S Stubai skrev:
Dämparen hjälper till när vagnen lossnat och katastrofvajern skall aktivera bromsarna.
Men för att rent praktiskt kunn använda vagnen behövs ingen dämpare.
Det tänkte jag inte på, nu har jag ingen sån nyckelring som vajern är fäst i utan ett schackel så vajern slits av så den borde ju bromsa hårt iaf.
Kommer inte att lasta mer än kanske 100kg heller
 
Se till att släpet är fastlåst i kroken så behöver du inte fundera mer.

Sen kan det väl bli värre om släpet bromsar okontrollerat ansluten med en vire enbart så hela bilen kan kastas av vägen...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T
nino nino skrev:
Det tänkte jag inte på, nu har jag ingen sån nyckelring som vajern är fäst i utan ett schackel så vajern slits av så den borde ju bromsa hårt iaf.
Kommer inte att lasta mer än kanske 100kg heller
Ingen uppfattning om dämparens vara eller inte vara men däremot om schackel.

Jag bytte katastrofvajer på mitt släp och hade svårt att få dit ringen så jag satte ett schackel och fick nedslag på besiktningen. Det fick det INTE vara... så det var bara att åka hem och ge det en chans till att få dit ringen och sen hälsa på dem igen.
De t o m diskuterade om det var en 2a eller en 3a så risken var att jag skulle gå körförbud.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ingen uppfattning om dämparens vara eller inte vara men däremot om schackel.

Jag bytte katastrofvajer på mitt släp och hade svårt att få dit ringen så jag satte ett schackel och fick nedslag på besiktningen. Det fick det INTE vara... så det var bara att åka hem och ge det en chans till att få dit ringen och sen hälsa på dem igen.
De t o m diskuterade om det var en 2a eller en 3a så risken var att jag skulle gå körförbud.
Ojdå, ser nu att jag har en sprint monterad, har varit schackel tidigare.
Är alltså inget hempul utan monterat som det var ur förpackningen.
 
Lite mer bilder.
Fattar verkligen inte hur jag ska få ihop det...
Det är ju 5-6cm den måste ihop

Närbild på en del av en grå metallstruktur med rost och slitage, inklusive bultar och gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallkonstruktion, rost, grönt gräs, delar av maskineri, blått handtag, bultar, uteområde, dagsljus, teknisk närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handbromsen är dragen så mycket jag kan, finns nog inte mer än nåt hack kvar.
Spänna ihop gasdämparen är nog ett måste men vet inte hur man ska göra det säkert
 
Är det rätt längd på den dämparen? Även om du lyckas få dit den när handbromsen är dragen så skall den ju komprimeras ännu mer när du släpper på handbromsen…. Går det att se någon text på din gamla dämpare så du kan jämföra med den nya? Det brukar stå längd och kraft på dämparen.

Edit: Tittar igen på dina bilder och dämparen ser ju gammal ut så det är väl ingen ny som skall dit som jag trodde i ovanstående text. Då är det ju ännu konstigare att det skall vara så svårt att få dit den.
 
R roli skrev:
Är det rätt längd på den dämparen? Även om du lyckas få dit den när handbromsen är dragen så skall den ju komprimeras ännu mer när du släpper på handbromsen…. Går det att se någon text på din gamla dämpare så du kan jämföra med den nya? Det brukar stå längd och kraft på dämparen.

Edit: Tittar igen på dina bilder och dämparen ser ju gammal ut så det är väl ingen ny som skall dit som jag trodde i ovanstående text. Då är det ju ännu konstigare att det skall vara så svårt att få dit den.
Nej precis det är den gamla.
Pratade med en säljare och han var inne på som någon skrev här att man nog måste släppa på stången, då får man upp handbromsen mycket längre så det ska gå att få dit.

Annars får jag nog skruva lös hela påskjutet med handbroms och se om man får ihop det.
 
nino nino skrev:
Nej precis det är den gamla.
Pratade med en säljare och han var inne på som någon skrev här att man nog måste släppa på stången, då får man upp handbromsen mycket längre så det ska gå att få dit.

Annars får jag nog skruva lös hela påskjutet med handbroms och se om man får ihop det.
Jo, jag skrev det tidigare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Så här ska det se ut monterat

Screenshot_2023-08-22-17-32-32-060_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är det nog bara alternativet att släppa på bromsstången som sitter i handtaget så att det går att vinkla max bakåt. Då borde det gå att få dämparen på plats. Nu blev jag nyfiken på hur det ser ut på mitt släp. Får titta när jag kommer hem (sitter på bussen hem nu).
 
  • Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Då är det nog bara alternativet att släppa på bromsstången som sitter i handtaget så att det går att vinkla max bakåt. Då borde det gå att få dämparen på plats. Nu blev jag nyfiken på hur det ser ut på mitt släp. Får titta när jag kommer hem (sitter på bussen hem nu).
Får göra det till veckan, tänker inte riva nåt nu ifall jag vrider av stången
 
Är det någon som testat eldrivet stödhjul för att flytta släpkärran?

Vilket av de som finns på marknaden är mest prisvärt isåfall?

Borde det inte kunna funka med en skruvdragare som har en liten gunmmitrissa pressad mot hjulet, med ett litet smart fäste?

Så här ser de flesta ut annars, de ligger i 3000:- prisklassen.
Manuell jordborr med långt handtag och hjul för trädgårdsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Är det någon som testat eldrivet stödhjul för att flytta släpkärran?

Vilket av de som finns på marknaden är mest prisvärt isåfall?

Borde det inte kunna funka med en skruvdragare som har en liten gunmmitrissa pressad mot hjulet, med ett litet smart fäste?

Så här ser de flesta ut annars, de ligger i 3000:- prisklassen.
[bild]
Hat svårt att tänka mig att den funkar bra på något annat än asfalt eller betong och då är det ju inte så jobbigt att manövrera för hand utan den.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
hsd
T Testarn skrev:
Ingen uppfattning om dämparens vara eller inte vara men däremot om schackel.

Jag bytte katastrofvajer på mitt släp och hade svårt att få dit ringen så jag satte ett schackel och fick nedslag på besiktningen. Det fick det INTE vara... så det var bara att åka hem och ge det en chans till att få dit ringen och sen hälsa på dem igen.
De t o m diskuterade om det var en 2a eller en 3a så risken var att jag skulle gå körförbud.
Lustigt, jag fick en 1:a för några år sedan när jag hade bytt ut en gammal skrynklig brytring till en ny blank å fin kabinhake
tydligen ska vajern dra åt handbromsen och ringen släppa så släpet inte hänger kvar efter bilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.