useless useless skrev:
Hos min närmsta körskola kostar det just nu:


Paketerbjudande - BE 5800:-
3 st lärarledda teorikvällar, material, datatester, max 4 st körlektioner, examensavgift. (Vår bil och släp).
Tog mitt själv av ett par anledningar.

1. Orkar inte boka upp tider på körskola och försöka matcha in ännu fler aktiviteter på fritiden (mest barnens :)
2. Det är ganska dyrt.
3. Ville hellre köra med mitt eget släp.
4. Ville köra med egen bil.
5. Målet är inte att få körkortet bara utan att lära sig köra släp bra och säkert.

Det finns ett par problem förstås, det första är ju att man inte får övningsköra själv. I mitt fall löstes det med att jag tog B96 några år tidigare och därmed kunde köra mitt ekipage själv. Träning blev således väldigt simpelt.
Jag kunde dessutom köra själv till uppkörningen och på första frågan "Körde du hit själv? Ja. Ja, då är du kuggad direkt... Njaö, jag har ju redan B96 så det är inga problem". Det gillade körläraren!! Man får göra det med glimten i ögat förstås.

Fördelen med att göra hela den här grejen med sitt eget släp är att man dels lär känna släpet i detalj. Man tvingas ta reda på hur påskjutsbromsen funkar, hur den ska justeras, bromsar osv osv. Sen har man ju en helt annan precision med sitt eget släp efter några år.

Så mitt råd skulle vara att ta B06 först, det är väldigt enkelt. Kör några år och ta sen BE när du känner dig redo eller behöver ännu högre vikt. Förutsatt att B96 räcker för ditt ekipage men inte B.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Låter som en omständlig väg om målet är BE. Det är ju inte som om BE är något som är direkt svårt att ta.
 
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
För pengarna ett B96 kostar kan man väl hyra en BE-kombo till uppkörningen istället? Känns som sagt var omständligt om enda syftet är att kunna köra sitt eget släp till uppkörningen...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tog mitt själv av ett par anledningar.

1. Orkar inte boka upp tider på körskola och försöka matcha in ännu fler aktiviteter på fritiden (mest barnens :)
2. Det är ganska dyrt.
3. Ville hellre köra med mitt eget släp.
4. Ville köra med egen bil.
5. Målet är inte att få körkortet bara utan att lära sig köra släp bra och säkert.

Det finns ett par problem förstås, det första är ju att man inte får övningsköra själv. I mitt fall löstes det med att jag tog B96 några år tidigare och därmed kunde köra mitt ekipage själv. Träning blev således väldigt simpelt.
Jag kunde dessutom köra själv till uppkörningen och på första frågan "Körde du hit själv? Ja. Ja, då är du kuggad direkt... Njaö, jag har ju redan B96 så det är inga problem". Det gillade körläraren!! Man får göra det med glimten i ögat förstås.

Fördelen med att göra hela den här grejen med sitt eget släp är att man dels lär känna släpet i detalj. Man tvingas ta reda på hur påskjutsbromsen funkar, hur den ska justeras, bromsar osv osv. Sen har man ju en helt annan precision med sitt eget släp efter några år.

Så mitt råd skulle vara att ta B06 först, det är väldigt enkelt. Kör några år och ta sen BE när du känner dig redo eller behöver ännu högre vikt. Förutsatt att B96 räcker för ditt ekipage men inte B.
Jag tog BE för många år sen. Just det där med att ha med sig eget släp till uppkörningen är ju helt befängt.
Hur ska jag kunna få dit en fordonskombination som jag inte får köra?
I mitt fall så fuskade jag genom att ha med mig en annan person (med B-kort), då slapp man i alla fall frågan om man kört dit själv. ;-)

Dessutom är det faktiskt rätt svårt att hitta hyrsläp som gör att det blir tungt släp. Jag hyrde till slut ett hästsläp. Återstod då bara att åka ner till ett förråd och lasta på en väldans massa prylar för att få till rätt vikt.

Varför kan de inte ha ett släp stående där som man kan hyra eller liknande? Idioti!
 
M martinradbo skrev:
Just det där med att ha med sig eget släp till uppkörningen är ju helt befängt.
Hur ska jag kunna få dit en fordonskombination som jag inte får köra?
Som Tomtom skrev så går det bra om man har B96 och rätt fordonskombination.
 
M martinradbo skrev:
Varför kan de inte ha ett släp stående där som man kan hyra eller liknande? Idioti!
Är det inte mer idioti att inte ha ett eget släp? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som Tomtom skrev så går det bra om man har B96 och rätt fordonskombination.
Tokslut Tokslut skrev:
Är det inte mer idioti att inte ha ett eget släp? ;)
Jag får ju ändå inte köra det :(
 
M martinradbo skrev:
Jag får ju ändå inte köra det :(
Vad är det du inte får köra? Har du B96 så får du köra en kombination som är godkänd för BE-uppkörning.

