220 076 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Tillfälligt?L Lars47 skrev:
Den vagnen skiljer sig ju från sitt typgodkännande när man återmonterar ursprungliga prylar så då är den ju olaglig igen även om regbeviset har rätt totalvikt, eller hur?
Renoverare
· Borlange
· 97 inlägg
Renoverare
· Borlange
· 97 inlägg
Ja det händer nog, numret på påskjutsanordningen brukar framgå av tilläggsinformationen i vägtrafikregistret så den kontrollen är relativt enkel.useless skrev:
Däremot är det nog vanligare att besiktningsteknikern enbart läser av identifieringsnummer på dragstången.
Byte av däckdimension är undantaget från krav på registreringsbesiktning, räcker belastningsindex inte för släpvagnens totalvikt så riskerar man dock en anmärkning vid flygande inspektion.
Exakt vilken modell det är på kulhandsken är däremot inte lika lätt att fastställa vid en kontroll då den uppgiften inte framgår av informationen i vägtrafikregistret.
En kulhandske av rätt typ och som är godkänd för släpvagnens totalvikt eller mer bör inte rendera i några problem såtillvida att den inte är skadad eller utsliten.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 429 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 429 inlägg
Skulle behöva en ny påskjutsdämpare till mitt brenderup d1000 då det slår ibland när man bromsar eller gasar men skulle behöva lite hjälp att få fram rätt del.
Bilden är tagen på släpet och om jag tolkar det rätt så är det en knott kf13 vilket borde innebära att denna https://nettotrailer.se/shop/11985-...skjutsdampare-for-knott-kf-13-paaskjutsbroms/ passar men jag vill gärna vara säker innan jag beställer.
Finns det något annat som man bör passa på att byta när man ändå monterar isär lite?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något annat som man bör passa på att byta när man ändå monterar isär lite?
Byt bussningar när du endå har upp den, är inte många kronor extra, sen köper du ett bra fett och fettar in allt under montage så du har bra med fett på alla ytor och inte förlitar dig på att det kryper in överallt via nipplarna.
Slapvagnshuset.se kan de där släpen i sömnen, när jag varit där så har han kunnat allt utan att kolla upp utan bara plockat på hyllanP Prodigys skrev:Skulle behöva en ny påskjutsdämpare till mitt brenderup d1000 då det slår ibland när man bromsar eller gasar men skulle behöva lite hjälp att få fram rätt del. [bild] Bilden är tagen på släpet och om jag tolkar det rätt så är det en knott kf13 vilket borde innebära att denna [länk] passar men jag vill gärna vara säker innan jag beställer.