220 076 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Tog nyligen BE-kort och tänkte att tråden kunde må bra av en liten genomgång av vad det kan gå på. Då jag tog körkort på 1900-talet kändes det motiverat att ta hjälp av en bilskola för att slipa bort lite olater, plus att det förstås också är ett smidigt sätt att få saker bokade och få tillgång till ett bra och färdiglastat släp på själva provdagen.
Pengar först
Teoriprov 325 kr
Uppkörning 1650 kr
Bilskola 3*70 min + provtillfället 8020 kr
Teoriapp (1 månad) 349 kr
Totalt 10.344 kr
Det går förstås att göra det här privat och komma undan med 2.000 spänn, men bara tillgången till ett lastat släp och att ha någon som bokade upp allt åt mig var för min del väl värt pengarna. Så en shout out till Jarla Trafikskola i Älvsjö. Tack!
Tidplan
Det här är en rätt enkel grej om man kan köra bil och har kört lite med släp tidigare. Jag kontaktade bilskolan i mitten av januari och var klar drygt fyra veckor senare. En körlektion i veckan i tre veckor, uppkörning vecka fyra. Lade väl ungefär 5–10 timmar på teorin under tiden, eller om det rent av var lite mer.
Att jag bor i Stockholm och har möjlighet att själv bestämma över min arbetstid gjorde kanske att det blev extra lätt att pussla ihop schemat.
Reflektioner
Jag tyckte att teoriprovet var oväntat svårt. Det speglade all körkortsteori och jag måste säga att många frågor var rätt kassa. Det var mycket i den vanliga B-delen som gick ut på att gradera mest rätt/viktigast med flera rimliga svar. Och det var en del teknikfrågor som enligt mitt förmenande inte påverkar om man är en bra/säker förare eller ej.
Visst, jag klarade det med marginal, och nej man behöver ju inte kunna alla frågorna, men jag tycker provet var dåligt. Och jag var illa förberedd från teoriappen på att provfrågorna skulle vara så icke-binära.
Uppkörningen var en betydligt bättre erfarenhet. Examinatorn ställde en del tekniska frågor om påskjutsbromsens funktionssätt som man väl kan ifrågasätta om man blir en bättre förare av att veta och förstå, men jag var både förberedd på det och kunde det bra nog, så då var det lättare att fördra.
Undantaget att bilskoleläraren hade anmodat övernitiskhet i att titta längs spår när man körde över järnvägar och i övrigt vara uppmärksam på hastighetsskyltar och högerregeln så kändes väl själva körprovet oväntat enkelt. Men då hade jag iofs. stått och nött backning runt hörn med släp en eftermiddag på landet. Väl investerad tid.
***
Så en stilla uppmaning till alla som likt jag har en rejält tung bil som man faktiskt inte får köra vilka släp som helst med med B-kort. Ta BE. Det är en billig(?) försäkring mot att riskera att åka dit på olovlig körning (som det faktiskt räknas som om man har för tungt ekipage).
Läser man på lite om lastsurrning som förhoppningsvis sätter sig gör det i bästa fall att man kör säkrare också.
Pengar först
Teoriprov 325 kr
Uppkörning 1650 kr
Bilskola 3*70 min + provtillfället 8020 kr
Teoriapp (1 månad) 349 kr
Totalt 10.344 kr
Det går förstås att göra det här privat och komma undan med 2.000 spänn, men bara tillgången till ett lastat släp och att ha någon som bokade upp allt åt mig var för min del väl värt pengarna. Så en shout out till Jarla Trafikskola i Älvsjö. Tack!
Tidplan
Det här är en rätt enkel grej om man kan köra bil och har kört lite med släp tidigare. Jag kontaktade bilskolan i mitten av januari och var klar drygt fyra veckor senare. En körlektion i veckan i tre veckor, uppkörning vecka fyra. Lade väl ungefär 5–10 timmar på teorin under tiden, eller om det rent av var lite mer.
Att jag bor i Stockholm och har möjlighet att själv bestämma över min arbetstid gjorde kanske att det blev extra lätt att pussla ihop schemat.
