Ta kontakt med nån som håller på med hästtransporter , dom brukar ordna omreggning och besiktning för 5000. Byter drag o hjul tillfälligt.

L Lars47 skrev:
Ta kontakt med nån som håller på med hästtransporter , dom brukar ordna omreggning och besiktning för 5000. Byter drag o hjul tillfälligt.
Tillfälligt?

Den vagnen skiljer sig ju från sitt typgodkännande när man återmonterar ursprungliga prylar så då är den ju olaglig igen även om regbeviset har rätt totalvikt, eller hur?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Orginalprylarna räcker oftast till , men besiktningen vill se nya prylar iallafall.

L Lars47 skrev:
Orginalprylarna räcker oftast till , men besiktningen vill se nya prylar iallafall.
Även i detta fall räcker det som sitter där till, men vagnen är ju inte i lagligt skick med en annan kopplingsannordning monterad, så då är ju poängen med övningen förlorad.

om din påskutsbroms skulle bli utsliten , å du köper en ny och monterar , blir ditt släp olagligt då me?

L Lars47 skrev:
om din påskutsbroms skulle bli utsliten , å du köper en ny och monterar , blir ditt släp olagligt då me?
Inte om du byter till en med samma TSV-nummer (Eller EU-nummer eller vad det heter nu för tiden...) .

Någon som kollar det? Alltså bilprovningen eller polis?

nino nino skrev:
Om det gäller kulhandske eller däck så kontrolleras om utrustningen uppfyller kraven och är av rätt typ.

nino nino skrev:
Jag har för mig att dom brukar gnugga bort lite smuts på draget för att hitta siffrorna på bilprovningen.

• Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har för mig att dom brukar gnugga bort lite smuts på draget för att hitta siffrorna på bilprovningen.
Ja det händer nog, numret på påskjutsanordningen brukar framgå av tilläggsinformationen i vägtrafikregistret så den kontrollen är relativt enkel.

Däremot är det nog vanligare att besiktningsteknikern enbart läser av identifieringsnummer på dragstången.

Byte av däckdimension är undantaget från krav på registreringsbesiktning, räcker belastningsindex inte för släpvagnens totalvikt så riskerar man dock en anmärkning vid flygande inspektion.

Exakt vilken modell det är på kulhandsken är däremot inte lika lätt att fastställa vid en kontroll då den uppgiften inte framgår av informationen i vägtrafikregistret.
En kulhandske av rätt typ och som är godkänd för släpvagnens totalvikt eller mer bör inte rendera i några problem såtillvida att den inte är skadad eller utsliten.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Någon som har koll på bultcirkeln på nugents tyngre släp? Är det 5x112 eller något hittepåmått?
5x112 är det vanligaste ,MB..
4x100 finns åxxå,mindre släp,Opel..

hsd
useless useless skrev:
Brukar vara typ och serie nummer på balken
Kulhandsken kollar de bara funktionen på

Skulle behöva en ny påskjutsdämpare till mitt brenderup d1000 då det slår ibland när man bromsar eller gasar men skulle behöva lite hjälp att få fram rätt del. Identifikationsplåt, KNOTT GmbH, slitna detaljer, tekniska data, fjädring synlig, smutsig, fästpunkt för fordonstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är tagen på släpet och om jag tolkar det rätt så är det en knott kf13 vilket borde innebära att denna https://nettotrailer.se/shop/11985-...skjutsdampare-for-knott-kf-13-paaskjutsbroms/ passar men jag vill gärna vara säker innan jag beställer.
Finns det något annat som man bör passa på att byta när man ändå monterar isär lite?

Byt bussningar när du endå har upp den, är inte många kronor extra, sen köper du ett bra fett och fettar in allt under montage så du har bra med fett på alla ytor och inte förlitar dig på att det kryper in överallt via nipplarna.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Skulle behöva en ny påskjutsdämpare till mitt brenderup d1000 då det slår ibland när man bromsar eller gasar men skulle behöva lite hjälp att få fram rätt del. [bild] Bilden är tagen på släpet och om jag tolkar det rätt så är det en knott kf13 vilket borde innebära att denna [länk] passar men jag vill gärna vara säker innan jag beställer.
Finns det något annat som man bör passa på att byta när man ändå monterar isär lite?
Slapvagnshuset.se kan de där släpen i sömnen, när jag varit där så har han kunnat allt utan att kolla upp utan bara plockat på hyllan

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.