P
M martinradbo skrev:
Det är då denna idioti uppstår bara för att vägverket inte kan tillhandahålla ett släp på platsen för uppkörningen.
Jaha?? Och ska de inte då också tillhandahålla med bilar/lastbilar/MC/etc etc? Varför just släp?
Och vad skulle det då kosta att ha alla dessa fordon tillgängliga? Och vad händer det om någon sabbar ett fordon under uppkörningen?
Nej.. nog bättre att man står för prylarna. Så funkar det ju för alla behörigheter.

• Gilla
useless
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Det är då denna idioti uppstår bara för att vägverket inte kan tillhandahålla ett släp på platsen för uppkörningen.
Vägverket lades ned 31 mars 2010...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Vägverket lades ned 31 mars 2010...
Ursäkta, men varför detta petiga påpekande hela tiden?
Du vet vad som menas.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
en hyrd manuellt växlad när man normalt kör automatare
Man får faktiskt köra upp för BE med automat även om man har ett ”riktigt” körkort.

Jag blev lite förvånad när jag satte mig i bilskolans automatväxlade bil första gången, men det finns alltså inget krav på att bilen ska vara manuellt växlad för detta prov. Den tolkningen verkar ha svängt lite fram och tillbaka över tid, men nu är det i alla fall så.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man får faktiskt köra upp för BE med automat även om man har ett ”riktigt” körkort.

Jag blev lite förvånad när jag satte mig i bilskolans automatväxlade bil första gången, men det finns alltså inget krav på att bilen ska vara manuellt växlad för detta prov. Den tolkningen verkar ha svängt lite fram och tillbaka över tid, men nu är det i alla fall så.
Ja, det är nog rätt. Var inte så för ett par år sedan dock. Man kan ju få för sig att köra upp med manuell ändå om man lånar ihop en tung bil. Undrar om man kan ha automat-kort och köra upp för BE med en manuell och på så viss även uppgradera sig till manuell? Hade varit smidigt ju.

F
BE manual:
Om orsaken till BE-behovet är din nya feta batteri-SUV som med aldrig så litet släp går över 3,5 ton så rekommenderar jag följande:
1. Ta dit eget , låna eller hyr ett vanligt 1 tons kåpsläp
2. Om du har B96 - kolla i släpvagnskollen om du får köra med fetSUVen och släpet annars låna en "vanlig" bil.
3. Åk till Bauhaus och lasta flaket fullt med ett lager Leca - "lastsäkring medelst förstängning". Kollräkna att det blir min 800 bruttovikt på släpet.
4. Om ok med B96 ta hela ekipaget till körkortsstället. Öva i närheten och kör sen upp. Om ej B96 ta lånade bilen och växla till fetSUV på plats.
5. Fira det nytagna körkortet med att åka till Bauhaus och returnera leca-blocken.

Kostnad för detta är då 0 - 500 kr samt avgifterna till Trafikverket för proven.

• Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
BE manual:
Om orsaken till BE-behovet är din nya feta batteri-SUV som med aldrig så litet släp går över 3,5 ton så rekommenderar jag följande:
2. Om du har B96 - kolla i släpvagnskollen om du får köra med fetSUVen och släpet annars låna en "vanlig" bil.
3. Åk till Bauhaus och lasta flaket fullt med ett lager Leca - "lastsäkring medelst förstängning". Kollräkna att det blir min 800 bruttovikt på släpet.
4. Om ok med B96 ta hela ekipaget till körkortsstället. Öva i närheten och kör sen upp. Om ej B96 ta lånade bilen och växla till fetSUV på plats.
5. Fira det nytagna körkortet med att åka till Bauhaus och returnera leca-blocken.

Kostnad för detta är då 0 - 500 kr samt avgifterna till Trafikverket för proven.
Säg att släpet har en tjänstevikt på 300kg och en lastvikt på 700kg. Då behöver du ha 500kg i lastvikt för att komma upp över halva släpets lastvikt samt över 800kg bruttovikt.

Till det behöver du 31 st 16kg lecablock. Det blir 1350 spänn för bara Lecablocken på Bauhaus. Sen är det tveksamt att en läm till ett personbilssläp klarar 500kg för att kunna räkna det som förstängt.

