Skönt när man inte behöver leta efter felet 😅

För en dryg vecka sedan besiktigade jag vår husvagn, och den fick godkänt.
Dock hade besiktningsmännen (två till antalet) anmärkningar på att de upplevde bromsarna som "svampiga". Det finns inget noterat som "Bra att veta" och de hade svårt att beskriva vad det var som behövde bytas.. Påskjutet var okej, och berördes inte.
Som jag uppfattade det så var det rycket som uppstod vid start, efter en tidigare inbromsning de avsåg.

Draget som sitter på är ett Knott KF13. Vad är det jag behöver byta?

Jag har tittat på en sprängskiss jag hittat
https://www.rinab.nu/slaepvagn-a/Paskjutsbroms/Pa_Knott/KF-13-typ-GF-utf-C-E-M1436/ Explosionsritning av delar för KNOTT släpvagnsbroms, KF 13 (typ GF).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Om det är så att draget går lätt att dra ut efter en bromsning så är det ju påskjutsdämparen #12
Det borde även gå lätt att trycka ihop då också.

Det borde kännas rätt tydligt när du kör med vagnen att den blir ryckigt.

Men vad gör 28B? Var sitter detta?

"Är det påskjutet som behöver bytas?" frågade jag besiktningsmännen..
"Nej" blev svaret.
Och sedan kunde de inte precisera vad som var fel.
"Tänk som funktionen i en cykelpump" försökte den ene besiktningsmannen.

28B är väl det fjädermagasin som sitter vid handbromsen.

Men vad finns utöver påskjutsdämparen att byta?

När jag fick ryck vid start så var det just påskjutsbromsen som behövde bytas.
Tror du är inne på rätt spår.

Bromsarna hade låst sig igår på kåpvagnen.
Bökade som 17 innan jag fått lös skiten, eller det var påskjutet som kärvade så hade lös handske dämpare mm.

Men lyckades att knäcka infästningen neråt till gasdämparen för handbromsen.

Tänkte svetsa en ny bult längst ner, så långt innan problem, men dämparen är ju stenhård, finns inte en chans att jag kan trycka ihop den med handkraft och den måste nog ihop 2-4cm för att få den i läge.

Någon som har nåt tips?

Tänkte om jag skulle svetsa några brickor längst ner och dra grova buntband runt med dämparen i skruvstycket men det känns lite osäkert då dom måste gå runt örat som ska in i handbroms handtaget.

Så ser dämparen ut ungefär
En skärmdump av en webbsida som visar en svart gasdämpare till salu, prissatt mellan 430 och 620 kronor.
Skapa konto

Spak
Teknisk ritning av delar till ett fordons komponent, numrerade för identifiering eller montering.
Skapa konto

Jag använder ett vanligt spännband för att dra ihop påskjutet vid bromsjustering etc.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder ett vanligt spännband för att dra ihop påskjutet vid bromsjustering etc.
Jo det gör jag med men nu är det gasdämparen till handbromsen det var frågan om 🙂

T
nino nino skrev:
Bromsarna hade låst sig igår på kåpvagnen.
Bökade som 17 innan jag fått lös skiten, eller det var påskjutet som kärvade så hade lös handske dämpare mm.

Men lyckades att knäcka infästningen neråt till gasdämparen för handbromsen.

Tänkte svetsa en ny bult längst ner, så långt innan problem, men dämparen är ju stenhård, finns inte en chans att jag kan trycka ihop den med handkraft och den måste nog ihop 2-4cm för att få den i läge.

Någon som har nåt tips?

Tänkte om jag skulle svetsa några brickor längst ner och dra grova buntband runt med dämparen i skruvstycket men det känns lite osäkert då dom måste gå runt örat som ska in i handbroms handtaget.

Så ser dämparen ut ungefär
[bild]

Spak
[bild]
Kan du ringa Tiki och fråga? De säljer ju dämparen som reservdel så då kanske de kan tipsa om monteringen?

T Testarn skrev:
Kan du ringa Tiki och fråga? De säljer ju dämparen som reservdel så då kanske de kan tipsa om monteringen?
Ja det kan man ju göra, kanske kommer den ihop spänd. Kanske går att vålda i om jag svetsat dit bulten.
Lär väl vara lugnt att svetsa i stången, den bör väl vara massiv? Sen får man ju så klart se till att det inte går ner massa värme i cylindern

Känns inte som om det är bästa lösningen med att svetsa fast något i dämparen för att kunna montera...
Om du kopplar loss länkaget till handbromsarmen, går det då inte att få dit dämparen om man drar upp armen så långt som det är möjligt?

R roli skrev:
Känns inte som om det är bästa lösningen med att svetsa fast något i dämparen för att kunna montera...
Om du kopplar loss länkaget till handbromsarmen, går det då inte att få dit dämparen om man drar upp armen så långt som det är möjligt?
Kanske inte skrev det men den gängade delen i änden på dämparen gick av så måste svetsa dit den, då tänkte jag om sätter en bricka där också som man kan dra ihop mot.

Ska jag dra handbromsen så det går dit måste jag lossa staget och där var det ju rätt rostigt så då vrider jag nog av nåt

Svart gasfjäder och två skruvar på ett ljust träbord.
Skapa konto

Så ser min dämpare ut
Behöver alltså trycka ihop den kanske 3cm för att få den på plats.

nino nino skrev:
[bild]

Så ser min dämpare ut
Behöver alltså trycka ihop den kanske 3cm för att få den på plats.
Du kanske kan släppa dämparen på andra sidan samtidigt. Då kanske det går att luta upp kåpan tillräckligt för att få dit båda utan att trycka ihop dem.

Edit: Nu läste jag inte noga nog. Det är ju inte kåpan du har problem med.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo det gör jag med men nu är det gasdämparen till handbromsen det var frågan om 🙂
Funkar inte samma trick med spännband nu - eller är detr för tajt att montera den då ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.