Gick fint det där
1.4 och 1.3 på bromsarna

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tänke osökt på denna tråd och "köpte obromsat släp för att slippa hålla på med bromsarna" när jag såg detta klipp

[video]
Har obromast släp - har fått fixa ngn lampa, men det är det enda under 14 år
Att det inte har handbroms är oftast inga problem, lutar det ngt, och jag måste koppla av släpet, av ngn oklar anledning, där - så sätter jag en sten eller liknande vid hjulen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skaffade nytt släp för några veckor sedan!
Svinbra, mycket nöjd.
Ett Lööve LS1300 från -98 som är förlängt framtill.
Avtagbar kåpa och rampen bak kan bytas mot vanlig lucka. Modulärt och bra.
Väger ingenting och får lasta 1050 kg, känns inte att man har det bakom bilen.
Skitfina Nokiandäck, enda bekymret är att några biltema-led har spruckit i reflexen. Och det är jordat mot chassi så det lär bli ändring på det när pollensäsongen är över.
Släpvagn kopplad till röd bil, parkerad utomhus nära röd byggnad och blått tält.
Ett släktillkopplad, låst släpvagn parkerad utomhus i dagsljus. Registreringsskylt är suddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så om någon behöver ett stort flyttsläp är det bara att hojta till, för nu när jag har ett mindre smidigare så ska jag sälja bort det. :rofl:

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att det inte har handbroms är oftast inga problem, lutar det ngt, och jag måste koppla av släpet, av ngn oklar anledning, där - så sätter jag en sten eller liknande vid hjulen
Jag gör ungefär likadant med mitt obromsade släp. Hemma har jag alltid stoppklossar (släpet står i lutning), men det har jag inte alltid med mig. Jag har monterat stödben bak på kärran och trycker jag ner de i backen och vevar upp ram så trycks de så pass hårt ner i backen att släpet står still även utan stoppklossar hemma.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gör ungefär likadant med mitt obromsade släp. Hemma har jag alltid stoppklossar (släpet står i lutning), men det har jag inte alltid med mig. Jag har monterat stödben bak på kärran och trycker jag ner de i backen och vevar upp ram så trycks de så pass hårt ner i backen att släpet står still även utan stoppklossar hemma.
Många släp har ju stoppklossar med sig, lätt att fixa

https://valeryd.se/produkt-kategori/lasta-och-sakra/stoppkloss/

Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Många släp har ju stoppklossar med sig, lätt att fixa

[länk]
Jag vet, jag har till och med något liknande, men har inte orkat skruva fast plattan i släpet. :cool:
Tills jag för ändan ur vagnen så fungerar den metod jag använder riktigt bra, även om jag inte skulle ställa släpet i den brantaste backen så, men det är normalt inget problem.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har ett obromsat släp på 13 år drygt, fick senast en anmärkning (inte ens en tvåa) på att min hjulaxel var rostig. Så jag borrade loss flaket så att det skulle bli lättare att komma loss (och så att jag skulle kunna vända på skivan efteråt. Konstaterade att det inte alls var särskilt mycket rost, utan axeln var brunmålad och hade rätt mycket smuts på sig...
...men när jag ändå gjort jobbet så rengjorde jag den med stålsnurra på borrmaskinen och målade den med blå hammarlack så att man ser rosten när den kommer. Skruvade tillbaka flaket med den fräscha sidan upp och nu klarar den sig nog fram till 20-årsdagen i alla fall. Sedan får jag nog skaffa ny vattenfast plyfa. Möjligen att jag åker på att byta ett lager innan dess, en hjulet har rullat lite trögare än det andra de senaste 3-4 åren, men inget glapp än så länge.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet, jag har till och med något liknande, men har inte orkat skruva fast plattan i släpet. :cool:
Tills jag för ändan ur vagnen så fungerar den metod jag använder riktigt bra, även om jag inte skulle ställa släpet i den brantaste backen så, men det är normalt inget problem.
Jag har sågat till några i impregnerat virke som ligger i bagaget, men snygg lösning med hållaren måste jag säga. Jag kanske skulle investera...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Drygt 1000 för husvagnsbesiktning med gasolkontroll, 2012 kostade besiktning för husvagn utan gasol 370:- skaplig prisökning

• Gilla
  • Ledsen
vcx och 2 till
  • Laddar…
hsd
Avregleringen :sweat:

T
nanowire nanowire skrev:
Fegis! :crysmile:
hsd hsd skrev:
Avregleringen :sweat:
Som skulle ge konkurrens med lägre priser och frihet att välja...

I mitt fall har det blivit dyrare och färre ställen som besiktigar släp och trailer i närheten.

Möjligen, och då menar jag möjligen, är det lite kortare väntetider under lågsäsong men samma under sommarhalvåret.

Bra med avregleringen... /s

• Gilla
vcx
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Som skulle ge konkurrens med lägre priser och frihet att välja...

I mitt fall har det blivit dyrare och färre ställen som besiktigar släp och trailer i närheten.

Möjligen, och då menar jag möjligen, är det lite kortare väntetider under lågsäsong men samma under sommarhalvåret.

Bra med avregleringen... /s
Jo, släp är det färre i närheten, men för PB är det enklare, framförallt fler tider på tidiga mornar och möjlighet till helger.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Istället för en bilprovning finns det 5 stycken inom 2,5 mils radie. Det säger sig självt att det inte kan bli billigare.

Hur är marknaden för beg släp som är lite större?

Har ett Anssems PSX3000 jag funderar på att uppgradera.

Redigerat:
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
P
Här tycker jag att det inte blivit speciellt fler platser för alla firmor har placerat sig på samma plats.

Sen när man ska ha tag i ställe för besiktiga släp så får man prova en station och se om det dyker upp en tid på reg-nummret. Gör det inte det så får man anta att de inte kan ta släp. Ingen notis om det.
Sen är det femtioelva företag man måste söka på. Är det ingen som gjort en sammanställningssida? Eller förbjuder bolagen det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.