Finns även VBGs knytningsvarnare. Har inte sålt någon än så är inte helt 100 på hur det fungerar. Men är nog värt att kolla upp.
Den är väl främst tänkt att skydda bil och dragstång från knytskador men rätt justerad skulle jag tro att den även kan nyttjas för att balansera runt mittpunkten med hjälp av akustisk och optisk indikation.
Kanske VBG kan modifiera funktionen om man får en förfrågan. Hör man på ljudet om släpet går höger eller vänster så borde det underlätta backningen enormt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Finns även VBGs knytningsvarnare. Har inte sålt någon än så är inte helt 100 på hur det fungerar. Men är nog värt att kolla upp.
Den är väl främst tänkt att skydda bil och dragstång från knytskador men rätt justerad skulle jag tro att den även kan nyttjas för att balansera runt mittpunkten med hjälp av akustisk och optisk indikation.
Kanske VBG kan modifiera funktionen om man får en förfrågan. Hör man på ljudet om släpet går höger eller vänster så borde det underlätta backningen enormt.
Är nog inte aktuellt i mitt fall då det är kommunal verksamhet och jag har tillräckligt med problem att tjata till mig en takmonterad vägarbetstavla för att öka min egen säkerhet så något modifierat backningssystem blir nog svårsålt.
 
  • Ledsen
Bjober
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Har ni några bra tips på hur man ska göra för att lättare backa rakt? Som det är nu blir det lätt en del ålande, ffa när det är lite trängre. Att bara hålla ratten rakt hjälper ytterst sällan.
Du har långt överhäng bak på bilen som ger lång hävstång på rattrörelserna + ett släp som inte syns innan det är "för sent". När släpet väl syns har det redan ordentlig sväng och då är det jobbigt att kompensera. Jag föreslår att det enda man kan göra är att montera sido/markeringsljus så att du hela tiden ser släpet.

swe_pm_Markeringslykta-WAS-fram-bak-W21-3z-4767_3.png
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har långt överhäng bak på bilen som ger lång hävstång på rattrörelserna + ett släp som inte syns innan det är "för sent". När släpet väl syns har det redan ordentlig sväng och då är det jobbigt att kompensera. Jag föreslår att det enda man kan göra är att montera sido/markeringsljus så att du hela tiden ser släpet.

[bild]
Får nog bli något sånt. Blir ju inte bättre av att hela ekipaget är cirka 10 meter långt när man ska knöla sig in på cykelbanor, skolgårdar och mellan avstängning.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i följande. Jag googlar sönder mig, men hittar inte svaret.

Jag har B96-behörighet. Säg att jag har en bil med en totalvikt på 2500kg. Mitt släp har en totalvikt på 1300kg. Bilen har en max släpvagnsvikt på 1000kg. Får jag då dra detta släp om släpets tjänstevikt plus lastens vikt inte överstigen 1000kg? Eller behöver BE för detta?

Jag lyckas inte hitta något som säger att jag inte får det, men är osäker. Tvärsäkra svar får gärna ges i kombination med länkar där det står svart på vitt (om någon sådan länk finns).

B96 Räcker till detta då bil och släp är under 4250kg totalvikt.

https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
 
D Daniel.hedman skrev:
B96 Räcker till detta då bil och släp är under 4250kg totalvikt.

[länk]
Bakterie fick svar på sin fråga för två år sedan när han ställde frågan.....:)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det brukar ju sitta ett V nästan under handsken, det var ju ganska tilltygat när jag tappade vagnen.
Vad heter den delen och var köper man den?
 
nino nino skrev:
Det brukar ju sitta ett V nästan under handsken, det var ju ganska tilltygat när jag tappade vagnen.
Vad heter den delen och var köper man den?
Markstöd verkar ge ett gäng träffar iaf.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Behöver man köpa ett nytt? Är det inte bara att rätta till det med lagom mycket våld?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behöver man köpa ett nytt? Är det inte bara att rätta till det med lagom mycket våld?
Har fått smällar förut och nu är det av i spetsen, tack vare den så klarade cykelhjulen sig, utan så hade nog hjulen gått i asfalten och vikt sig.
Verkar kosta nån 100lapp...
Går det inte att få tag på så rätar jag till den.
 
Jag behöver byta kablage på släpvagnen.
Det sitter LED överallt så det är inga stora strömmar/dimensioner. 1,5mm2 är garanterat i överkant.
Valeryds dyra 7-ledare för ca 120 kr metern känns overkill.
Kan någon tipsa om en kabel som kan funka?
RDOE 5G1.5 finns ju på biltema för 300 kr/tio meter men det känns lite overkill som sagt.
Skulle gärna ha en som funkar för 13-polig kontakt så att man kan fippla dit backljus m.m.
 
RoTe
pjgb pjgb skrev:
Jag behöver byta kablage på släpvagnen.
Det sitter LED överallt så det är inga stora strömmar/dimensioner. 1,5mm2 är garanterat i överkant.
Valeryds dyra 7-ledare för ca 120 kr metern känns overkill.
Kan någon tipsa om en kabel som kan funka?
RDOE 5G1.5 finns ju på biltema för 300 kr/tio meter men det känns lite overkill som sagt.
Skulle gärna ha en som funkar för 13-polig kontakt så att man kan fippla dit backljus m.m.
Biltema? https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/adapterkablar/7-ledarkabel-2000016498
 
Haha ja där var den ju. Fast under en kategori jag inte letat i. Tack.

Synd att de inte har den för 13-pol också.
Men det finns kablar som heter LiYY eller liknande som kan funka för det ändamålet.
Ska kolla lite på dem. Kompletta kit kostar ju flera tusen.
 
pjgb pjgb skrev:
Jag behöver byta kablage på släpvagnen.
Det sitter LED överallt så det är inga stora strömmar/dimensioner. 1,5mm2 är garanterat i överkant.
Valeryds dyra 7-ledare för ca 120 kr metern känns overkill.
Kan någon tipsa om en kabel som kan funka?
RDOE 5G1.5 finns ju på biltema för 300 kr/tio meter men det känns lite overkill som sagt.
Skulle gärna ha en som funkar för 13-polig kontakt så att man kan fippla dit backljus m.m.
Hur lång kabel behöver du då?
 
4-5 meter tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.