C cpalm skrev:
Jag fick för mig att toppen på svårighetsgraden var just på 90-talet, dvs. för ungefär 30 år sedan?
När fleralternativsfrågorna kom och det var så många som kuggade så att de till slut fick ändra provet och göra det lättare.
Jag har inga objektiva data som pekar åt ena eller andra hållet, men subjektiv är min upplevelse att det är svårare nu är på 90-talet, baserat på proven jag själv skrivit.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Men iom att du får köra släp med vikt och mängder av folk, har NOLL KOLL på hur man lastar eller fäster eller kör med släp, varför skulle det vara viktigt just för oss som vill ta B96 eller BE?
Jag är för ett totalförbud att dra släp på B-kort men det lär ju aldrig hända.

Att det specifikt ska gälla B96 eller BE är inte alls orimligt eftersom du då får dra tyngre och lasta mer. Behovet inom ramen för behörigheten ökar således jämfört med den som kör några påsar löv på ett lätt släp.
S Sernando skrev:
Jag törs garantera att vi som tar eller har tagit B96 eller BE, har 740% bättre koll på lasta och köra släp, än de med vanliga körkort. Det skulle vara lag på körkort för kula och uppkörning med släp för alla isf, inte bara en specifik för oss som vill köra tyngre. Vi är de som har koll på vad och hur, jämfört med normalbilisten.
Ja det tror jag också. Vad är det du argumenterar mot här egentligen? Varför skulle det vara fel att ha praktiska tester för lastsurrning och inte bara kunskapsprov?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Jag har ett släp med Knottaxel och godkänt lås, ett blått Combilock. Låset har aldrig krånglat på något sätt, iaf inte i plusgrader. Nu skulle jag låsa upp efter att släpet stått ett par veckor efter senaste användningen, då går det inte att vrida nyckeln tillräckligt för att låsa upp. När jag googlade hittade jag en skötselinstruktion där det stod att det är viktigt att smörja låset med låsolja med jämna mellanrum, något jag inte gjort i någon större utsträckning. Köpte släp och lås nytt för 6-7 år sedan och har använt det ett par ggr i månaden i snitt. Har provat att ha på Feltemas rostlösningsolja X4, hittills utan resultat. Någon som känner igen problemet och har något tips?
Knacka lite på låstappen
 
B
plåtrickard plåtrickard skrev:
Knacka lite på låstappen
Menar du den som man tar bort när man låst upp? Den går att röra på, den sitter inte fast på annat sätt än den ska när det är låst. Har funderat på om jag ska våga knacka lite försiktigt på låscylindern, har inte provat det än. Provade andra nyckeln också, det var samma resultat, nyckeln går att vrida ett kvarts varv ungefär, sedan är det tvärstopp.
 
B Blazermannen skrev:
Menar du den som man tar bort när man låst upp? Den går att röra på, den sitter inte fast på annat sätt än den ska när det är låst. Har funderat på om jag ska våga knacka lite försiktigt på låscylindern, har inte provat det än. Provade andra nyckeln också, det var samma resultat, nyckeln går att vrida ett kvarts varv ungefär, sedan är det tvärstopp.
Har du använt ploppen som skyddar nyckelhålet eller kört med det fritt?
 
B Blazermannen skrev:
Menar du den som man tar bort när man låst upp? Den går att röra på, den sitter inte fast på annat sätt än den ska när det är låst. Har funderat på om jag ska våga knacka lite försiktigt på låscylindern, har inte provat det än. Provade andra nyckeln också, det var samma resultat, nyckeln går att vrida ett kvarts varv ungefär, sedan är det tvärstopp.
Jag brukar snurra/dra lite på låspinnen samtidigt som jag lirkar med nyckeln
 
B
P Prodigys skrev:
Har du använt ploppen som skyddar nyckelhålet eller kört med det fritt?
Jag har inte använt någon skyddsplopp, fanns det en sådan i paketet missade jag den. Installationsinstruktioner brukar jag alltid kolla igenom ganska noga innan jag skrider till verket, ska se om jag kan hitta kartongen och kolla om det finns någon plopp där. (Hjälper iofs inte det akuta problemet men kanske kan förebygga framtida problem när det här är fixat.)
 
B
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag brukar snurra/dra lite på låspinnen samtidigt som jag lirkar med nyckeln
Jag gör också så men nu hjälper det inte.
 
B Blazermannen skrev:
Jag har inte använt någon skyddsplopp, fanns det en sådan i paketet missade jag den. Installationsinstruktioner brukar jag alltid kolla igenom ganska noga innan jag skrider till verket, ska se om jag kan hitta kartongen och kolla om det finns någon plopp där. (Hjälper iofs inte det akuta problemet men kanske kan förebygga framtida problem när det här är fixat.)
Då finns det säkert rätt gott om damm/små gruskorn inne i cylindern också. Testa att skölja rikligt med typ wd40, in med nyckeln och vrid. Repetera tills det släpper. Brukar funka på dom flesta lås.