Edit: Jag vet inte om jag missade punkt 5 först eller om du redigerat i efterhand. Jo så kan man ju göra iofs. Men jag ställer mig mycket tveksam till att lämmen klarar lasten. Och sen måste du passa in reglar eller nåt det så att det är förstängt bakåt och åt sidorna (och ev. framåt om kultrycket blir för högt). Och lasta 500kg x2 Leca. Det lät som ett jävla projekt istället för att göra det enkelt för sig.

Redigerat:
F
Lämmen är jag inte bekymrad för. Själv skulle jag vara mer orolig för samtliga andra alternativ till lastsäkring av en sån last. Kultrycket var inget problem och har svårt att se att det blir det vid jämnt fördelad last i ett normalt hyrsläp. På de alternativ jag hade för körprov så erbjöds lån av släp via trafikskola i paket som kostade från 7.000 kr. Så visst kunde jag gjort det enkelt för mig men jag sparade istället dessa pengar genom att lyfta 16kg 60 ggr. 😀.

F Frågan skrev:
Lämmen är jag inte bekymrad för. Själv skulle jag vara mer orolig för samtliga andra alternativ till lastsäkring av en sån last. Kultrycket var inget problem och har svårt att se att det blir det vid jämnt fördelad last i ett normalt hyrsläp. På de alternativ jag hade för körprov så erbjöds lån av släp via trafikskola i paket som kostade från 7.000 kr. Så visst kunde jag gjort det enkelt för mig men jag sparade istället dessa pengar genom att lyfta 16kg 60 ggr. 😀.
Är mer bekymrad över att inspektören ev. skulle bli bekymrad över lämmen.

Kan man inte hyra det separat utan måste betala 7 tusen så förstår jag dig! Det hade inte jag heller gjort, lyckligtvis kunde jag hyra det separat för en ringa kostnad.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har tänkt ta mc kort vilket år som helst...
Men jävlar vilka knöliga frågor det är, hur många meter efter den och den korsningen får du parkera.
stanna / parkera och vad som är/blir vad om man gör si eller så.

Tyckte det var skitsvårt, då har jag ändå haft lätt för körkortsteori, har skrivit för både B och C, BE i lumpen, ja och så klart a-traktor men det är ju ett tag sen 30+år
Kan rekommendera appen iMC, jag körde den för att få en refresh och isätllet för att läsa mc.teori i en bok. Den täcker in allt du behöver veta. Men ja, det är rätt många detaljer att hålla reda på oavsett behörighet.....:)

• Gilla
nino
  • Laddar…
iKörkort MC har jag
Finns nån MC resan spel i den appen
Men det är kanske samma ?

F Frågan skrev:
BE manual:

Eller passa på att dagen innan ta en tur till bordershop med lilla bilen (eller stora om du har b96), fyll på med flak dryck efter önskemål, lägg för syns skull på en skiva plywood och säkra med lite spännband och fira med att tömma släpet hemma efteråt istället...

Kan även här intyga att körinspektören kan bli både överraskad och glad av tilltaget :)

På tal om lem så var det ett till inom 50kg maxgräns lastat och förstängt genom att fylla ut framifrån och bak.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
Har inga större problem med vanliga frågor med vägmärken, placering osv utan fel kommer på frågor om det är parkeringsförbud 18 eller 20m från korsningen/järnvägen
Men det är väl bara att nöta på

nino nino skrev:
iKörkort MC har jag
Finns nån MC resan spel i den appen
Men det är kanske samma ?
det är den appen jag menade. Skit i resan, kör bara avsnitt för avsnitt och avsluta med testfrågorna och se till att du gör ALLA frågor så kommer du ha koll efter det.

Som @Nötegårdsgubben beskrev kommer du dock känna att Trafikverkets frågor är lite annorlunda utformade i avseendet att man har 4 hyggligt rimliga val som du behöver prioritera. Det sättet att ställa frågorna har man inte fångat i någon av apparna jag testat (har även tittat på några för B-teori då dottern tog körkort förra året).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
På de alternativ jag hade för körprov så erbjöds lån av släp via trafikskola i paket som kostade från 7.000 kr.
Körskolorna häromkring som erbjuder BE-utbildning hyr ut godkända kombinationer för en dryg tusenlapp.
Hela paketet inklusive teori och ett par-tre körlektioner kostar 5-6000:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.