MathiasS MathiasS skrev:
det är den appen jag menade. Skit i resan, kör bara avsnitt för avsnitt och avsluta med testfrågorna och se till att du gör ALLA frågor så kommer du ha koll efter det.

Som @Nötegårdsgubben beskrev kommer du dock känna att Trafikverkets frågor är lite annorlunda utformade i avseendet att man har 4 hyggligt rimliga val som du behöver prioritera. Det sättet att ställa frågorna har man inte fångat i någon av apparna jag testat (har även tittat på några för B-teori då dottern tog körkort förra året).
Svårare på riktiga provet än i appen?
När jag tog B så kunde det vara mer än ett rätt svar så det var rätt knöligt, nu är det ju bara ett som tur e

F
useless useless skrev:
Körskolorna häromkring som erbjuder BE-utbildning hyr ut godkända kombinationer för en dryg tusenlapp.
Livet är enklare utanför storstan...

MathiasS MathiasS skrev:
det är den appen jag menade. Skit i resan, kör bara avsnitt för avsnitt och avsluta med testfrågorna och se till att du gör ALLA frågor så kommer du ha koll efter det.

Som @Nötegårdsgubben beskrev kommer du dock känna att Trafikverkets frågor är lite annorlunda utformade i avseendet att man har 4 hyggligt rimliga val som du behöver prioritera. Det sättet att ställa frågorna har man inte fångat i någon av apparna jag testat (har även tittat på några för B-teori då dottern tog körkort förra året).
Vill minnas att det var hyfsat enkelt ändå, man får tänka lite och kan avfärda de som är fel när man väl knäcker det.

Svårare förr när både 1,2,3 och alla alternativen kunde vara rätt! Nu sist var det åtminstone alltid bara ett som var rätt

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Svårare på riktiga provet än i appen?
När jag tog B så kunde det vara mer än ett rätt svar så det var rätt knöligt, nu är det ju bara ett som tur e
Ja jag tyckte nog att riktiga provet var svårare pga att fler svar var rimliga. Du behöver välja svar efter att, tex, köra defensivt snarare än att applicera högerregeln.

Generellt är proven mycket svårare nu än för 30 år sedan men gör man hemläxan ordentligt så är det ju inga konstigheter. Jag tyckte jag har bra koll på trafikregler i allmänhet innan jag började med appen men det är mycket runt statistik, tumregler, miljö osv som ingår (dock fick jag väldigt få frågor runt detta på det riktiga teoriprovet). Jag la rätt mycket tid på teorin för att vara säker på att klara det, säkert 20-30h snarare än 5-10h, men jag hade heller ingen marginal för att missa provet, pga att det inte fanns några uppkörningstider.

Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det beror lite på vad man menar med rätt. Jag råkade ut för en bildfråga där det var en snöhög som skymde sikten till höger, halt väglag, låg hastighet(?) (och något fjärde som jag bedömde ovidkommande) och frågan var vad som var den största faran.

Trafikverket kan säkert hävda att det finns ett objektivt rätt svar, men jag ansåg att bilden visade en kombination av risker där det kändes enfaldigt att bara fokusera på en.

Det kan man kontrastera med frågor som: Man ska byta bromsvätska regelbundet, varför då? Det kan komma vatten i den. Det kan komma smuts i den. Den blir trögflytande med tiden.

Där finns det ett objektivt rätt svar, men man kan verkligen fråga sig om man är en bättre bilförare för att man kan svaret.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Frågorna har blivit enklare sista decenniet och mer "faktabaserade" än att rangordna eventuella risker och hitta felet i bilden.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man får faktiskt köra upp för BE med automat även om man har ett ”riktigt” körkort.

Jag blev lite förvånad när jag satte mig i bilskolans automatväxlade bil första gången, men det finns alltså inget krav på att bilen ska vara manuellt växlad för detta prov. Den tolkningen verkar ha svängt lite fram och tillbaka över tid, men nu är det i alla fall så.
Senaste ändringen gjordes till januari 2022. (vet inte om det är varit tillåtet tidigare) Innan dess var man tvungen att köra upp med manuellt växlad bil om man vill ha det i körkortet, annars blev det begränsning till automatväxlad bil.
Numera så får man köra upp med automatväxlad bil för BE och får samma begränsning som för B-kortet man redan har.

