klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Funkar inte samma trick med spännband nu - eller är detr för tajt att montera den då ?
Nej örat går in i själva handbromsen sen ska det i en nit, den som ligger uppe till vänster, och nere är det en gängad del som ska i ett hål så vet inte hur jag ska göra då?

Eller menar du att spänna runt handsken för att bromsa så mycket det går? och på så vis få handbromsen högt upp, ja möjligen

Tänkte om jag skulle kunna svetsa två brickor, röda, där jag fäster buntband som går runt örat, gul, och på så vis få ihop dämparen i skruvstycket.
Svart cylindrisk objekt på ett bord, omgivet av gula och röda markeringar, bredvid en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns förmodligen ett smart sätt att byta den på...
Skulle helst inte släppa på staget till bromsen men måste kanske göra det.

Svart rör med vit text innehållande siffror och bokstäver.

Vet inte vad 1250N är det trycket?

Redigerat:
Kraften på cylindern

• Gilla
nino
  • Laddar…
Det borde gå att montera den nedre delen av dämparen vid #21 i din sprängskiss och sedan lägga ett smalt spännband rund #21 och den andra änden på dämparen för att trycka ihop den. Med reservation för att det är lite svårt att förstå vad den där trasiga änden på dämparen ställer till med.....

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det borde gå att montera den nedre delen av dämparen vid #21 i din sprängskiss och sedan lägga ett smalt spännband rund #21 och den andra änden på dämparen för att trycka ihop den. Med reservation för att det är lite svårt att förstå vad den där trasiga änden på dämparen ställer till med.....
Har svetsat dit en ny bult nu så ska prova ditt tips

S Silkesnusa skrev:
Kraften på cylindern
Vad är det då? 125kg?

nino nino skrev:
Vad är det då? 125kg?
Japp.

R roli skrev:
Japp.
Inte konstigt att jag inte fick ihop den då 😄

Att förspänna den med buntband skulle jag undvika att göra.
När de går av kommer någon att göra illa sig.

S Stubai skrev:
Att förspänna den med buntband skulle jag undvika att göra.
När de går av kommer någon att göra illa sig.
Ja lite det jag var rädd för... Men frågan är ju hur 17 jag ska få ihop den 3cm för att få på plats.
Stången till bromsarna sitter med en spring men den får jag inte ur då det är för trångt för att få ur den när allt är på plats

nino nino skrev:
Ja lite det jag var rädd för... Men frågan är ju hur 17 jag ska få ihop den 3cm för att få på plats.
Stången till bromsarna sitter med en spring men den får jag inte ur då det är för trångt för att få ur den när allt är på plats
Den där fastrostade muttern du nämnt är nog rätt väg att gå.

S Stubai skrev:
Den där fastrostade muttern du nämnt är nog rätt väg att gå.
Usch då 😄

Men hur nödvändig är dämparen till handbromsen? Antar att den bara hjälper till att få i bromsen enklare?
Måste ha vagnen imorgon direkt efter jobbet och idag har jag ont om tid...

nino nino skrev:
Usch då 😄

Men hur nödvändig är dämparen till handbromsen? Antar att den bara hjälper till att få i bromsen enklare?
Handbromsen används ju bara om släpet står avkopplat så det BEHÖVS ju ingen handbroms egentligen, man kan ju sätta klossar på hjulen exempelvis.
Alla obromsade släp klarar ju av att köras/ställas utan broms.

D Dilato skrev:
Handbromsen används ju bara om släpet står avkopplat så det BEHÖVS ju ingen handbroms egentligen, man kan ju sätta klossar på hjulen exempelvis.
Alla obromsade släp klarar ju av att köras/ställas utan broms.
Ja precis, det är väl bara ett hjälpmedel.
Då bör jag ju kunna åka även om jag inte får dit den, så får jag riva isär allt senare

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
nino nino skrev:
Usch då 😄

Dämparen hjälper till när vagnen lossnat och katastrofvajern skall aktivera bromsarna.
Men för att rent praktiskt kunn använda vagnen behövs ingen dämpare.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.