P
Tokslut Tokslut skrev:
Fram på dragstången då?
Nej. Jag vill kunna fälla lämmen där + vinsch ska dit snart
 
P
P Prodigys skrev:
Jag hade satt den under flaket så att den är ur vägen, men den ser nästan ut att vara lite för stor även där om inte bilden lurar mig.
Jo.. det känns som den kommer lite nära marken men inte lägre än hjulaxeln.
 
P PappasHammare skrev:
Nej. Jag vill kunna fälla lämmen där + vinsch ska dit snart
på sidan om dragstången?
 
B
Jag har ett släp med Knottaxel och godkänt lås, ett blått Combilock. Låset har aldrig krånglat på något sätt, iaf inte i plusgrader. Nu skulle jag låsa upp efter att släpet stått ett par veckor efter senaste användningen, då går det inte att vrida nyckeln tillräckligt för att låsa upp. När jag googlade hittade jag en skötselinstruktion där det stod att det är viktigt att smörja låset med låsolja med jämna mellanrum, något jag inte gjort i någon större utsträckning. Köpte släp och lås nytt för 6-7 år sedan och har använt det ett par ggr i månaden i snitt. Har provat att ha på Feltemas rostlösningsolja X4, hittills utan resultat. Någon som känner igen problemet och har något tips?
 
Testa med ASSA´s låsolja.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Egentligen tycker jag att färdiglastade släp är helt förkastligt när det gäller uppkörning för BE. Att själva lasta släpet, förankra lasten och bedöma eller kontrollera att det inte är överlast är ju en av de viktigaste sakerna med BE. Att kunna teorin och kunna peka på vad någon annan gjort är ju löjligt, då kunde man lika bra gjort allt teoretiskt och skippat den praktiska delen helt.

Visst, det är lite jobbigt att lasta manuellt men ÅTMINSTONE skulle man fått göra lastsäkringen praktiskt.
Skillnaden för min del skulle vara att jag köper en pall redan lastad med lämplig vikt och ställer på släpet så själva lastningen är kanske ingen orsak att man ska ha eller hyra eget släp.
Det finns inget som säger att man tänker köra annat än husvagn, bilsläp, hästar etc och då blir en handlastning inte heller så nödvändig (förutsatt att hästarna lever).

Nu ör jag för dålig på att köra släp för att ens fundera på att skaffa BE men i alla fall.
 
Z z_bumbi skrev:
Skillnaden för min del skulle vara att jag köper en pall redan lastad med lämplig vikt och ställer på släpet så själva lastningen är kanske ingen orsak att man ska ha eller hyra eget släp.
Det finns inget som säger att man tänker köra annat än husvagn, bilsläp, hästar etc och då blir en handlastning inte heller så nödvändig (förutsatt att hästarna lever).

Nu ör jag för dålig på att köra släp för att ens fundera på att skaffa BE men i alla fall.
Du vet, det räcker inte med att bara ställa pallen på släpet. Den måste ställas på rätt ställe och lastsäkras på rätt sätt.

Att kunna lasta och säkra lasten ska alla kunna som får behörigheten, eftersom det är just det du får behörighet att göra på egen hand, även om man bara tänkt luffa runt med en husvagn på kroken hela livet.

Missade @Tomtom79 s inlägg tidigare men det är förstås det bästa förslaget hittills i tråden. Den som redan har B kan redan köra bil, det behöver inte testas igen. Ersätt hela körprovet, förutom manövreringen, med en lastningsövning. Du får en hög med prylar som ska lastas på släpet och en knippe spännband som ska användas på lämpligt sätt. Klockrent. Varför har ingen tänkt på det tidigare? Det är ju just DETTA som är problemet med alla idioter som drar släp utan att veta vad de håller på med.
 
  • Gilla
Kasken och 8 till
  • Laddar…
Ja självklart måste en pall ställas rätt, vara bra packad och spännas fast* men om jag kommer till en uppkörning med en pall placerad rätt och säkrad så är det ingen som vet vem som har gjort det. Skillnaden mot att ha eget släp och att ha bilskolans blir med andra ord noll utom kostnaden. För att det ska gå att kontrollera förmågan att lasta så måste det ske vid uppkörningen vilket bör bli dyrt och extremt svårt att få till.

