Ja då är det väl inte en orginalkrok utan en eu godkänd ombyggnad som jag tolkar den länken du la upp?
 
RoTe
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja då är det väl inte en orginalkrok utan en eu godkänd ombyggnad som jag tolkar den länken du la upp?
Fast du vet hur jänkarkrokar funkar va? En sprint och så är den lös. Monteras i ett fyrkantigt hål som sitter fast monterat på bilen. Det du köper som är godkänt i Sverige är en jänkekrok med en kil som tar bort glappet, inget mindre, inget mer. Kallar du det ombyggd så ok... Det gör inte jag.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja jag är medveten om hur det fungerar och Ja om man tar bort delar av en konstruktion och ersätter det med delar från annan tillverkare och dessutom med en annan/förändrad lösning så skulle nog dom flesta anse att den är ombyggd.
 
RoTe
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja jag är medveten om hur det fungerar och Ja om man tar bort delar av en konstruktion och ersätter det med delar från annan tillverkare och dessutom med en annan/förändrad lösning så skulle nog dom flesta anse att den är ombyggd.
Recievern är universal. Det är helt ok att ha en krok från vilken tillverkare som helst bara dimensionen är samma som röret, detta blir då en 1500kg krok om du låser med skruv och mutter, i Sverige. Det står dig så klart fritt att kalla det ombyggd bara för att du lägger till en låskil men monteringen är exakt den samma förutom en extra liten skruv. Du gör ju exakt INGEN åverkan på den fast monterade utrustningen på fordonet! Snacka om världsliga problem.
 
Och inte byta krok på en jänkare blir jobbigt då man måste byta ut alla släphandskar man ska häkta på då dragkulan har TUM storlek.

Och ang. vändskiva på flaket så verkar kula på flaket vara vanligare därborta numera. Den stjäl ju inte hela flaket när den inte används

943A0404.jpg
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Och inte byta krok på en jänkare blir jobbigt då man måste byta ut alla släphandskar man ska häkta på då dragkulan har TUM storlek.
Själva kulan är ju löstagbar från delen man sticker in i recievern... Mycket enkel att byta! MEN jag antar att ni klassar även det som ombyggnad?

71rqYszeM1L._AC_SL1500_.jpg
 
RoTe RoTe skrev:
Själva kulan är ju löstagbar från delen man sticker in i recievern... Mycket enkel att byta! MEN jag antar att ni klassar även det som ombyggnad?

[bild]
Nja, jag konstaterade bara, hänger inte upp mig på ombyggnad öht.
 
Har skaffat nytt släp och tänkte köpa ett combilock men blir inte riktigt klok på vilket jag ska ha. I beskrivningen för det blåa står det att det passar på "Albe B50-X (Obs! Albe B50-X finns i olika varianter.)" men inget om hur man identifierar dom olika varianterna. Tittar man sen på grå och grön så står det "Albe B50-X S200 " respektive "Albe B50-X7,7 (Obs! Albe B50-X finns i olika varianter.)"

På min kulhandske står det enbart albe b50-x vilket borde tyda på att jag ska ha det blåa låset
Mekanisk detalj, möjligen en del av en motorcykel eller maskin, märkt med symboler och text, bakgrund av småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men när jag mäter den så får jag den till 67/69mm beroende på var jag mäter på den, värt att nämna dock är att mitt skjutmått är ett väldigt billigt tillverkat i plast så det kanske inte stämmer då jag inte kontrollerat det så högt upp på skalan.

Det blåa går upp till 66mm och det gråa går från 66,1mm till 71mm. Handsken sitter på ett Hapert AL 2700kg om det gör någon nytta.
 
Tänke osökt på denna tråd och "köpte obromsat släp för att slippa hålla på med bromsarna" när jag såg detta klipp

 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tänke osökt på denna tråd och "köpte obromsat släp för att slippa hålla på med bromsarna" när jag såg detta klipp

[video]
”Du är norrman va? Ni är inte kloka där. Flyg! ”
 
Tokslut Tokslut skrev:
Tänke osökt på denna tråd och "köpte obromsat släp för att slippa hålla på med bromsarna" när jag såg detta klipp

[video]
Jag lastar alltid av släpet innan jag lossar det i backen hemmavid...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lastar alltid av släpet innan jag lossar det i backen hemmavid...
Fegis! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Besiktning av husvagnen imorgon.
Skulle kolla bromsarna i helgen och absolut inget trots att draget var indraget 40%.
Justerade och kom på att jag backat husvagnen på plats....
Snurra snurra och justera igen, tog en tur idag och kollade igen.
Nu har jag gjort vad kan, dommen kommer imorgon 11.20.
Haft vagnen i snart 13 år, förra gången var första gången jag fått ombes, rätt bra för en snart 40år gammal Solifer
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Besiktning av husvagnen imorgon.
Skulle kolla bromsarna i helgen och absolut inget trots att draget var indraget 40%.
Justerade och kom på att jag backat husvagnen på plats....
Snurra snurra och justera igen, tog en tur idag och kollade igen.
Nu har jag gjort vad kan, dommen kommer imorgon 11.20.
Haft vagnen i snart 13 år, förra gången var första gången jag fått ombes, rätt bra för en snart 40år gammal Solifer
nino nino skrev:
Besiktning av husvagnen imorgon.
Skulle kolla bromsarna i helgen och absolut inget trots att draget var indraget 40%.
Justerade och kom på att jag backat husvagnen på plats....
Snurra snurra och justera igen, tog en tur idag och kollade igen.
Nu har jag gjort vad kan, dommen kommer imorgon 11.20.
Haft vagnen i snart 13 år, förra gången var första gången jag fått ombes, rätt bra för en snart 40år gammal Solifer

Hoppas på det bästa! Själv har jag en 33 år gammal Cabby
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tänke osökt på denna tråd och "köpte obromsat släp för att slippa hålla på med bromsarna" när jag såg detta klipp

[video]
”hejdå släpet” :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.