221 389 läst · 1 863 svar
221k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
nino skrev:
Helt hopplöst att backa med små släp dom viker sig direkt och går fasiken inte att räta upp utan att köra framåt.
Mitt släp är cirka 3,5meter från handske till axel, busenkelt att backa med det.
Värsta jag gjort var att backa ner för en isig backe med en kompressorvagn dragen av en transporterbuss. Satt fast halvvägs upp med slirande framdäck, man såg inte kompressorn i speglarna utan hade en gubbe som vinkade och pekade hur det gick. Var svettigt värre.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej tvärtom! Ju längre det är från draget till hjulaxeln, ju svårare är det.nino skrev:
Behöver man räta upp ett kort släp så vrider man emot lite med ratten. Ett längre ekipage kräver stora rörelser från fordonet för att korrigera.
Har vi ingen traileråkare här som kan förklara?
Jo det kan väl stämma om man har trånga utrymmen men själv upplever jag det mycket enklare att backa husvagnen än min lilla 750 kärra, den sticker ju direkt, långt axelavstånd så reagerar den långsammare medans en kort sticker direkt.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Mitt släp är ett vanligt 250x130, hur enkelt som helst att backa med. Båtkärran är 6,5m lång och hopplös att backa med. För att korrigera med bilen får man upp i murar och häckar med fronten för att det ska svänga det minsta där bak.
På jobbet kör vi mycket med tipptrailer som lastar 35ton. Dom är värdelösa att backa med, kräver ofantliga ytor för att komma till grävare. Bil med tridem släp som lastar 15 + 17 ton är mycket smidigare med låst dragstång i inskjutet läge.
På jobbet kör vi mycket med tipptrailer som lastar 35ton. Dom är värdelösa att backa med, kräver ofantliga ytor för att komma till grävare. Bil med tridem släp som lastar 15 + 17 ton är mycket smidigare med låst dragstång i inskjutet läge.
Fast det är väl just det jag tycker är bra, att man inte behöver korrigera så mycket med längre släp, de svarar inte lika snabbt så felet blir litet och hinner korrigeras på en gång. Minsta ryck på ratten med kort släp så är man ute i salladen även om det går långsamt. Men man har ju olika teknik så don efter person
Antar att hjulen sitter nästan längst bak på båtkärran, då förstår jagM Markarbetaren skrev:Mitt släp är ett vanligt 250x130, hur enkelt som helst att backa med. Båtkärran är 6,5m lång och hopplös att backa med. För att korrigera med bilen får man upp i murar och häckar med fronten för att det ska svänga det minsta där bak.
På jobbet kör vi mycket med tipptrailer som lastar 35ton. Dom är värdelösa att backa med, kräver ofantliga ytor för att komma till grävare. Bil med tridem släp som lastar 15 + 17 ton är mycket smidigare med låst dragstång i inskjutet läge.
Sen beror det ju lite på hur lilla kärran ser ut, har man lite högre lämmar så man ser släpet bra i speglarna är det en stor fördel, ett lågt kort släp ser man först när det är för sent.
Fick lära mig backa med släp i lumpen, 13 bil (skåpbil med 6hjul) med liten kärra och backa slalom... Tog sin tid innan det satt, som en dröm att backa med vanlig bil och flyttsläp då
Men man behöver som sagt plats men finns det så är det ju drömmenpjgb skrev:Fast det är väl just det jag tycker är bra, att man inte behöver korrigera så mycket med längre släp, de svarar inte lika snabbt så felet blir litet och hinner korrigeras på en gång. Minsta ryck på ratten med kort släp så är man ute i salladen även om det går långsamt. Men man har ju olika teknik så don efter person
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag kör stora maskiner dagligen där det är trångt och bökigt, dumper, hjullastare, grävmaskin osv. Och min erfarenhet är att ju längre avstånd det är mellan draget och axeln/axlarna ju värre är det.nino skrev:
Äh, vad som är "svårt" styrs ju av vad man är van att köra. Jag har mer problem att köra mindre/kortare släp än mitt eget (PSX3000) eftersom jag är inkörd på mitt eget släp så blir det mer korrigeringar när jag backar med mindre släp. Men jag vet inte om "svårt" är rätt ord här - man får ju anpassa sig lite och att det går lite smidigare med det man kör varje vecka är väl inte så konstigtM Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja ser man inte släpet i speglarna är det ju lika hopplöst som när jag flyttade en 2tons manskapsbod med en caddy där man inte ser förbi bodens sidor i speglarna.nino skrev:Antar att hjulen sitter nästan längst bak på båtkärran, då förstår jag
Sen beror det ju lite på hur lilla kärran ser ut, har man lite högre lämmar så man ser släpet bra i speglarna är det en stor fördel, ett lågt kort släp ser man först när det är för sent.
Fick lära mig backa med släp i lumpen, 13 bil (skåpbil med 6hjul) med liten kärra och backa slalom... Tog sin tid innan det satt, som en dröm att backa med vanlig bil och flyttsläp då
Yes båtvagnen har axlarna låångt bak. Jag bor på en stickgata sista biten in till min fastighet. Vägen är 6m och det går inte att backa in på min gata utan omtag då den svänger väldigt dåligt pga. det långa axelavståndet. Med den korta släpkärra är det lätt som en plätt.