O
Ja detta är otroligt....
om ni hade valt att häva köpet utan dessa protokoll och offerter, så visst hade det kunnat finnas en chans att han skulle vinna i rätten, men frågan är om han hade drivit det hela.... Oavsett Ni lyckades få fram de dokument som krävdes för att kunna häva köpet! riktigt bra jobbat! Jag förstår att det varit en väldig nervpress... Jag är väldigt tacksam för att vi har fått vara med och följa denna fråga!
Starkt jobbat! Och så Grattis igen!
(glöm nu inte å anmäla mäklaren :) )

Vi kommer inom kort skicka in en anmälan till FMI. Mäklaren har inte heller kontrollerat vår identitet, vilket vi numera vet också är lag på att han skulle göra, så det kommer vi givetvis också ta med i vår anmälan.

Enbart för att jag hoppas att kunna hjälpa någon framtida husköpare så är här "besiktningsklausulen". En och en halv månad äldre och mycket klokare skulle jag idag aldrig gå med på att skriva under på det här, men ung och naiv som jag var så litade jag på mäklaren som sa att det var en standardformulering.

"Köparen har undersökt fastigheten, men önskar kompletterande besiktning av certifierad besiktningsman. Säljaren ger därför köparen rätt att, på egen bekostnad, besiktiga fastigheten senast den 26 09 2012. Vid köparens rätt till återgång av köpet enligt nedan får inte åberopas fel eller skador, som utan svårighet hade kunnat uppmärksammas eller som kan anses motsvara vad köparen haft skälig anledning att förvänta sig, bl.a. med ledning av fastighetens ålder, skick och pris. Det får heller inte åberopas fel eller skador som framgår av handlingarna som köparen redan tagit del av (bilagda) såsom besiktningsprotokoll och fuktmätningsprotokoll.

Om besiktningsmannen påtalar fel/brister i fastigheten, som inte omfatta av ovanstående undantag samt beräknas att de sammanlagda åtgärdskostnaderna överstiger 50 000 kr, har köparen rätt att frånträda köpet eller begära avdrag på köpeskillingen. Återgår köpet, ska köparen omgående få tillbaka betald handpenning och ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.

Kan enighet inte uppnås om kostnadsberäkningen ovan, ska parterna godkänna den priskalkyl som utförs av N N* – vilken utsetts gemensamt och betalas av köparen. Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren (med kopia till fastighetsmäklaren) tillhanda senast 3 10 2012. I skrivelsen ska anges de fel och brister som köparen önskar åberopa som grund för sin begäran om återgång, tillsammans med skriftlig specifikation av beräknad skälig kostnad att fackmannamässigt åtgärda dessa. Även kopia av besiktningsprotokollet ska biläggas.

Köparen får senarelägga sista dag för begäran om köpets återgång med max 10 dagar i det fall besiktningsmannen, på köparens bekostnad, rekommenderar och det genomförs utökad teknisk besiktning."

*N N är i kontraktet en namngiven person som vi inte har en aning om vem det är, men som mäklaren förklarade var en kille han känner som han brukar använda för sånt här.

Ärligt talat och utan att skryta har jag rätt bred och djup erfarenhet när jag säger att det där var de sämsta avtalsklausulerna jag sett i detta område.

Hela attityden i skrivelsen är ju att köparen är jobbig som vill undersöka. Att sedan ha en skiljelösning bestående av enskild entreprenör som ni saknar kunskaper om är löjeväckande

En länk till hemnet annonsen hade varit trevligt, eller bara ett tips om område och vad huset ligger ute för...

Skönt att ni klarade er helskinnade ur denna soppa!

I vår klausul för besiktning stod det rätt och slätt att vi har rätt att besiktiga huset på egen bekostnad med en certifierad besiktningsman och att vi därefter har rätt att häva köpet.

Ingen orsak till en ev. hävning från vår sida specificerades så vi kunde i princip häva kontraktet utan någon orsak, bara vi hade genomfört besiktningen...

Skönt att allt löst sig för er! :)

Mvh,
Anders

Gooosh, vilken skrivning.

MEN, du är i alla fall precis lika ung fortfarande ;)

Angående den delen som handlar om att parterna ska godkänna priskalkylen av N N så sa en av våra jurister att det skulle kunna gå som ett oskäligt avtalsvillkor.

(Vi var ett tag oroliga att mäklaren och säljaren båda kände N N och att prisberäkningarna därför skulle hamna under 50 000 kr vilka fel som vi än tog upp. Det var apropå det som juristen sa att om N N:s priskalkyl avvek allt för mycket från andra entreprenörers så skulle vi nog inte vara bunda att acceptera N N:s priskalkyl, trots att det står som det står i klausulen.)

Oskälighet är alltid svårt tolkningsjuridiskt och din jurist har rätt att det ev kunnat tolkas som ett oskäligt avtalsvillkor men inte alltför självklart.

Var glad för att slippa hela ärendet och nästa gång vet du mer så ni inte godtar andra avtalsvillkor än en öppen besiktningsklausul.

Det finns en anledning att de gamla klausulerna slutat användas av seriösa mäklare

Ah. Svenska mäklarhuset, då är jag inte förvånad. Men jag vågar inte skriva ut varför.

iJenny skrev:
[länk]

Här länk till huset.
Intressant. Det ser ju verkligen fint ut.!

hempularen skrev:
Ah. Svenska mäklarhuset, då är jag inte förvånad. Men jag vågar inte skriva ut varför.
Vågar inte? Vad för typ av repressalier är du orolig för?

Kan nu också nämna att det fanns en fuktskada i tvättstugan som enligt säljaren och mäklaren uppstått genom att någon öppnat vattenkranen på utsidan när säljaren var på semester. Det här upptäckte säljaren tydligen efter visningen och budgivningen var klar, så mäklaren berättade det för min sambo dagen innan vi skulle skriva kontrakt. Min sambo glömde att berätta det för mig. När vi satt och gick igenom kontraktet så nämnde mäklaren i förbifarten "och det här med tvättstugan", "Vadå?" sa jag såklart. Min sambo sa att han glömt att berätta det för mig, och mäklaren sa då att vi tar det sen, vi skriver först. Jag fick alltså inte vet att det fanns en fuktskada i tvättstugan förrän efter att jag skrivit under, och mäklaren var väl medveten om att jag inte kände till fuktskadan.

Semesterresan när vattenutkastaren ska ha stått och runnit var i juni, men "vi visste ju inte då om den stått och runnit en dag eller hela veckan". Överlåtelsebesiktningen som var gjord i augusti nämnde ingenting om det här. Tydligen tyckte de inte heller att det var idé att nämna det för eventuella köpare innan vi förklarade att vi skulle göra en egen överlåtelsebesiktning. Då upptäckte de fuktskadan som de inte märkt på tre månader innan.

thomasx skrev:
Vågar inte? Vad för typ av repressalier är du orolig för?
Komplicerat, inte represalier, utan ärendet skulle kunna identifieras lätt, och det finns fler att ta hänsyn till.

hempularen skrev:
Komplicerat, inte represalier, utan ärendet skulle kunna identifieras lätt, och det finns fler att ta hänsyn till.
Ok, ja så kan det vara ibland, man ska ändå vara försiktig när det kommer till sådana saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.