Ploppen på mitt combilock ser ut såhär, vajern har jag satt fast för att minimera risken att den tappas bort. Närbild på ett slitet lås med en fastsatt vajer för att förhindra förlust av del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en plopp från ett combilock med fastsatt vajer framför fordonstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är för ett totalförbud att dra släp på B-kort men det lär ju aldrig hända.

Att det specifikt ska gälla B96 eller BE är inte alls orimligt eftersom du då får dra tyngre och lasta mer. Behovet inom ramen för behörigheten ökar således jämfört med den som kör några påsar löv på ett lätt släp.

Ja det tror jag också. Vad är det du argumenterar mot här egentligen? Varför skulle det vara fel att ha praktiska tester för lastsurrning och inte bara kunskapsprov?
Ja du vill att de som ska ta B96 eller BE, minsann borde vara tvingande att göra sånt som de som tar B gör. Det är helt tvärtemot vad som är rimligt, iom att de som inte kan vare sig köra med släp eller lasta, tycker du inte måste lära sig det.
 
S Sernando skrev:
Ja du vill att de som ska ta B96 eller BE, minsann borde vara tvingande att göra sånt som de som tar B gör. Det är helt tvärtemot vad som är rimligt, iom att de som inte kan vare sig köra med släp eller lasta, tycker du inte måste lära sig det.
Så din huvudsakliga invändning är att det är orättvist?

Den som skaffar BE gör det antagligen för att man kör oftare och mer med släpvagn, då är det rimligt med en striktare kontroll av kunskaperna. BE är också en högre behörighet som ger dig större frihetsgrader och därför är det också rimligt att kontrolleras noggrannare.

Den som bara har B borde inte få köra släp alls.

Jag har BE själv sedan många år och ser gärna att man ökar kraven vid provtillfället. Jämför man idag en B uppkörning med en E uppkörning så testar man trafik och körmoment i stor detalj på B, men för ett E så gör man väldigt lite annorlunda jämfört med en B-uppkörning. Det är skevt. Köra bil ska du redan kunna när du kör upp för BE
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Så din huvudsakliga invändning är att det är orättvist?

Den som skaffar BE gör det antagligen för att man kör oftare och mer med släpvagn, då är det rimligt med en striktare kontroll av kunskaperna. BE är också en högre behörighet som ger dig större frihetsgrader och därför är det också rimligt att kontrolleras noggrannare.

Den som bara har B borde inte få köra släp alls.

Jag har BE själv sedan många år och ser gärna att man ökar kraven vid provtillfället. Jämför man idag en B uppkörning med en E uppkörning så testar man trafik och körmoment i stor detalj på B, men för ett E så gör man väldigt lite annorlunda jämfört med en B-uppkörning. Det är skevt. Köra bil ska du redan kunna när du kör upp för BE
Nej men nu får ju de som bara har B, köra med släp, helt utan någon kontroll eller extra kunskap. Vikter på släp och dragbil, gör att vissa med B96 får köra mindre tungt släp, än vad en med bara B får.

Nej jag är inte mot det hela på grunden rättvist/orättvist.

Jag anser att de som vill ta och betala för B96 eller BE, är fullt tillräckligt kompetenta och erfarna av just köra med släp och lastning, att kostnaderna för att fixa behörigheten räcker gott.

Du ska inte behöva lasta och säkra last, när det bara är viktbaserad körkortsklassning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är för ett totalförbud att dra släp på B-kort
Varför? Har du någon statistik på att de orsakar stora mängder dödsfall, personskador eller ens olyckor?
 
S Sernando skrev:
Jag anser att de som vill ta och betala för B96 eller BE, är fullt tillräckligt kompetenta och erfarna av just köra med släp och lastning, att kostnaderna för att fixa behörigheten räcker gott.

Du ska inte behöva lasta och säkra last, när det bara är viktbaserad körkortsklassning.
Jag har svårt att se att man blir kompetent bara för att man VILL ha ett BE. Jag VILL ha flygcertifikat för kommersiella flygplan - det kanske räcker för att Transportstyrelsen ska skicka mig intyget?

Jag vill påstå att många, oavsett behörighet och garanterat för B96, har svårt att göra rätt även om de har betalat för behörigheten. Man köper inte en behörighet, man ska visa att man uppfyller kraven.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har svårt att se att man blir kompetent bara för att man VILL ha ett BE. Jag VILL ha flygcertifikat för kommersiella flygplan - det kanske räcker för att Transportstyrelsen ska skicka mig intyget?

Jag vill påstå att många, oavsett behörighet och garanterat för B96, har svårt att göra rätt även om de har betalat för behörigheten. Man köper inte en behörighet, man ska visa att man uppfyller kraven.
Du har 34.000 inlägg på byggahus och klarar ändå inte av att läsa hela stycket och din liknelse med att få ett flygcert är så korkat, att det inte ens är värt att kommentera närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.