Reflektioner
Jag tyckte att teoriprovet var oväntat svårt. Det speglade all körkortsteori och jag måste säga att många frågor var rätt kassa. Det var mycket i den vanliga B-delen som gick ut på att gradera mest rätt/viktigast med flera rimliga svar. Och det var en del teknikfrågor som enligt mitt förmenande inte påverkar om man är en bra/säker förare eller ej.
Visst, jag klarade det med marginal, och nej man behöver ju inte kunna alla frågorna, men jag tycker provet var dåligt. Och jag var illa förberedd från teoriappen på att provfrågorna skulle vara så icke-binära.
Uppkörningen var en betydligt bättre erfarenhet. Examinatorn ställde en del tekniska frågor om påskjutsbromsens funktionssätt som man väl kan ifrågasätta om man blir en bättre förare av att veta och förstå, men jag var både förberedd på det och kunde det bra nog, så då var det lättare att fördra.
Undantaget att bilskoleläraren hade anmodat övernitiskhet i att titta längs spår när man körde över järnvägar och i övrigt vara uppmärksam på hastighetsskyltar och högerregeln så kändes väl själva körprovet oväntat enkelt. Men då hade jag iofs. stått och nött backning runt hörn med släp en eftermiddag på landet. Väl investerad tid.
***
Så en stilla uppmaning till alla som likt jag har en rejält tung bil som man faktiskt inte får köra vilka släp som helst med med B-kort. Ta BE. Det är en billig(?) försäkring mot att riskera att åka dit på olovlig körning (som det faktiskt räknas som om man har för tungt ekipage).
Läser man på lite om lastsurrning som förhoppningsvis sätter sig gör det i bästa fall att man kör säkrare också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Ja, det är dyrt med bilskola. Jag köpte ett paket och då var det som sagt bil och släp i tre lektioner plus ca tre timmars åtgång vid uppkörningen (den ska väl kanske räknas som en fjärde lektion utöver tiden för uppkörningen och transport dit och tillbaka om man ska vara sån).P PappasHammare skrev:
Så säg 6*1.250 plus 500 för att administrera bokning av prov hos Trafikverket.
I mina ögon var det enkelt att välja detta. Att det är dyrt för en 18 åring att ta körkort håller jag med om, men det är kanske en annan sak som vi inte borde sticka iväg i en OT-diskussion om i släptråden.
Synd hade varit lite kul o se vad det kostar nu jämfört med när man själv tog kortet.pacman42 skrev:
Men att det är billigare och kanske enklare än i göteborg är nog ganska självklart.
Pite är inte en stor stad där man behöver oroa sig över så många mottraffikanter.
Dock nu när jag tog mitt BE så valde jag att lösa allt själv då jag inte var sugen att sponsra någon med en drös pengar, lånade släp av kollegan och nog tung bil hade jag redan så var ganska enkelt avklarat, körningen och tänka på alla grejer som eco driving och dylikt var "jobbigast"
Dottern tog också i norra Sverige (dock annan ort), men enbart uppkörningen. De hittade alltid någon petitess att gnälla på i Göteborg, till slut tog vi en resa dit det fanns uppkörningstider (under Covid var de ju bristvara) och då fick hon massor av beröm för sin körning.L Lutte skrev:Synd hade varit lite kul o se vad det kostar nu jämfört med när man själv tog kortet.
Men att det är billigare och kanske enklare än i göteborg är nog ganska självklart.
Pite är inte en stor stad där man behöver oroa sig över så många mottraffikanter.
Dock nu när jag tog mitt BE så valde jag att lösa allt själv då jag inte var sugen att sponsra någon med en drös pengar, lånade släp av kollegan och nog tung bil hade jag redan så var ganska enkelt avklarat, körningen och tänka på alla grejer som eco driving och dylikt var "jobbigast"
Vi är på internet: http://www.korskolan.com/?page_id=96L Lutte skrev:Synd hade varit lite kul o se vad det kostar nu jämfört med när man själv tog kortet.
Men att det är billigare och kanske enklare än i göteborg är nog ganska självklart.
Pite är inte en stor stad där man behöver oroa sig över så många mottraffikanter.
Dock nu när jag tog mitt BE så valde jag att lösa allt själv då jag inte var sugen att sponsra någon med en drös pengar, lånade släp av kollegan och nog tung bil hade jag redan så var ganska enkelt avklarat, körningen och tänka på alla grejer som eco driving och dylikt var "jobbigast"