MathiasS MathiasS skrev:
.....fast det funkar ju inte. Man måste ju kunna dra släpet också. Skulle inte säga att släp med tipp typiskt ser ut så.
Sant, när jag bildgooglar finns det inte många. Men de är bara tippsläp jag sett fenomenet på iaf.

basculante-02.jpg
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
De har väl nästan som regel att lastvikten på kulan ska vara upp mot 15% om jag fattat rätt
Nej det har du nog missförstått 15% på ett 3500 släp blir ju 525 kg det blir inte bra
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej det har du nog missförstått 15% på ett 3500 släp blir ju 525 kg det blir inte bra
Jänkare har ingen blygsam gräns på 3.5ton ;) Chevas 3500 ligger väl precis på 20.000lbs numera (drygt 9ton)
 
Och Gooseneckvikter ska vi inte prata om, kolla vart hjulen sitter ;)

6a017ee6664cf9970d0240a4d744dc200b-800wi.jpeg
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Det har ju även en fh16 men oxå krav på c kort
 
Tokslut Tokslut skrev:
Och Gooseneckvikter ska vi inte prata om, kolla vart hjulen sitter ;)

[bild]
Men det är ju just med sådan "kopplingsanordning" som man använder trailers med hjulen bak. Har man något som liknar en vanlig kula bak på bilen så ser det nog lite annorlunda ut, även om man förstås kan lasta lite mer på en stor pickis.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men det är ju just med sådan "kopplingsanordning" som man använder trailers med hjulen bak. Har man något som liknar en vanlig kula bak på bilen så ser det nog lite annorlunda ut, även om man förstås kan lasta lite mer på en stor pickis.
Jag syftade på deras viktfördelning på tongue weight

Google-sökning om släpvagns dragvikter; artikel från GMC om säker bogsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
I USA verkar dom ha ganska höga vikter med tanke på hur deras dragkrokar är konstruerade runt 900 kg i kultryck men som sagt i Sverige är det runt 75 kg som är max
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det har ju även en fh16 men oxå krav på c kort
Kan inte mycket om Fh16, men kula har de väl inte?
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
I USA verkar dom ha ganska höga vikter med tanke på hur deras dragkrokar är konstruerade runt 900 kg i kultryck men som sagt i Sverige är det runt 75 kg som är max
Jo! De drar inte släp med krokar som är skruvade i reservhjulsbaljorna som här ;) De använder till största del rambilar till att dra
 
Ja amerikanska pickuper har jag haft ett gäng och antingen är dom ombyggda med svensk dragkrok eller om det sitter en orginal så är den inte sällan begränsad till 1.5 ton
 
Tokslut Tokslut skrev:
Och Gooseneckvikter ska vi inte prata om, kolla vart hjulen sitter ;)

[bild]
Där är vändskivans koppling placerad över axeln eller strax framför axelns centrumlinje så vikten går rakt ner på axeln. Precis som på en "stor" trailerdragare... På dessa trailer så får vikten aldrig bli större än maximal kopplingsvikt (U-värde på vändskiva), maximalt axeltryck, eller maximal tågvikt. (Eller fordonens totalvikter var för sig)
Svagaste delen begränsar tillåten vikt.

För de intresserade så är det S-värde som är intressant när det gäller vanliga kulkopplingar och kultyck.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
RoTe
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja amerikanska pickuper har jag haft ett gäng och antingen är dom ombyggda med svensk dragkrok eller om det sitter en orginal så är den inte sällan begränsad till 1.5 ton
Inget problem att få dom godkända för 3500kg med Amerikansk krok! Krävs bara en som låser glappfritt samt ett intyg. Har själv regbes en RAM 1500 med just detta: http://www.beckab.se/dragkrok Problemet är att folk är okunniga...
 
RoTe RoTe skrev:
Inget problem att få dom godkända för 3500kg med Amerikansk krok! Krävs bara en som låser glappfritt samt ett intyg. Har själv regbes en RAM 1500 med just detta: [länk] Problemet är att folk är okunniga...
Precis ombyggd med godkända delar så funkar det bra :)
 
RoTe
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Precis ombyggd med godkända delar så funkar det bra :)
Ombyggd? Det är ju samma receiver så man kastar den löstagbara kroken från USA och monterar en godkänd variant med två skruv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.