220 220 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kanske var mitt ordval som var fel? Med "svårt" avser jag jobbigare, kräver mer utrymme, yvigare rattutslag osv.MathiasS skrev:Äh, vad som är "svårt" styrs ju av vad man är van att köra. Jag har mer problem att köra mindre/kortare släp än mitt eget (PSX3000) eftersom jag är inkörd på mitt eget släp så blir det mer korrigeringar när jag backar med mindre släp. Men jag vet inte om "svårt" är rätt ord här - man får ju anpassa sig lite och att det går lite smidigare med det man kör varje vecka är väl inte så konstigt
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Tycker det beror en del på bilen också, upplever att det är mycket lättare att backa med min egen bil än med jobbebilen. Antar att det beror dels på svängradien på bilen samt hur långt från bakhjulen kroken sitter.nino skrev:
Men även jag föredrar ett släp med långa dragarmar.
De billigaste handskarna är pressad plåt men lägger man till några hundralappar så finns gjutna att köpa. Det är nått i det gjutna stålet som smörjer, kanske kol, jag vet inte riktigt.nino skrev:
Men de överlever en pressad kulhandske många gånger om så använder man släpet mycket är det en gjuten man ska ha.
Jag har även erfarenheter från lastvagnssidan där en slitklack av gjutjärn nötte mot en bladfjäder i stål. Trots ständigt nötande fungerade det i många år och 10 tusentals mil. Någon ersatte gjutjärnsklacken med glidplast i förhoppningen att det skulle bli oändlig hållbarhet på fjädrarna. Det blev det inte. Sand och vägdamm fastnade i plasten som snabbt slipade bort fjäderstålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dum fråga, men syfte du handtaget när du kopplade? Jag har samma och har tyvärr lärt mig hårda vägen att dubbelkolla (lyfta en extra gång) för ibland så öppnar inte klacken riktigt och släpper in kulan, och så hoppar den ut.nino skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Fick offert från Anssems på en PSX3000. Känns som dem gått upp rätt mycket på 10år, ca 55000sek ink moms när jag lastat på lite tillbehör.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
Det är viktigt att smörja kulan, en klick smörjfett räcker det sprids ut bra när släpet kopplas på , livslängden på kopplingen förlängs enormt med fettetnino skrev:
Jag ger kulan smörj ungefär en gång om året, ock brukar torka av gammalt fett först , använd kulskydd när inget släp är kopplat så slipper man smutsa ner kläder
hsd
Medlem
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- 6 430 inlägg
Gamla caddyn är ju ett skämt, man ser bara skåpet i speglarnaM Markarbetaren skrev:Ja ser man inte släpet i speglarna är det ju lika hopplöst som när jag flyttade en 2tons manskapsbod med en caddy där man inte ser förbi bodens sidor i speglarna.
Yes båtvagnen har axlarna låångt bak. Jag bor på en stickgata sista biten in till min fastighet. Vägen är 6m och det går inte att backa in på min gata utan omtag då den svänger väldigt dåligt pga. det långa axelavståndet. Med den korta släpkärra är det lätt som en plätt.
hsd
Medlem
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- 6 430 inlägg
Yepp jag dubbelkollar alltid innan jag sätter mig i bilen, för några år sedan hade någon vevat ner stödhjulet på en parkering och märkte detta på landsvägen när det guppade till , det var inte mycket kvar av hjulet men som tur var satt släpet kvar på kulanC corre skrev: