220 119 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Det tänkte jag inte på, nu har jag ingen sån nyckelring som vajern är fäst i utan ett schackel så vajern slits av så den borde ju bromsa hårt iaf.S Stubai skrev:
Kommer inte att lasta mer än kanske 100kg heller
Se till att släpet är fastlåst i kroken så behöver du inte fundera mer.
Sen kan det väl bli värre om släpet bromsar okontrollerat ansluten med en vire enbart så hela bilen kan kastas av vägen...
Sen kan det väl bli värre om släpet bromsar okontrollerat ansluten med en vire enbart så hela bilen kan kastas av vägen...
Ingen uppfattning om dämparens vara eller inte vara men däremot om schackel.nino skrev:
Jag bytte katastrofvajer på mitt släp och hade svårt att få dit ringen så jag satte ett schackel och fick nedslag på besiktningen. Det fick det INTE vara... så det var bara att åka hem och ge det en chans till att få dit ringen och sen hälsa på dem igen.
De t o m diskuterade om det var en 2a eller en 3a så risken var att jag skulle gå körförbud.
Ojdå, ser nu att jag har en sprint monterad, har varit schackel tidigare.T Testarn skrev:Ingen uppfattning om dämparens vara eller inte vara men däremot om schackel.
Jag bytte katastrofvajer på mitt släp och hade svårt att få dit ringen så jag satte ett schackel och fick nedslag på besiktningen. Det fick det INTE vara... så det var bara att åka hem och ge det en chans till att få dit ringen och sen hälsa på dem igen.
De t o m diskuterade om det var en 2a eller en 3a så risken var att jag skulle gå körförbud.
Är alltså inget hempul utan monterat som det var ur förpackningen.
Lite mer bilder.
Fattar verkligen inte hur jag ska få ihop det...
Det är ju 5-6cm den måste ihop
Handbromsen är dragen så mycket jag kan, finns nog inte mer än nåt hack kvar.
Spänna ihop gasdämparen är nog ett måste men vet inte hur man ska göra det säkert
Fattar verkligen inte hur jag ska få ihop det...
Det är ju 5-6cm den måste ihop
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handbromsen är dragen så mycket jag kan, finns nog inte mer än nåt hack kvar.
Spänna ihop gasdämparen är nog ett måste men vet inte hur man ska göra det säkert
Är det rätt längd på den dämparen? Även om du lyckas få dit den när handbromsen är dragen så skall den ju komprimeras ännu mer när du släpper på handbromsen…. Går det att se någon text på din gamla dämpare så du kan jämföra med den nya? Det brukar stå längd och kraft på dämparen.
Edit: Tittar igen på dina bilder och dämparen ser ju gammal ut så det är väl ingen ny som skall dit som jag trodde i ovanstående text. Då är det ju ännu konstigare att det skall vara så svårt att få dit den.
Edit: Tittar igen på dina bilder och dämparen ser ju gammal ut så det är väl ingen ny som skall dit som jag trodde i ovanstående text. Då är det ju ännu konstigare att det skall vara så svårt att få dit den.
Nej precis det är den gamla.R roli skrev:Är det rätt längd på den dämparen? Även om du lyckas få dit den när handbromsen är dragen så skall den ju komprimeras ännu mer när du släpper på handbromsen…. Går det att se någon text på din gamla dämpare så du kan jämföra med den nya? Det brukar stå längd och kraft på dämparen.
Edit: Tittar igen på dina bilder och dämparen ser ju gammal ut så det är väl ingen ny som skall dit som jag trodde i ovanstående text. Då är det ju ännu konstigare att det skall vara så svårt att få dit den.
Pratade med en säljare och han var inne på som någon skrev här att man nog måste släppa på stången, då får man upp handbromsen mycket längre så det ska gå att få dit.
Annars får jag nog skruva lös hela påskjutet med handbroms och se om man får ihop det.
Jo, jag skrev det tidigare.nino skrev:
Då är det nog bara alternativet att släppa på bromsstången som sitter i handtaget så att det går att vinkla max bakåt. Då borde det gå att få dämparen på plats. Nu blev jag nyfiken på hur det ser ut på mitt släp. Får titta när jag kommer hem (sitter på bussen hem nu).
Får göra det till veckan, tänker inte riva nåt nu ifall jag vrider av stångenR roli skrev:
Är det någon som testat eldrivet stödhjul för att flytta släpkärran?
Vilket av de som finns på marknaden är mest prisvärt isåfall?
Borde det inte kunna funka med en skruvdragare som har en liten gunmmitrissa pressad mot hjulet, med ett litet smart fäste?
Så här ser de flesta ut annars, de ligger i 3000:- prisklassen.
Vilket av de som finns på marknaden är mest prisvärt isåfall?
Borde det inte kunna funka med en skruvdragare som har en liten gunmmitrissa pressad mot hjulet, med ett litet smart fäste?
Så här ser de flesta ut annars, de ligger i 3000:- prisklassen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hat svårt att tänka mig att den funkar bra på något annat än asfalt eller betong och då är det ju inte så jobbigt att manövrera för hand utan den.S Superrobban skrev:Är det någon som testat eldrivet stödhjul för att flytta släpkärran?
Vilket av de som finns på marknaden är mest prisvärt isåfall?
Borde det inte kunna funka med en skruvdragare som har en liten gunmmitrissa pressad mot hjulet, med ett litet smart fäste?
Så här ser de flesta ut annars, de ligger i 3000:- prisklassen.
[bild]
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
Lustigt, jag fick en 1:a för några år sedan när jag hade bytt ut en gammal skrynklig brytring till en ny blank å fin kabinhakeT Testarn skrev:Ingen uppfattning om dämparens vara eller inte vara men däremot om schackel.
Jag bytte katastrofvajer på mitt släp och hade svårt att få dit ringen så jag satte ett schackel och fick nedslag på besiktningen. Det fick det INTE vara... så det var bara att åka hem och ge det en chans till att få dit ringen och sen hälsa på dem igen.
De t o m diskuterade om det var en 2a eller en 3a så risken var att jag skulle gå körförbud.
tydligen ska vajern dra åt handbromsen och ringen släppa så släpet inte hänger kvar efter bilen