S Sernando skrev:
Att köra med ett släp, har inget med lastsäkring att göra.

Att det borde vara nödvändigt att lära sig att lastsäkra, är något helt annat och inget som behövs för att faktiskt sitta bakom ratten och köra med släp, oavsett vikt på det.

Kravet finns inte för B och ska då inte heller finnas för B96 eller BE.

Att du påvisar att Transportstyrelsen minsann amser att lastsäkring har med släpkörning att göra, trots att de inte har något som helst krav på att du ska lära dig det med B, motbevisar det du vill försöka påvisa att Transportstyrelsen anser. Fakta påvisar tvärtemot, att så inte är fallet. Logiken i ditt resonemang haltar betänkligt.
Som redan sagt, även när du sitter bakom ratten så behöver du fortlöpande kunna kontrollera att lasten är säkrad och även om du kan sköta det åtagandet via ombud så har Transportstyrelsen bestämt att detta är en kontrollpunkt vid körproven. Se länk i förra inlägget.

Det finns inga sådana krav vid körprov på B-behörighet men de finns vid BE. Det är inget man behöver diskutera, läs själv så kan du därefter sluta gissa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja det har med säkerhet att göra och det är givetvis viktigt att kunna och ha koll på det, men det har inget att göra med att sitta bakom ratten och köra med släp.
Att kunna köra säkert är i mina ögon den viktigaste anledningen till att det alls ska finnas körkort. Jag tycker exempelvis att det är trams att man ska behöva kunna något om bromsvätska eller motorolja för att få körkort; det är också säkerhetsaspekter (i alla fall bromsvätskan) men inte något som man inför varje körning egentligen har något ansvar att ha koll på. Att man förstår och kan bedöma att ens passagerare och last sitter säkert är dock något som förare måste veta varje resa.
S Sernando skrev:
Vad är det som är så enormt svårt att inse?
Det är inte svårt att förstå din åsikt. Jag delar den bara inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Dubbelfel igen.

Lastsäkring behövs även i husvagn eller "trailer". Det du misslyckas med att förstå är att ditt faktiska sätt att använda ett släp - tex köra runt med det utan last - inte har något med att göra vad du behöver kunna för att få behörigheten.

Så här fungerar det, vare sig du gillar det eller inte:
När man får behörighet BE utfärdad har man visat för myndigheten att man har de praktiska och teoretiska kunskaperna som myndigheten bestämt att du ska ha för att bli behörig. Du visar att du kan och får därefter göra detta under eget ansvar. EN av sakerna du behöver visa när du tar ett BE är kunskaper kring lastsäkring. Lite på kunskapsprovet, lite vid förarprovet (för lite enligt min uppfattning).

Här kan du läsa om kraven på dina kunskaper:
[länk] 2012_45.pdf

Specifikt är det §19 "Säkerhetskontroll" som vid körprovet innehåller momentet "lastsäkring".

Du har rätt i att när släpet är korrekt lastat, lasten korrekt surrad osv, så har själva körningen med släpvagn bakpå bilen ingenting med lastsäkring att göra. Då är förhoppningsvis det momentet avslutat redan. Möjligen med undantaget att du löpande under resan förväntas kontrollera att lasten förblir säkrad på ett korrekt sätt (ok, så du hade fel även på den punkten, men vi låter det passera).

Det viktiga du missar är att detta är irrelevant. Det spelar ingen roll om du behöver eller inte behöver kunskaper om lastsäkring när just du kör - för att få BEHÖRIGHETEN behöver du ha dessa kunskaper. Varför är det så svårt att förstå?

Mitt önskemål, vilket jag antar är vad du inledningsvis protesterade mot, är att dessa kunskaper som du enligt lag redan ska ha för behörighet BE, testas noggrannare vid körprov och kunskapsprov.

Du kan fortsätta att repetera påståendet att kunskapen inte behövs när man sitter bakom ratten. För det första är det fel enligt informationen ovan, för det andra får du inte ens sitta bakom ratten om du inte visat att du har kunskaperna. Om DITT förslag är att helt ta bort alla moment som har med lastsäkring att göra (?) så gissar jag att du har svårt att få stöd för det i någon instans öht.
Läs om och läs rätt. Något som inte ens går att spänna eller lastsäkra, vare sig behöver eller kan man delkontrollera efter en stunds körning.

Kör du en tom trailer på 2000 kg. Vad ska du lastsäkra eller efterspänna på den? Inget, för det existerar inget. Sluta fantisera ihop saker som jag inte ens skriver. Du tycks ha extreeeemt svårt att diskutera det jag skriver, utan att fantisera ihop och dra upp saker som jag inte tagit upp.