*Jag kan t o m både väga pallen och mäta kultrycket vid lastningen så jag behöver bara centrera sidledes så är det klart.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Generellt är proven mycket svårare nu än för 30 år sedan
Jag fick för mig att toppen på svårighetsgraden var just på 90-talet, dvs. för ungefär 30 år sedan?
När fleralternativsfrågorna kom och det var så många som kuggade så att de till slut fick ändra provet och göra det lättare.
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Du vet, det räcker inte med att bara ställa pallen på släpet. Den måste ställas på rätt ställe och lastsäkras på rätt sätt.

Att kunna lasta och säkra lasten ska alla kunna som får behörigheten, eftersom det är just det du får behörighet att göra på egen hand, även om man bara tänkt luffa runt med en husvagn på kroken hela livet.

Missade @Tomtom79 s inlägg tidigare men det är förstås det bästa förslaget hittills i tråden. Den som redan har B kan redan köra bil, det behöver inte testas igen. Ersätt hela körprovet, förutom manövreringen, med en lastningsövning. Du får en hög med prylar som ska lastas på släpet och en knippe spännband som ska användas på lämpligt sätt. Klockrent. Varför har ingen tänkt på det tidigare? Det är ju just DETTA som är problemet med alla idioter som drar släp utan att veta vad de håller på med.
Men iom att du får köra släp med vikt och mängder av folk, har NOLL KOLL på hur man lastar eller fäster eller kör med släp, varför skulle det vara viktigt just för oss som vill ta B96 eller BE?

Jag törs garantera att vi som tar eller har tagit B96 eller BE, har 740% bättre koll på lasta och köra släp, än de med vanliga körkort. Det skulle vara lag på körkort för kula och uppkörning med släp för alla isf, inte bara en specifik för oss som vill köra tyngre. Vi är de som har koll på vad och hur, jämfört med normalbilisten.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Var inte en av tankarna när man införde "EU-släpen" på 750 kg att allt utöver dom skulle kräva någon form av extra körkortsbehörighet?
 
C cpalm skrev:
Jag fick för mig att toppen på svårighetsgraden var just på 90-talet, dvs. för ungefär 30 år sedan?
När fleralternativsfrågorna kom och det var så många som kuggade så att de till slut fick ändra provet och göra det lättare.
Håller med. Tror det var lite senare dock, andra halvan av 90-talet hade de svåra proven vill jag minnas. När jag tog BE för kanske 5 år sen var teoriprovet simpelt. Visst, tänkte man inte efter så kunde ett par alternativ verka rimliga men man kunde oftast hitta skylten på bilden som avgjorde eller något liknande.
 
S Sernando skrev:
Men iom att du får köra släp med vikt och mängder av folk, har NOLL KOLL på hur man lastar eller fäster eller kör med släp, varför skulle det vara viktigt just för oss som vill ta B96 eller BE?

Jag törs garantera att vi som tar eller har tagit B96 eller BE, har 740% bättre koll på lasta och köra släp, än de med vanliga körkort. Det skulle vara lag på körkort för kula och uppkörning med släp för alla isf, inte bara en specifik för oss som vill köra tyngre. Vi är de som har koll på vad och hur, jämfört med normalbilisten.
Håller fullständigt med. Körkort för allt man ska få köra. Bil, bil+släp, motorcykel, lastbil, skoter osv. Teori för just det tillkommande fordonet och uppkörning på samma sätt.

Samt en kortare avrostning var 5:e år för att gå igenom det mest grundläggande med ex. minst bil, kolla ögon, hälsan exempelvis.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
minst bil, kolla ögon, hälsan exempelvis.
Och kunskap om existerande OCH nya regler
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Nog för att jag är för lite hårdare regler och särskild utbildning i släp, men regelbundna 5-årskontroller tror jag bara gynnar de som utför kontrollerna. Jag tycker redan nu att de kontrollerna är lite halvt meningslösa för C-kortet om man inte kör i yrkestrafik. Möjligen kan de behövas från 60 års ålder.
Jag tror att de som en gång lärt sig att göra rätt står för en väldigt liten andel av de tokigheter man ser efter vägen. De flesta är dels de som tror att dom kan lasta och köra släp för att det ingår i deras B-behörighet och dels yrkeschaufförer pressade av tighta scheman och dåliga villkor som tvingas gena.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.