M
MathiasS MathiasS skrev:
Äh, vad som är "svårt" styrs ju av vad man är van att köra. Jag har mer problem att köra mindre/kortare släp än mitt eget (PSX3000) eftersom jag är inkörd på mitt eget släp så blir det mer korrigeringar när jag backar med mindre släp. Men jag vet inte om "svårt" är rätt ord här - man får ju anpassa sig lite och att det går lite smidigare med det man kör varje vecka är väl inte så konstigt
Kanske var mitt ordval som var fel? Med "svårt" avser jag jobbigare, kräver mer utrymme, yvigare rattutslag osv.
 
M Markarbetaren skrev:
Med "svårt" avser jag jobbigare, kräver mer utrymme, yvigare rattutslag osv.
Kanske begreppsförvirring. Jag håller med om det du skriver ovan - mer utrymme osv.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja det är ju stål mot stål så det verkar ju konstigt om det inte ska vara smörja
Stål mot stål=smörja.
Stål mot gjutjärn=ingen smörja.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har också förstått att kulan skall vara smord. Undantaget är om man har friktionskoppling med dämpning. Dessa får inte vara smörjda.

Skärmdump från webbutik som visar en friktionskoppling till släpvagn för 4980 kr.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Stål mot stål=smörja.
Stål mot gjutjärn=ingen smörja.
En vanlig handske är väl pressad? = Smörja
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Läser jag instruktionsboken till en vanlig AL-KO handske så ska den fettas in.
Om både kulan och kulhandsken är torra så knirrar det när man kör. En klick fett tar bort knirrandet direkt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om både kulan och kulhandsken är torra så knirrar det när man kör. En klick fett tar bort knirrandet direkt.
Så är det på andra bilen, hördes direkt så då har jag stannat och klickat på lite fett men på den här bilen hördes inget
 
nino nino skrev:
Jo det kan väl stämma om man har trånga utrymmen men själv upplever jag det mycket enklare att backa husvagnen än min lilla 750 kärra, den sticker ju direkt, långt axelavstånd så reagerar den långsammare medans en kort sticker direkt.
Tycker det beror en del på bilen också, upplever att det är mycket lättare att backa med min egen bil än med jobbebilen. Antar att det beror dels på svängradien på bilen samt hur långt från bakhjulen kroken sitter.

Men även jag föredrar ett släp med långa dragarmar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om både kulan och kulhandsken är torra så knirrar det när man kör. En klick fett tar bort knirrandet direkt.
japp har samma erfarenhet (fick nytt drag monterat på bilen nyligen så jag har precis upplevt det)
 
nino nino skrev:
En vanlig handske är väl pressad? = Smörja
De billigaste handskarna är pressad plåt men lägger man till några hundralappar så finns gjutna att köpa. Det är nått i det gjutna stålet som smörjer, kanske kol, jag vet inte riktigt.
Men de överlever en pressad kulhandske många gånger om så använder man släpet mycket är det en gjuten man ska ha.

Jag har även erfarenheter från lastvagnssidan där en slitklack av gjutjärn nötte mot en bladfjäder i stål. Trots ständigt nötande fungerade det i många år och 10 tusentals mil. Någon ersatte gjutjärnsklacken med glidplast i förhoppningen att det skulle bli oändlig hållbarhet på fjädrarna. Det blev det inte. Sand och vägdamm fastnade i plasten som snabbt slipade bort fjäderstålet.
Metallisk kulledskoppling för dragfordon, grå, säkerhetsindikatorer, flera vyer, webbsidan öppen, pris i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Al-ko
[bild]

Men såg en märklig grej nu när jag kollade...
[bild]

Zooma så verkar det varit jäkligt varmt, kollade på bilen och kroken är helt torr visst ska det väl vara olja när det inte är ett säkerhetsdrag?
Dum fråga, men syfte du handtaget när du kopplade? Jag har samma och har tyvärr lärt mig hårda vägen att dubbelkolla (lyfta en extra gång) för ibland så öppnar inte klacken riktigt och släpper in kulan, och så hoppar den ut.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Fick offert från Anssems på en PSX3000. Känns som dem gått upp rätt mycket på 10år, ca 55000sek ink moms när jag lastat på lite tillbehör.:(
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hsd
nino nino skrev:
Ja det är ju stål mot stål så det verkar ju konstigt om det inte ska vara smörja
Det är viktigt att smörja kulan, en klick smörjfett räcker det sprids ut bra när släpet kopplas på , livslängden på kopplingen förlängs enormt med fettet
Jag ger kulan smörj ungefär en gång om året, ock brukar torka av gammalt fett först , använd kulskydd när inget släp är kopplat så slipper man smutsa ner kläder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
hsd
M Markarbetaren skrev:
Ja ser man inte släpet i speglarna är det ju lika hopplöst som när jag flyttade en 2tons manskapsbod med en caddy där man inte ser förbi bodens sidor i speglarna.

Yes båtvagnen har axlarna låångt bak. Jag bor på en stickgata sista biten in till min fastighet. Vägen är 6m och det går inte att backa in på min gata utan omtag då den svänger väldigt dåligt pga. det långa axelavståndet. Med den korta släpkärra är det lätt som en plätt.
Gamla caddyn är ju ett skämt, man ser bara skåpet i speglarna
 
hsd
C corre skrev:
Dum fråga, men syfte du handtaget när du kopplade? Jag har samma och har tyvärr lärt mig hårda vägen att dubbelkolla (lyfta en extra gång) för ibland så öppnar inte klacken riktigt och släpper in kulan, och så hoppar den ut.
Yepp jag dubbelkollar alltid innan jag sätter mig i bilen, för några år sedan hade någon vevat ner stödhjulet på en parkering och märkte detta på landsvägen när det guppade till , det var inte mycket kvar av hjulet men som tur var satt släpet kvar på kulan
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.