Jag gjorde min uppkörning i nov -21 och var tvungen att hyra ett ekipage via körskola för att få en manuellt växlad dragbil.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågorna har blivit enklare sista decenniet och mer "faktabaserade" än att rangordna eventuella risker och hitta felet i bilden.
Det håller jag inte med om. Jag vill påstå att det är precis tvärtom. Vad som är fakta här vill jag inte säga, men det är mitt perspektiv från B 1991, BE 2008, A 2021 och sedan ungarnas moped och bilkörkort....

Tidigare var det ett rätt svar och avsevärt mer faktabaserat än nu. Nu är det fler fluffiga bedömningsfrågor, tex var är risken för X störst.

• Ledsen
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Är väl på gång att man slopar villkoret automat , eller om det tillkommer en uppkörning för manuell
Antar att körskolorna vill ha in elbilar och då är det ju automat

P
T Testarn skrev:
Senaste ändringen gjordes till januari 2022. (vet inte om det är varit tillåtet tidigare)
Det har växlat ett antal gånger. När B96 infördes (2013) så har jag för mig att man sa att det spelade ingen roll vilken växellåda dragbilen hade för det var körningen i allmänhet som var intressant. Innan dess vet jag inte. Men strax efter 2013 sa EU att Sverige gör fel och då kom första ändringen mot ett automat villkor i körkortet.

Men tänk på USA. Där borde man ha ett 'manuellt' villkor istället. Där kan ju inte folk köra manuellt....

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
P
Jag beslutsångest!
Köpte en låda till släpet (faktiskt från tips här i tråden) för att ha spännband etc i.
Mätte och kollade att det skulle passa. Men det visar sig att lådan är 3cm bredare än hjulhusen på släpet. Svårt som sjutton att hitta en lagom stor och tät låda.
Nu får det visserligen sticka ut 20cm på båda sidorna utan att det klagas men ni vet hur vissa på besiktningen kan vara....... Hmmm
Så jag funderade på om jag skulle sätta lådan undertill isället MEN då skulle jag köpt låda där gångjärnen isitter på den långa sidan istället på den korta som på den jag har.

Vad tycker ni?

En person öppnar en svart plastlåda monterad på ett fordon, suddig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn delvis synlig, hjul, grusunderlag, stödhjul, svart plastbox, registreringsskylt uppochnervänd, silverfärgad kaross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P PappasHammare skrev:
Jag beslutsångest!
Köpte en låda till släpet (faktiskt från tips här i tråden) för att ha spännband etc i.
Mätte och kollade att det skulle passa. Men det visar sig att lådan är 3cm bredare än hjulhusen på släpet. Svårt som sjutton att hitta en lagom stor och tät låda.
Nu får det visserligen sticka ut 20cm på båda sidorna utan att det klagas men ni vet hur vissa på besiktningen kan vara....... Hmmm
Så jag funderade på om jag skulle sätta lådan undertill isället MEN då skulle jag köpt låda där gångjärnen isitter på den långa sidan istället på den korta som på den jag har.

Vad tycker ni?

[bild][bild]
Jag hade satt den under flaket så att den är ur vägen, men den ser nästan ut att vara lite för stor även där om inte bilden lurar mig.

Fram på dragstången då?

• Gilla
vcx
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Det har växlat ett antal gånger. När B96 infördes (2013) så har jag för mig att man sa att det spelade ingen roll vilken växellåda dragbilen hade för det var körningen i allmänhet som var intressant. Innan dess vet jag inte. Men strax efter 2013 sa EU att Sverige gör fel och då kom första ändringen mot ett automat villkor i körkortet.

Men tänk på USA. Där borde man ha ett 'manuellt' villkor istället. Där kan ju inte folk köra manuellt....
Villkoret fanns redan när jag tog körkort förra årtusendet. Men då var det bara krymplingar eller folk som saknade ett par lemmar och inte kunde växla som hade automatkörkort.

T
useless useless skrev:
Villkoret fanns redan när jag tog körkort förra årtusendet. Men då var det bara krymplingar eller folk som saknade ett par lemmar och inte kunde växla som hade automatkörkort.
Nu var ju diskussionen om växellåda på dragbil för BE och B96, inte för B-behörighet generellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.