24 204 läst · 98 svar
24k läst
98 svar
Skillnad på "förhöjda fuktvärden" och mögellukt?
Just nu är varken jag eller min sambo särskilt uppåt. Min sambo pratade med mäklarfirmans VD idag och han verkade uppfatta det som att vi mest var lite missnöjda och ville gnälla och klaga. Iochförsig tyckte han tydligen att formuleringen av besiktningsklausulen inte var helt bra, han hävdade att de rekommenderar öppna besiktningsklausuler. VD:n skulle ringa och prata med vår mäklare, vi vet inte alls vad vi ska förvänta oss.
Nu har vi inte sovit ordentligt på snart en vecka och det känns fortfarande väldigt osäkert alltihopa. Jag förstår ju att vi är partiska i det här, men jag tycker verkligen att det här är utöver det vanliga. Absolut att vi har lärt oss mycket i det här, men det kommer nog dröja lite innan jag kan uppskatta det.
Nu har vi inte sovit ordentligt på snart en vecka och det känns fortfarande väldigt osäkert alltihopa. Jag förstår ju att vi är partiska i det här, men jag tycker verkligen att det här är utöver det vanliga. Absolut att vi har lärt oss mycket i det här, men det kommer nog dröja lite innan jag kan uppskatta det.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det är nog många med mig som tycker detta luktar illa. Jag tycker ändå att det vore underligt om man fick utforma en besiktningsklausul så att den håller kvar en köpare som har blottlagt grova fel på fastigheten, på teknikaliteter. Men juridiken upphör aldrig att förvåna mig.
Fast här är det egentligen inte ens juridiken i sig som är problemet utan ett felaktigt användande. Dessa klausuler som TS har i sitt avtal har sitt ursprung från 2-3 jurister mig veterligen (långt tillbaka i tiden) och har fått kritik till leda av övriga. Klausulerna har anpassats och använts i alla möjliga former och tolkningar trots att det ganska tydligt i kritiken framkom att fastighetsöverlåtelse är en alldeles för ovetenskaplig och inexakt företeelse för att nedteckna med fasta avtalsvillkor.mariatherese skrev:
Antingen så skall man binda köparen fullt ut eller inte alls, dessa är tyvärr de enda avtalsvillkoren som är funktionella och inte riskerar att leda till långa och utdragna processer. Det är hopplöst att försöka komma överens om en tolkning.
Som rekommendation till TS hade jag utan tvekan valt att sluta förhandla eller diskutera, jag hade hävt köpet officiellt med hänvisning till besiktningsklausulen och med utlåtandet från era undersökningar inkl det sent framkomna protokollet. Hävda att båda dessa av varandra oberoende experters åtgärdsförslag innebär att ni har rätt till hävning enligt besiktningsklausulen.
Genom att rakt av göra en hävning så lägger ni över bollen till säljaren som i sådana fall får välja att stämma er till tingsrätten för kontraktsbrott och försöka ålägga er skadeståndsskyldighet för deras merkostnader. Notera dock att då är säljaren klagande part med bevisbörda. Det är där det fina i juridiken kommer, det är lätt för säljaren idag att neka, vela och försöka förhandla.
Som klagande part med bevisbörda i en process som i mina ögon inte kan anses hamna som ett småmål utan innebär risk för avsevärda kostnader för att aktivt driva en process mot dig. Det blir psykologiskt svårt för säljaren att göra något annat än att börja om med säljprocessen.
Ja faktiskt har du rätt att det är där eventuella problem kan uppkomma beroende på var de pengarna finns.
Finns de deponerade hos mäklare kan det bli diskussioner men kanske går att överbrygga med lite övertalning och diskussioner med cheferna. Är pengarna hos säljaren kräver det kanske än mer.
Ändå ser jag denna väg vettigare än att försöka förhandla och köpa denna fastighet
Finns de deponerade hos mäklare kan det bli diskussioner men kanske går att överbrygga med lite övertalning och diskussioner med cheferna. Är pengarna hos säljaren kräver det kanske än mer.
Ändå ser jag denna väg vettigare än att försöka förhandla och köpa denna fastighet
Jag gillar när kinglolle lägger sig i... då får man svart på vitt vad som gäller..... huruvida man nu kan säga svart eller vitt inom juridiken... snarare är allt grått.... oavsett... bra svar om vad som gäller!
Tack säger jag!
Tack säger jag!
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Finns inte risken att mäklaren och köparen säger att jo, då har köparen brutit kontraktet. Sen tar man ut skadestånd för detta ur den handpenning som finns på mäklarens kontor och sen får iJenny och hennes make aldrig se de pengarna igen med mindre än en rättsprocess?
Jo är mäklaren oseriös (vilket väl är ganska överhängande risk för) så kan det scenariot mycket väl hända.
Just därför hade jag försökt utöva påtryckningar på Mäklarens chef för att denne ska ta det resonabla beslutet att återbörda handpenningen
Det finns annars hyffsade förutsättningar att inte bara anmäla mäklaren för att pricka honom utan även reklamera via ARN ifall denne väljer att låta handpenning eller delar av detta tillfalla säljaren
Just därför hade jag försökt utöva påtryckningar på Mäklarens chef för att denne ska ta det resonabla beslutet att återbörda handpenningen
Det finns annars hyffsade förutsättningar att inte bara anmäla mäklaren för att pricka honom utan även reklamera via ARN ifall denne väljer att låta handpenning eller delar av detta tillfalla säljaren
Nu har vi haft möte med en jurist. Han tyckte också vissa delar var anmärkningsvärda. Vi kommer få hjälp att formulera begäran om köpets återgång, vilket känna bra, eftersom vi just nu har svårt att se helt klart på det här.
Han tyckte att besiktningsklausulen är visserligen väldigt säljarvänlig, men det finns utrymme för oss att begära återgång.
Han tyckte att besiktningsklausulen är visserligen väldigt säljarvänlig, men det finns utrymme för oss att begära återgång.
Hej,
det är tyvärr inte löst ännu, och jag vågar inte skriva något mer förrän saker är åtminstone lite klarare.
Går nu in på tredje helgen som vi inte kommer kunna slappna av helt. Lovar att förklara mer när det känns lugnare att göra det!
det är tyvärr inte löst ännu, och jag vågar inte skriva något mer förrän saker är åtminstone lite klarare.
Går nu in på tredje helgen som vi inte kommer kunna slappna av helt. Lovar att förklara mer när det känns lugnare att göra det!