar en del. Finns ett par andra objekt i närheten som jag har span på också, klr lite på taktiken att låta dom ligga ute ett tag så kanske man kan pruta lite extra.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Kan det vara för att köra minigrävare?

Skopor längst fram o så kör man upp grävaren med motvikten baktill på släpet. Då får man lasten över axlarna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kan det vara för att köra minigrävare?

Skopor längst fram o så kör man upp grävaren med motvikten baktill på släpet. Då får man lasten över axlarna.
Möjligtvis.

Finns ju vissa fördelar när man kör med baktung last, tex på jobbet kör jag sommartid med en (bålsta)släp utrustad för att måla väglinjer och den har också axlarna långt bak för att kokaren hänger där. https://rme.se/sv/vagmarkeringsutrustning/handlaggning/slapvagn-400eo/

RoTe
P Prodigys skrev:
Någon som har erfarenhet av släp där axlarna sitter långt bak? Har letat efter ett större släp en längre tid och det finns ett till salu inom rimligt avstånd och i rätt prisklass men på det aktuella släpet sitter hjulaxlarna nästan vid bakänden av flaket. Känns som att det är en överhängande risk att man ofta kör med alldeles för högt kultryck.

[länk] släpet i fråga.

(bild för när annonsen försvinner) [bild]
Sådär ser ju varenda amerikanskt släp ut, dom vill ha rejält med vikt på dragbilen. Men jag antar att dom inte vet någonting om hur saker och ting fungerar.

P Prodigys skrev:
Någon som har erfarenhet av släp där axlarna sitter långt bak? Har letat efter ett större släp en längre tid och det finns ett till salu inom rimligt avstånd och i rätt prisklass men på det aktuella släpet sitter hjulaxlarna nästan vid bakänden av flaket. Känns som att det är en överhängande risk att man ofta kör med alldeles för högt kultryck.

[länk] släpet i fråga.

Är det inte avsett för någon minigrävare eller liknande? Skopan fram, och klumpen över axlarna?

RoTe RoTe skrev:
Sådär ser ju varenda amerikanskt släp ut, dom vill ha rejält med vikt på dragbilen. Men jag antar att dom inte vet någonting om hur saker och ting fungerar.
En full-size amerikansk pickup går mycket bättre efter vägen med ordentligt kultryck.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Sant.

Det är ingen som lägger 500kg på en 50mm kula i usa heller….

De har andra uppsättningar av drag därborta, jag har inte fördjupat mig i detaljerna.

F
Fotografen Fotografen skrev:
De har andra uppsättningar av drag därborta, jag har inte fördjupat mig i detaljerna.
Det spelar ingen roll, det är inte 500kg kultryck ändå.

Det kan nog stämma, det också.

P Prodigys skrev:

[länk] släpet i fråga.

Brukar inte tippsläpen ha axlarna längre bak?

RoTe RoTe skrev:
De har väl nästan som regel att lastvikten på kulan ska vara upp mot 15% om jag fattat rätt

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Brukar inte tippsläpen ha axlarna längre bak?
.....fast det funkar ju inte. Man måste ju kunna dra släpet också. Skulle inte säga att släp med tipp typiskt ser ut så.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.