Raskus Raskus skrev:
Det blir ju olovlig körning. Bilens maximala släpvagnsvikt är ju 1200 kg
Om den maximala släpvagnsvikten är 1200kg och släpets totalvikt är 1300kg så får man inte lasta släpet så att det väger mer än 1200kg

Om det är så att bilens totalvikt är över 2200kg (3500-1300) och föraren enbart har B-behörighet så blir det olovlig körning

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Bilens maximala släpvagnsvikt är ju 1200 kg
Japp så det gäller att inte lasta mer även om kärran klarar det.

Raskus Raskus skrev:
En fråga till er släpvagnsvänner.
Jag har en Tiki 430 snow av 2015 års modell. Totalvikt 1300 kg.
Nu skall jag byta till bil vars max släpvagsvikt är 1200 kg (Skoda Enyaq)
Hur bär man sig åt för att typa ner vagnen till 1200 kg?
Byter handske?
Med den informationen så finns ingen anledning att typa ner vagnen, maximal släpvagnsvikt avser släpets bruttovikt plus kopplingsbelastning (alltså den vikten som släpet + last för tillfället väger)

Frågan om sänkning av totalvikt är framförallt aktuell då du summerar totalvikt på dragfordonet och släpfordonet för att fastställa om det räcker med B (3500kg) Utökad B (4250kg) eller BE om det överstiger 4250kg sammanlagt

Redigerat:
Raskus Raskus skrev:
Det blir ju olovlig körning. Bilens maximala släpvagnsvikt är ju 1200 kg
Nej.

På ditt Bkort får sammanlagda totalvikten (släp + bil) vara 3500kg. Håller du dig till det kör du lovligt.

Därefter tittar du på vad bilen får dra. Du säger 1200kg. Det betyder att tjänstevikt på släpet + last får vara maximalt 1200kg.

Det betyuder att du får dra släpet på B-kort om första villkoret är uppfyllt, men du kan inte lasta det "fullt". 100 kg mindre än maxlast på släpet är vad du kan lasta.

Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Med den informationen så finns ingen anledning att typa ner vagnen, maximal släpvagnsvikt avser släpets bruttovikt plus kopplingsbelastningsbelastning (alltså den vikten som släpet + last för tillfället väger)

Frågan om totalvikt är bara aktuell då du summerar totalvikt på dragfordonet och släpfordonet för att fastställa om det räcker med B (3500kg) Utökad B (4250kg) eller BE om det överstiger 4250kg sammanlagt
Tack för utförligt svar, och du har såklart helt rätt.
Körde släpvagnskalkylatorn nu och enligt den får jag lasta 803 kg, vilket räcker långt för mig.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
S
Raskus Raskus skrev:
Tack för utförligt svar, och du har såklart helt rätt.
Körde släpvagnskalkylatorn nu och enligt den får jag lasta 803 kg, vilket räcker långt för mig.
Om du har b-kort får du inte dra en 1300-kärra även om den är tom med en Enyaq. Blir väl drygt 800 kg totalvikt kvar till släpvagnen så i praktiken får du dra en 750 kgs-kärra.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om du har b-kort får du inte dra en 1300-kärra även om den är tom med en Enyaq. Blir väl drygt 800 kg totalvikt kvar till släpvagnen så i praktiken får du dra en 750 kgs-kärra.
Jag har B96, glömde skriva det

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Som sagt var är reglerna egentligen ganska enkla:
1) Summera bilens och släpets totalvikter. Blir det max 3500 kg (4250) så får du dra släpet med B-kort (B96).
2) Kolla vad bilen har för max släpvagnsvikt så ser du om du får lasta släpet fullt eller inte.

Har du BE så gäller bara punkt 2 (förutom nytagna BE där släpets totalvikt får vara max 3500 kg).

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
P
Sen finns det även detta med tågvikt som kan begränsa
Och nytagna BE är 2013 eller senare... Så nytagna.. hmmmm

Vad gäller ett BE taget 1994?

Fotografen Fotografen skrev:
Vad gäller ett BE taget 1994?
Finns ingen viktgräns på vad släpet får väga

Googla BE ekipage så ser du olika varianter, tex. denna på totalt 8ton

Vit skåpbil med stor släpvagn, parkerad på asfalt, utan synliga personer eller logotyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Text om övergångsregler för BE-körkort, utfärdat före 19 januari 2013, med kod 79.06.

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
I 4ehletnqxför öätta söäp
useless useless skrev:
Som sagt var är reglerna egentligen ganska enkla:
1) Summera bilens och släpets totalvikter. Blir det max 3500 kg (4250) så får du dra släpet med B-kort (B96).
2) Kolla vad bilen har för max släpvagnsvikt så ser du om du får lasta släpet fullt eller inte.

Har du BE så gäller bara punkt 2 (förutom nytagna BE där släpets totalvikt får vara max 3500 kg).
På B får man också köra en bil som har totalvikten 3500 kg med ett lätt släp med totalvikten 750 kg.

Vi som har äldre B-kort får dessutom köra alla fordon klassade som personbilar oavsett vikt och med ett lätt släp med totalvikten 750 kg. Om man vill hålla sig vaken vid ratten är det bara att fundera på den här regeln och gå igenom vilka i släkten och bekantskapskretsen som uppfyller kraven..

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Här avhandlas allting om släp. Regler för vikter, körkort, lastning etc. Tips om släp att köpa. Registrering av släp köpta i utlandet etc. Allt om släp alltså.

Om någon vill skriva eller har länk till en bra och tydlig genomgång av körkortskraven etc så klistrar jag gärna in den här i första inlägget.

//Mod
Hej alla! Jag har ett fogelsta fs1425 m 80cm gallergrindar

Funderar nu på ett kapell.

Hur kommer man billigt och bra undan med ett sådant?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
B berguv skrev:
Hej alla! Jag har ett fogelsta fs1425 m 80cm gallergrindar

Funderar nu på ett kapell.

Hur kommer man billigt och bra undan med ett sådant?
Köper en lite tjockare pressening som du stroppar fast

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.