220 092 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg
Det har ju även en fh16 men oxå krav på c kort
Men det är ju just med sådan "kopplingsanordning" som man använder trailers med hjulen bak. Har man något som liknar en vanlig kula bak på bilen så ser det nog lite annorlunda ut, även om man förstås kan lasta lite mer på en stor pickis.Tokslut skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg
I USA verkar dom ha ganska höga vikter med tanke på hur deras dragkrokar är konstruerade runt 900 kg i kultryck men som sagt i Sverige är det runt 75 kg som är max
Kan inte mycket om Fh16, men kula har de väl inte?Andreas_kalmar skrev:
Jo! De drar inte släp med krokar som är skruvade i reservhjulsbaljorna som här De använder till största del rambilar till att draAndreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg
Ja amerikanska pickuper har jag haft ett gäng och antingen är dom ombyggda med svensk dragkrok eller om det sitter en orginal så är den inte sällan begränsad till 1.5 ton
Där är vändskivans koppling placerad över axeln eller strax framför axelns centrumlinje så vikten går rakt ner på axeln. Precis som på en "stor" trailerdragare... På dessa trailer så får vikten aldrig bli större än maximal kopplingsvikt (U-värde på vändskiva), maximalt axeltryck, eller maximal tågvikt. (Eller fordonens totalvikter var för sig)Tokslut skrev:
Svagaste delen begränsar tillåten vikt.
För de intresserade så är det S-värde som är intressant när det gäller vanliga kulkopplingar och kultyck.
Inget problem att få dom godkända för 3500kg med Amerikansk krok! Krävs bara en som låser glappfritt samt ett intyg. Har själv regbes en RAM 1500 med just detta: http://www.beckab.se/dragkrok Problemet är att folk är okunniga...Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg