219 992 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Jodå, fast hjulen kom från en Vianoransluten firma så hade de snålat ur på högtrycksventiler och tror inte alla var balanserade heller. Nu med nya ventiler vart det vikter på alla hjul och sidor. Så nu lugnade sig bokstäverna lite.Tokslut skrev:
Har Kinagummi på pickupen , kvalitetsmärkena ( ) Goodride fram och NankangTokslut skrev:
bak,låter misstänksamt värre men de har faktiskt funkat bra de år jag kört med dem.
Handtaget tar högt på kärran här också och det var på gränsen att det gick igenomB breakman skrev:
bes i höst , så man får justera bromsarna i trummorna.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 050 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 050 inlägg
Jag fick klagomål på att bromsarna på mitt släp drog för mycket ojämt.
Det visade sig vid en demontering att en fjäder som höll i bromsbackarna satt åt fel håll så ens backen vred sig lite inne i trumman och därmed så fick bara kanten att möta trumman...
Efter ha vänt fjädern och trimma vajrarna lite så gick besiktningen rätt igenom.
Det visade sig vid en demontering att en fjäder som höll i bromsbackarna satt åt fel håll så ens backen vred sig lite inne i trumman och därmed så fick bara kanten att möta trumman...
Efter ha vänt fjädern och trimma vajrarna lite så gick besiktningen rätt igenom.
Tar bromsarna ojämnt så är det bara att ställa in dem var för sig tills de tar ordentligt. Tar de däremot "för högt" så är det bara att spänna vajern/stången så de tar rätt. Det är trevligt att ha ett släp där bromsarna fungerar som de ska.
Hade 1,4 på v och 1,6 på h. De sa att nästa bes går nog inte kärran igenom pgahsd skrev:
att de fick klämma ihop handsken nästan max för att få bromsverkan. Sen sa de att man ska inte justera wirarna utan i första hand ställa in backarna i trummorna.Får kolla lite mer på detta till våren , den används inte nu.
Fast.... Det är ju dragstång/vajer som ska ställas in för att handsken ska aktivera bromsarna i rätt läge? Klonkar släpet (slår igenom påskjutet) så är det bara till att spänna upp med muttrarna tills den tar.
Nej, slitage skall justeras på backarna. Om man inte haft isär den skall man inte röra dragstången.VidarH skrev:
/M
Tja. Det brukar räcka. Men om saker har åldrats och blivit för slappa...
Då om man ställer in dragstången med spännband till rätt läge kan det vara lite för mycket för att bara justera backarna.
Jag pratar om steget efter att ha gått igenom bromsarna, efter att ha masserat tröga vajrar, efter att inte ha fått till det efter fem försök...
Då om man ställer in dragstången med spännband till rätt läge kan det vara lite för mycket för att bara justera backarna.
Jag pratar om steget efter att ha gått igenom bromsarna, efter att ha masserat tröga vajrar, efter att inte ha fått till det efter fem försök...
Redigerat:
Så, tillslut så kom de beställda tillbehören. Riktigt trevliga hjulstopp
Men förstår inte hur stiften i sidan ska kunna hålla fast/klara vikten av en bil om man väljer att surra i hjulstoppen som Anssems tycker
Men reservhjulshållarens skruvpaket förstår jag mig inte på alls. Vad ska jag göra med en handfull M12 skruvar och muttrar?
Är det tanken att skruva fast reservhjulet med dom så blir det ju allt annat än lättjobbat ute i fält sen om man ska ligga under släpet och försöka få loss lösa muttrar på ovansidan medans ett hjul är trätt över hållaren
Jag i min enfald hade nog trott på en liiite smarta lösning på ett Originaltillbehör.
Man får väl anta att det finns befintliga skruvar som hållaren fästs i när det inte följer med några. Men känns mer som att det är helt fel påse med skruv.
Men förstår inte hur stiften i sidan ska kunna hålla fast/klara vikten av en bil om man väljer att surra i hjulstoppen som Anssems tycker
Men reservhjulshållarens skruvpaket förstår jag mig inte på alls. Vad ska jag göra med en handfull M12 skruvar och muttrar?
Är det tanken att skruva fast reservhjulet med dom så blir det ju allt annat än lättjobbat ute i fält sen om man ska ligga under släpet och försöka få loss lösa muttrar på ovansidan medans ett hjul är trätt över hållaren
Jag i min enfald hade nog trott på en liiite smarta lösning på ett Originaltillbehör.
Man får väl anta att det finns befintliga skruvar som hållaren fästs i när det inte följer med några. Men känns mer som att det är helt fel påse med skruv.
Någon som har erfarenhet av släp där axlarna sitter långt bak? Har letat efter ett större släp en längre tid och det finns ett till salu inom rimligt avstånd och i rätt prisklass men på det aktuella släpet sitter hjulaxlarna nästan vid bakänden av flaket. Känns som att det är en överhängande risk att man ofta kör med alldeles för högt kultryck.
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/nugent_3500kg/106798236 släpet i fråga.
(bild för när annonsen försvinner)
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/nugent_3500kg/106798236 släpet i fråga.
(bild för när annonsen försvinner)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja ett släp som ser ut sådär är ju anpassat för att köra riktigt långa saker med långt utskjut bakåt.
Lägger du 3ton grus på den där så finns det ju ingen bil som är byggd för att hantera kultrycket.
….men kanske går axlarna att flytta? Eller så köper du mitt psx3000 som är till salu senare i vår…
Lägger du 3ton grus på den där så finns det ju ingen bil som är byggd för att hantera kultrycket.
….men kanske går axlarna att flytta? Eller så köper du mitt psx3000 som är till salu senare i vår…