24 204 läst · 98 svar
24k läst
98 svar
Skillnad på "förhöjda fuktvärden" och mögellukt?
Uppdaterar nu med att nu har vi köpt hus (igen)! Besiktningen är avklarad (inga större anmärkningar) och allt känns bra, även om det var jobbigt att återuppleva alla husköpsritualer iom att det påminde så mycket om den här affären från förra året. Vi flyttar i november så efter det kommer jag troligtvis hänga här på Byggahus ännu mer.
Vi anmälde mäklaren till FMI i januari, och pratade nu med dem och de sa att utredningen pågår. Vi kommer få en kopia på beslutet när det kommer.
Vi anmälde mäklaren till FMI i januari, och pratade nu med dem och de sa att utredningen pågår. Vi kommer få en kopia på beslutet när det kommer.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
iJenny, grattis till en förhoppningsvis mera normal och renhårig köpprocess!
Men jag är obotligt nyfiken och skulle gärna vilja vet vad den förra husköparrundan kostade er.
Alltså bortsett från oro, vaknätter, grubbel, tidsspillan och annat obehag.
Vad har ni fått lägga ut på jurister, extra besiktningar, offerter osv?
Mellan tummen och pekfingret bara, om du inte tycker det är obehagligt att se tillbaka.
Men jag är obotligt nyfiken och skulle gärna vilja vet vad den förra husköparrundan kostade er.
Alltså bortsett från oro, vaknätter, grubbel, tidsspillan och annat obehag.
Vad har ni fått lägga ut på jurister, extra besiktningar, offerter osv?
Mellan tummen och pekfingret bara, om du inte tycker det är obehagligt att se tillbaka.
Vi räknar med att besiktningen, den tekniska utredningen och juristkostnaderna total blev runt 35 000 kr. Förutom det så var det säkert två veckor när vi inte direkt jobbade även om vi var på jobbet, så det fick vi ju ta igen med frivillig övertid senare under hösten.
Vi skickade en begäran om skadestånd till mäklaren också i januari, för besiktningarna och juristkostnaderna. (Det var först över julledigheten vi återhämtade oss, och då tänkte vi också att det är lika bra att göra både FMI-anmälan och skadeståndsanmälan så snart som möjligt.) Mäklaren svarade genom en jurist nångång under februari tror jag, och avslog helt våra anspråk, hänvisade till domstol om vi ville gå vidare (tror jag). Vi tänker inte driva skadeståndet vidare just nu, vi skickade mest av princip det till honom. Det viktigaste för oss var att komma ur affären, och därefter anmäla mäklaren till FMI. Får se vad deras beslut blir, jag är än så länge nöjd med att de åtminstone utreder, det gör det ju inte med alla anmälningar.
Huset blev sålt nån gång innan jul också, med samma mäklare, för inte så mycket lägre än vad vi bjudit. Man undrar ju om mäklaren var helt ärlig mot de köparna. Fastighetsmäklarinspektionen borde ju egentligen granska den affären också kan jag tycka nu. Jaja, vi har väl gjort det vi kan!
Vi skickade en begäran om skadestånd till mäklaren också i januari, för besiktningarna och juristkostnaderna. (Det var först över julledigheten vi återhämtade oss, och då tänkte vi också att det är lika bra att göra både FMI-anmälan och skadeståndsanmälan så snart som möjligt.) Mäklaren svarade genom en jurist nångång under februari tror jag, och avslog helt våra anspråk, hänvisade till domstol om vi ville gå vidare (tror jag). Vi tänker inte driva skadeståndet vidare just nu, vi skickade mest av princip det till honom. Det viktigaste för oss var att komma ur affären, och därefter anmäla mäklaren till FMI. Får se vad deras beslut blir, jag är än så länge nöjd med att de åtminstone utreder, det gör det ju inte med alla anmälningar.
Huset blev sålt nån gång innan jul också, med samma mäklare, för inte så mycket lägre än vad vi bjudit. Man undrar ju om mäklaren var helt ärlig mot de köparna. Fastighetsmäklarinspektionen borde ju egentligen granska den affären också kan jag tycka nu. Jaja, vi har väl gjort det vi kan!
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Tack för din öppenhet iJenny.
Jag förstår att det är sura pengar, men tycker att ni gjorde helt rätt!