- Bilen ska ha en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg.
- Släpfordonet ska ha en totalvikt av minst 1 000 kg och högst 3 500 kg.
- Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten. Släpfordonets bruttovikt får dock inte understiga 800 kg
- Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg.


Dock tycker jag att det är onödigt att ta B96 bara för att få köra sitt eget släp på BE-uppkörningen...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tog BE privat för några år sedan. Läste lite i min gamla körkortsbok och letade fram lite BE teori på nätet. 95% av frågorna handlar om just B teorin så kan man den så är provet inga problem, och BE teorin i sig är inte så svår heller för den delen. Samma sak på C och CE, det var mest B/allmänna trafikfrågor.

Hyrde ekipaget av en trafikskola för 1250 kronor för att slippa krångla med en egen kombination. Fick en Golf och släpet stod redan på plats uppe på trafikprövarinstitutionen, lastat och klart.

Så allt som allt kostade det mig 3200 med teori och körprov inräknat. Boken hade jag ju sen tidigare, och den köpte jag redan då billigt av en kompis.

Så jag rekommenderar alla som har kört en del släp och kan backa utan att fundera på vilket håll man ska vrida ratten åt, att ta BE kort. B96 känns värdelöst när man ändå är på G så att säga.

Eftersom man gör teoriprovet först så kan man ju åtminstone försöka med det innan man ger upp och tar B96. 300 kronor är ju ingen kostnad.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
Har tänkt ta mc kort vilket år som helst...
Men jävlar vilka knöliga frågor det är, hur många meter efter den och den korsningen får du parkera.
stanna / parkera och vad som är/blir vad om man gör si eller så.

Tyckte det var skitsvårt, då har jag ändå haft lätt för körkortsteori, har skrivit för både B och C, BE i lumpen, ja och så klart a-traktor men det är ju ett tag sen 30+år
 
M martinradbo skrev:
Hur ska jag kunna få dit en fordonskombination som jag inte får köra?
Jag körde dit släpet dagen innan med en lättare bil. Den kombinationen får man köra på B. På uppkörningsdagen körde jag dit med den tyngre bilen, och gjorde uppkörningen med den.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag körde dit släpet dagen innan med en lättare bil. Den kombinationen får man köra på B. På uppkörningsdagen körde jag dit med den tyngre bilen, och gjorde uppkörningen med den.
Ja, alternativt om man råkar ha en vän, familj eller annan som kan offra en timme av sitt liv att köra dit tillsammans. Problemet uppstår ju allt som oftast med vanliga små släp, men en tung bil.
 
useless useless skrev:
Vad är det du inte får köra? Har du B96 så får du köra en kombination som är godkänd för BE-uppkörning.

- Bilen ska ha en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg.
- Släpfordonet ska ha en totalvikt av minst 1 000 kg och högst 3 500 kg.
- Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten. Släpfordonets bruttovikt får dock inte understiga 800 kg
- Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg.


Dock tycker jag att det är onödigt att ta B96 bara för att få köra sitt eget släp på BE-uppkörningen...
Ja nu är ju detta historia för mig (typ 20 år sen). Men jag hade alltså inte, och har aldrig haft, nåt B96 när jag skulle köra upp för BE.

Det är då denna idioti uppstår bara för att vägverket inte kan tillhandahålla ett släp på platsen för uppkörningen.

Punkt!
 
M martinradbo skrev:
Varför kan de inte ha ett släp stående där som man kan hyra eller liknande? Idioti!
Egentligen tycker jag att färdiglastade släp är helt förkastligt när det gäller uppkörning för BE. Att själva lasta släpet, förankra lasten och bedöma eller kontrollera att det inte är överlast är ju en av de viktigaste sakerna med BE. Att kunna teorin och kunna peka på vad någon annan gjort är ju löjligt, då kunde man lika bra gjort allt teoretiskt och skippat den praktiska delen helt.

Visst, det är lite jobbigt att lasta manuellt men ÅTMINSTONE skulle man fått göra lastsäkringen praktiskt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Ja nu är ju detta historia för mig (typ 20 år sen). Men jag hade alltså inte, och har aldrig haft, nåt B96 när jag skulle köra upp för BE.

Det är då denna idioti uppstår bara för att vägverket inte kan tillhandahålla ett släp på platsen för uppkörningen.

Punkt!
De flesta kör väl upp i körskolans bilar. Likaså gäller väl släp. Trafikverket har ett litet antal bilar som då används av privatister.

Ett problem jag kan se med om trafikverket även ska ha släp är att en krashad blinkers så kan du ställa in resterande uppkörningar den dagen. Krashar du din egen eller körskolans så är det bara den skolans elever som inte kan köra upp.

Detsamma gäller ju förstås bilar också men då har du en bil med dubbelkommando och jag föreställer mig att det sker långt färre småskador på dessa, jämfört med släp som folk kör första gången med sin egen bil (eller till och med en hyrd manuellt växlad när man normalt kör automatare).

Tror alltså det finns fullständigt rimliga anledningar till att trafikverket inte har släp, om man bara dristar sig att överväga att någon annan person tidigare har tänkt din tanke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.