Att du då ger respons och feedback och återkoppling på det du fantiserar ihop att jag minsann tycker, samt pekar ajabaja finger åt mig angående det, trots att det är dina fantasier om vad jag nog tror, är onekligen spännande sätt att resonera om.
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Som redan sagt, även när du sitter bakom ratten så behöver du fortlöpande kunna kontrollera att lasten är säkrad och även om du kan sköta det åtagandet via ombud så har Transportstyrelsen bestämt att detta är en kontrollpunkt vid körproven. Se länk i förra inlägget.

Det finns inga sådana krav vid körprov på B-behörighet men de finns vid BE. Det är inget man behöver diskutera, läs själv så kan du därefter sluta gissa.
Fortsätt du att dividera med mig, om saker som jag inte ens har sagt något om. Hur är det ställt egentligen?
 
Fairlane
Jag håller helt med om att lastsäkring är viktig om man tar körkort för BE. Att argumentera för att man inte behöver det om man kör husvagn och det är det enda man har till avsikt att köra anser jag fel. Det är lite som att argumentera för att man inte borde behöva köra halkkörning, kvälls körning eller motorväg när man tar B-körkort om man endast avser köra dagtid i icke-halka och inte köra motorväg.
Körkortet ger en behörighet att köra andra saker och då ska man kunna dessa också.

Gällande frågan att en person med B och "rätt" bil kan få dra ett tyngre släp än en med B96 och "fel" bil så kan man såklart tycka det är märkligt, men rätt logiskt med der regelverk som är, som har kopplar till max totalvikt.

Hittar man en bil med 1750 totalvikt och den bilen får dra 1750 kg eller mer så är det vad man får dra med ett B-kort. Med en tyngre dragbil får man inte längre dra släpet. Med B96 får man dra släpet så länge dragbilen har en totalvikt på max 2500 kg. Vägen dragbilen mer så blir resultatet att den inte får dra släpet. Rätt ovanligt skulle jag tro och köper man en tyngre dragbil än 2500 kg och vill dra tyngre släp än 1750 så ska man nog inte satsa på B96.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Kör du en tom trailer på 2000 kg. Vad ska du lastsäkra eller efterspänna på den? Inget, för det existerar inget
Ok, du kör en tom trailer och behöver inte lastsäkra. Vad har detta med frågeställningen att göra?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
P Prodigys skrev:
Då finns det säkert rätt gott om damm/små gruskorn inne i cylindern också. Testa att skölja rikligt med typ wd40, in med nyckeln och vrid. Repetera tills det släpper. Brukar funka på dom flesta lås.


Ploppen på mitt combilock ser ut såhär, vajern har jag satt fast för att minimera risken att den tappas bort. [bild][bild]
Om jag hade haft en så'n skyddsplopp kanske jag inte hade haft några problem, det får jag aldrig veta. Har provat med riklig mängd WD40, hittills utan framgång men jag gör nya försök varje dag.
En liten fråga - hur långt vrider du nyckeln innan låspinnen går att ta ur? Jag kan vrida ganska precis ett kvarts varv innan det tar tvärstopp, om man jämför med en urtavla är det ungefär från klockan tio i till klockan fem över. Vad jag minns från när det fungerade var det ungefär ett halvt varv jag vred innan låset släppte.
 
B Blazermannen skrev:
Om jag hade haft en så'n skyddsplopp kanske jag inte hade haft några problem, det får jag aldrig veta. Har provat med riklig mängd WD40, hittills utan framgång men jag gör nya försök varje dag.
En liten fråga - hur långt vrider du nyckeln innan låspinnen går att ta ur? Jag kan vrida ganska precis ett kvarts varv innan det tar tvärstopp, om man jämför med en urtavla är det ungefär från klockan tio i till klockan fem över. Vad jag minns från när det fungerade var det ungefär ett halvt varv jag vred innan låset släppte.
Jag får vrida typ trekvarts varv för att få ut låspinnen varav första halvan är i princip utan motstånd. .
 
Någon som har koll på hur mycket man kan belasta backljuskablaget på ett släp utan att riskera något?

Skulle vilja ha extra backljus och det hade varit smidigt att koppla med en sån här https://nettotrailer.se/shop/11979-...pter-f-backljusdimma-5-polig-bajonettkontakt/ istället för att byta till en delbar kontakt och koppla in sig där.
Hade tänkt mig 4st 12W led, och har inga problem med att plocka bort originallampan för att minska belastningen.

Släpet i fråga är ett hapert om det spelar roll. 13-polig kontakt sitter på.
 
P Prodigys skrev:
Någon som har koll på hur mycket man kan belasta backljuskablaget på ett släp utan att riskera något?