Hoppas att ni kan lägga detta bakom er nu
Jag förstår att det är sura pengar, men tycker att ni gjorde helt rätt!
Hoppas att ni kan lägga detta bakom er nu
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det här fallet liknar mycket det som gick ända upp till högsta domstolen.
Även här visste man om problemen genom tidigare besiktningsrapporter,
men valde att mörka problemen inför blivande köpare.
Då var det en säljare som var mycket störd av en motorbana i närheten.
Han hade varit på kommunen om störningarna utan resultat.
Så sålde han fastigheten, och sa inte ett ord till köparen om ljudstörningarna som han visste om, och som han krigat med kommunen om.
Han fick till slut bassning av HD. Så gör man inte. Det man vet om måste man meddela köparen.
http://www.gp.se/konsument/1.205890-hussaljare-maste-beratta-om-buller
https://lagen.nu/dom/nja/2007s86
Fy och usch för oärliga människor
Även här visste man om problemen genom tidigare besiktningsrapporter,
men valde att mörka problemen inför blivande köpare.
Då var det en säljare som var mycket störd av en motorbana i närheten.
Han hade varit på kommunen om störningarna utan resultat.
Så sålde han fastigheten, och sa inte ett ord till köparen om ljudstörningarna som han visste om, och som han krigat med kommunen om.
Han fick till slut bassning av HD. Så gör man inte. Det man vet om måste man meddela köparen.
http://www.gp.se/konsument/1.205890-hussaljare-maste-beratta-om-buller
https://lagen.nu/dom/nja/2007s86
Fy och usch för oärliga människor
Hej forummedlemmar!
Drygt två år efter anmälan till FMI kom så igår deras beslut via mail till mig. Mäklaren tilldelas en varning, som jag förstår det finner de tre olika saker varningsgrundande.
"Besiktningsklausulen, som innehåller flera begränsningar av köparnas möjligheter att begära återgång, har inneburit en uppenbar risk för tvist mellan parterna. FMI anser att [mäklaren] har åsidosatt sin allmäna omsorgsplikt och god fastighetsmäklarsed genom att utan särskild anledning medverka till en sådan klausul i kontraktet. Inspektionen finner att detta är vaningsgrunande."
För det andra gäller det att han avrått från vidare teknisk utredning, "[mäklaren] har agerat i strid med sin skyldighet att verka för att köparna uppfyllde sin undersökningsplikt. Han har inte beaktat vad parterna avtalat i fråga om köparnas rätt att låta utföra en utökad teknisk besiktning. För dessa förseelser ska han meddelas en varning."
Det tredje gällde att han inte kontrollerat vår identitet, också varningsgrundande.
Det känns väl ändå bra att få lite upprättelse!
Drygt två år efter anmälan till FMI kom så igår deras beslut via mail till mig. Mäklaren tilldelas en varning, som jag förstår det finner de tre olika saker varningsgrundande.
"Besiktningsklausulen, som innehåller flera begränsningar av köparnas möjligheter att begära återgång, har inneburit en uppenbar risk för tvist mellan parterna. FMI anser att [mäklaren] har åsidosatt sin allmäna omsorgsplikt och god fastighetsmäklarsed genom att utan särskild anledning medverka till en sådan klausul i kontraktet. Inspektionen finner att detta är vaningsgrunande."
För det andra gäller det att han avrått från vidare teknisk utredning, "[mäklaren] har agerat i strid med sin skyldighet att verka för att köparna uppfyllde sin undersökningsplikt. Han har inte beaktat vad parterna avtalat i fråga om köparnas rätt att låta utföra en utökad teknisk besiktning. För dessa förseelser ska han meddelas en varning."
Det tredje gällde att han inte kontrollerat vår identitet, också varningsgrundande.
Det känns väl ändå bra att få lite upprättelse!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Anmärkningar i besiktningsprotokoll (förhöjda fuktvärden m.m.)
Köpa & Sälja hus -
Förhöjda fuktvärden i betongplattan
Tvättstuga -
Kraftig förhöjda fuktvärden i garageväggarna..
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förhöjda fuktvärden under tilluftsventilerna
Ventilation -
Hjälp med förhöjda fuktvärden önskas
Köpa & Sälja hus