Skulle vilja ha extra backljus och det hade varit smidigt att koppla med en sån här [länk] istället för att byta till en delbar kontakt och koppla in sig där.
Hade tänkt mig 4st 12W led, och har inga problem med att plocka bort originallampan för att minska belastningen.

Släpet i fråga är ett hapert om det spelar roll. 13-polig kontakt sitter på.
Om det finns släp med 2x 21w glödlampor som backljus så borde ju det funka utan att riskera att överbelasta bilen, möjligen kan det vara bra med 2,5mm2 eller dubbla kablar i släpet.

Om du får problem med spänningsfall så går det ju att koppla in sig på stift 10 (laddning för husvagn) och dra 2,5mm2 kabel därifrån och sedan koppla in backljusen med relä.

Om det är korrekt inkopplat i bilen så borde det inte bli några problem med tillräckligt med ström om du använder den inkopplingen.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Om det finns släp med 2x 21w glödlampor som backljus så borde ju det funka utan att riskera att överbelasta bilen, möjligen kan det vara bra med 2,5mm2 eller dubbla kablar i släpet.

Om du får problem med spänningsfall så går det ju att koppla in sig på stift 10 (laddning för husvagn) och dra 2,5mm2 kabel därifrån och sedan koppla in backljusen med relä.

Om det är korrekt inkopplat i bilen så borde det inte bli några problem med tillräckligt med ström om du använder den inkopplingen.
Spänningsfall är sällan ett bekymmer med LED kopplade till 12V.
 
B
P Prodigys skrev:
Någon som har koll på hur mycket man kan belasta backljuskablaget på ett släp utan att riskera något?

Skulle vilja ha extra backljus och det hade varit smidigt att koppla med en sån här [länk] istället för att byta till en delbar kontakt och koppla in sig där.
Hade tänkt mig 4st 12W led, och har inga problem med att plocka bort originallampan för att minska belastningen.

Släpet i fråga är ett hapert om det spelar roll. 13-polig kontakt sitter på.
Den där kabeln ser ju perfekt ut, något jag också behöver 🙂

Blir nyfiken, vart tänkte du sätta de 4 extra? Min plan var 2st, en strax bakom varje stänkskärm riktad snett bakåt/utåt.
 
B breakman skrev:
Den där kabeln ser ju perfekt ut, något jag också behöver 🙂

Blir nyfiken, vart tänkte du sätta de 4 extra? Min plan var 2st, en strax bakom varje stänkskärm riktad snett bakåt/utåt.
En på varje sida enligt första bilden riktade snett bakåt samt två där bak på markerade platser Sidovy av släpvagn med främre stödben och gul markerad punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn parkerad på gräs med två markerade platser på bakänden och en reflex i gult cirklade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Någon som har koll på hur mycket man kan belasta backljuskablaget på ett släp utan att riskera något?

Skulle vilja ha extra backljus och det hade varit smidigt att koppla med en sån här [länk] istället för att byta till en delbar kontakt och koppla in sig där.
Hade tänkt mig 4st 12W led, och har inga problem med att plocka bort originallampan för att minska belastningen.

Släpet i fråga är ett hapert om det spelar roll. 13-polig kontakt sitter på.

Alltså nu hänger jag inte med 😄
Den kabeln du länkar till, kopplar du den på släpet på bef elstam?
Jag har nåt hempul på min vagn, med en vipp strömbrytare till backljus och ljus i kåpan, rätt värdelöst då vippan funkar ibland...

Köpte ledslinga 12v och rörelsevakt 12v för att ha i kåpan, sen upptäckte jag att det satt en lampa i släpet 😳 så det blev inte av
 
P Prodigys skrev:
Någon som har koll på hur mycket man kan belasta backljuskablaget på ett släp utan att riskera något?

Skulle vilja ha extra backljus och det hade varit smidigt att koppla med en sån här [länk] istället för att byta till en delbar kontakt och koppla in sig där.
Hade tänkt mig 4st 12W led, och har inga problem med att plocka bort originallampan för att minska belastningen.

Släpet i fråga är ett hapert om det spelar roll. 13-polig kontakt sitter på.
Jag kör med 4x15w monterade precis som du tänkt montera.

Har dragit 2st nya kablar 2g1 från den 13poliga till dom två främre och utnyttjar bakljusens backlyse för dom 2 bakre. Kör med förskruvningar i baklysena som kabelutgång har tätat borrhålet med lite silicon.

Funkar utmärkt för mig, har inte bränt någon säkring på dom bilar jag haft släpet på.

Bjuder på någon bild.

Arbetsljus monterat på släpvagnens kant med kablar och förskruvningar, visar upp installation i vinterscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad extrabelysning på släpvagn med 4x15w lampor, kablar och förskruvningar synliga vid baklyset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabelinstallation med genomföring och förskruvningar under släpvagn med silikontätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.